Basisschool De Caleidoscoop

Hofbeeklaan 41 6715 EA Ede

  • Schoolfoto van Basisschool De Caleidoscoop
  • Schoolfoto van Basisschool De Caleidoscoop
  • Schoolfoto van Basisschool De Caleidoscoop

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het schooljaar 2022-2023 liet een iets lagere score dan het landelijk gemiddelde zien. Het landelijk gemiddelde was 78. Wij hebben 77,8 behaald. 
In ons document 'Advisering PO-VO' evalueren wij deze scores.

In het schooljaar 2021-2022 hebben wij op de Eindtoets een score behaald van 82,2. Het landelijk gemiddelde was 80,0. 
We zijn trots op deze score. Wij vinden het belangrijk dat iedere leerling naar een vervolgschool gaat die past bij hem of haar. Veelal geeft de Eindtoets een bevestiging van de ontwikkeling die wij de afgelopen jaren bij een leerling hebben gezien.

In het schooljaar 2020-2021 is de Eindtoets ondanks de lockdown toch doorgegaan. Wij behaalden een score van 77.6.

In het schooljaar 2019-2020 is de eindtoets niet afgenomen vanwege de corona-crisis.

Sinds 2018-2019 nemen wij de IEP-toets af. De scores van de IEP-toets liggen tussen de 0 en 100.
De ondergrens is 77,6. Onze leerlingen behaalden een score van 84,0 in 2018-2019. Hierbij zijn twee leerlingen meegeteld die later in het schooljaar zijn ingestroomd. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kwaliteitsbewaking
Ieder schooljaar stellen wij een toetskalender op. Hierin worden niet alleen de LVS toetsen opgenomen, maar ook de vragenlijsten om de sociale veiligheid te meten. Sinds het schooljaar 2022-2023 nemen wij de toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP af. Naast de toetsen die het leerdeel toetsen (hoofd) nemen we ook vragenlijsten af om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen op andere vaardigheden, zoals de leeraanpak (o.a. doorzettingsvermogen, plannen, organiseren), de sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. empatisch vermogen, beheersing van gevoelens, uiten van gevoelens) en het creatief vermogen (o.a. trots zijn op het werk, anders durven zijn, vindingrijkheid). Dit noemen we het Hart en Handen deel. Vooral dit laatste deel leent zich uitstekend om met onze leerlingen in gesprek te gaan tijdens de kind-coachgesprekken.

Aan de hand van de uitslagen bepalen we hoe we de komende periode handelen. Niet alleen in de klas, maar ook op individueel- en groepsniveau.
We werken gericht aan de verbetering van onze opbrengsten. Daarbij stellen we onszelf kritische vragen en gaan zoeken we naar antwoorden gericht op successen en waar we nog aandacht aan moeten besteden.

We bespreken de resultaten als team en stellen elkaar kritische vragen. Waar nodig stellen we de instructiegroepen op groepsniveau bij. We houden hierbij twee keer per jaar een vast moment aan, echter wanneer tussentijds blijkt dat iets beter gaat of meer vraagt dan verwacht, dan stellen wij de doelen bij.

Leerlingen in groep 5-8 bespreken tijdens de kind-coachgesprekken de resultaten. Samen met de leerkracht stellen zij doelen voor zichzelf. 

In groep 8 nemen wij daarnaast aan het begin van het schooljaar het 'Drempelonderzoek' af. Als eindtoets nemen wij de 'IEP-toets' af.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Kwaliteitszorg'. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen VO 2023-2024

Leerlingen krijgen aan het eind van groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies is gericht op de ontwikkeling die wij tot dan hebben gezien en de mogelijkheden tot groei die wij verwachten. Dit advies wordt opgesteld in samenspraak met de groepsleerkracht, de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de schooldirecteur.
Tussen 10 en 31 januari ontvangen de leerlingen een voorlopig advies. Wij kijken niet alleen naar de 'harde criteria', zoals cijfers, maar ook naar vaardigheden zoals zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, etc. 
Op 6 en 7 februari nemen wij de Doorstroomtoets af. Wij gebruiken hiervoor IEP. Wanneer de uitslag van de Doorstroomtoets bekend is ontvangen leerlingen het definitieve advies. 
Wanneer de uitslag van de Doorstroomtoets hoger uitvalt dan ons eerder gegeven advies, dan heroverwegen wij, in samenspraak met ouders, het definitieve advies. We komen dan beredeneerd met een eind-advies. 
Wij hanteren de criteria welke staan beschreven in ons protocol 'Advisering PO-VO'. Dit advies wordt opgesteld door de leerkracht groep 8, intern begeleider en de directeur. Daarin zijn tevens de wettelijke verplichtingen opgenomen. 

Alle leerlingen moeten tussen 25 en 31 maart worden aangemeld bij de middelbare school van keuze. In Ede verloopt dit digitaal via de site https://vo-ede.nl . Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het aanmelden van hun kind. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Caleidoscoop vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zich veilig en vertrouwd voelen. Sinds juni 2023 hebben wij het themacertificaat 'Welbevinden' van De Gezonde School mogen ontvangen.

Vanuit veiligheid kunnen leerlingen zich ontwikkelen. We vinden het niet voor niets belangrijk om onze leerlingen te kennen.
Wij werken met de Kanjertraining, dat is geen les die we iedere week doen, dat is een manier van omgaan in de hele school. Dit geldt niet alleen voor leerlingen en leerkrachten, maar ook voor ouders en andere mensen die onze school bezoeken. Dat betekent dat wij met elkaar werken vanuit vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect.

Bij de Kanjertraining worden kinderen zich bewust van de eigenheid die zij allemaal hebben. Daarnaast leren zij om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen gedrag. 
Overal om hen heen komen kinderen in aanraking met conflicten en soms pestgedrag. Leerlingen leren strategieën om hiermee om te gaan. Door de inzet van de Kanjertraining bevorderen we actief burgerschap en de sociale integratie.

Kinderen kunnen dit niet direct vanzelf. Ze krijgen daarbij coaching en begeleiding van de (getrainde) leerkrachten. Samenwerking met u als ouders is daarin onmisbaar. Graag verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Veiligheid op school', waarin wij meer uitleggen over de Kanjertraining.
Gaat er nooit iets mis op De Caleidoscoop? Is er altijd rust en vrede? Nee, maar de Kanjertraining helpt om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen voor alle partijen. We willen dat alle kinderen zich veilig voelen op school en allemaal Kanjers worden!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Rust

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven