Overal waar gewerkt wordt zijn er wel eens misverstanden en worden af en toe fouten gemaakt. Dat is op onze school niet anders. Het kan voorkomen dat u als ouder/verzorger een klacht heeft. Wij gaan ervan uit dat, indien u een klacht heeft deze bij voorkeur in goed overleg tussen betrokkenen wordt opgelost. Wanneer dit niet lukt, kunnen ouders de schoolleiding aanspreken. De schoolleiding zal in overleg met de betrokken groepsleerkracht en de ouders proberen tot een oplossing te komen. Wanneer dit onverhoopt niets oplevert, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling.
Welke klachten?
Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
Hoe werkt de regeling?
Om tot een zorgvuldige behandeling van de klachten te komen heeft het bestuur contactpersonen per school en twee onafhankelijke vertrouwenspersonen aangesteld. Ook heeft het bestuur zich aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor Christelijk Onderwijs. Als u een klacht heeft, kunt u zich wenden tot de contactpersoon op school. De contactpersoon kan u doorverwijzen naar een van de vertrouwenspersonen. U kunt zich ook rechtstreeks wenden tot een van de vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon gaat na of er een oplossing kan worden gevonden of dat de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. Als het laatste het geval is, begeleidt de vertrouwenspersoon de verdere procedure.
Contactpersonen voor onze school zijn:
- Tineke Floor: tfloor@veldhuizerschool.nl
- Annelies van Campen: avcampen@veldhuizerschool.nl
De door het bestuur aangestelde vertrouwenspersonen zijn:
- Mevr. E. (Eefje) Brandsen, 06 33141362, ebrandsen@centraalnederland.nl
- Mevr. J. (Jeanet) Crielaard, 06 33141356, jcrielaard@centraalnederland.nl
Landelijke Klachtencommissie voor Christelijk Onderwijs
De Drieslag is aangesloten bij de landelijke Klachtencommissie voor Christelijk Onderwijs. De Klachtencommissie behandelt de klacht aan de hand van een vastgestelde procedure.
Landelijke Klachtencommissie voor Christelijk Onderwijs Postbus 82324 2508 EH Den Haag 070 3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur) info@gcbo.nl / www.gcbo.nl
In het verleden behandelde ook de inspectie van het onderwijs vragen en klachten. Tegenwoordig beschikt de inspectie over een centraal loket. Wilt u in contact komen met de inspectie, dan kunt u dit telefonisch, via de mail of schriftelijk doen.
Inspectie van het onderwijs: info@owinsp.nl www.onderwijsinspectie.nl 0800-8051 (gratis)
Klachtenmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: meldpunt vertrouwensinspecteurs. Tel. 0900-1113111 (lokaaltarief)