CNS basisschool Cavalje

Veenderweg 2 6712 AB Ede

  • In groep 3 mag je ook in de tent samen lezen
  • In de ochtend starten we in de kring
  • Op ons leerplein leren we samen, alle groepen door elkaar
  • Achter de school hebben we een mooi ruim plein waar we lekker buiten kunnen spelen.
  • De kleuters gymmen in het speellokaal. Hierbij doen we ook leuke spelletjes.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen hun gehele schoolcarrière in hun leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken opbrengstgericht volgens Handelingsgericht werken. Voor de groepen 1-2 hanteert onze school het kleutervolgsysteem ‘Bosos’. Voor groep 3 t/m 8 gebruiken wij het CITO-leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van het kind te volgen. Halverwege het schooljaar en aan het einde maken de leerlingen de zogenoemde citotoetsen. Middels groepsbespreking en daaruit voortvloeiende leerlingbespreking, worden alle leerlingen minstens drie keer per jaar besproken met de intern begeleider. Er is voor elke leerling een dossier in ParnasSys en tweemaal per jaar krijgen kinderen een rapportagemap mee naar huis. Naast de bevindingen van de leerkracht zit er ook een reflectie van de kinderen in.

Tussenresultaten

Voor ons zijn de tussenresultaten een belangrijke graadmeter van ons onderwijs. Meer dan beoordeling van kinderen gaat de Cito voor ons om een evaluatie van ons onderwijsproces. Dat wil zeggen, krijgen de kinderen de instructie die ze nodig hebben en bieden we een beredeneerd aanbod? Iedere leerkracht analyseert de opbrengsten van zijn jaargroep en maakt minimaal twee keer per jaar een verbeterplan voor de groep. De realisatie versus ambitie heeft een duidelijke plek. De intern begeleider maakt een schoolrapportage in februari en juli en dit wordt nauwgezet besproken met directeur en het team. Deze resultaatanalyse gaat naar het bestuur van CNS en de onderwijsinspectie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

..
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Cavaljé wil een veilige plek zijn voor haar leerlingen, ouders, teamleden en andere betrokkenen. Wij bieden onze leerlingen veiligheid binnen een vaste klas in een groepslokaal. De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van de 'Gouden Weken'. Tijdens deze weken wordt de groep een échte groep. Onze leerkrachten geven leiding aan dit proces door veel kennismakingsspelletjes met de leerlingen te spelen, veel aandacht te besteden aan de normen en regels in de groep en te werken aan een positief en veilig leerklimaat in de groep. 

Naast veiligheid in de groep bieden wij onze leerlingen ook veiligheid in het leren. Onze leerlingen ervaren dat fouten maken mag en je op verschillende manieren kan leren en werken, maar zij krijgen ook duidelijke handvatten aangereikt. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen die, maar er is ook voldoende aandacht voor uitdaging.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven