Openbare Basisschool De Piramide

Langemeerstraat 14 A 1135 JE Edam

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Piramide
  • Kleuters leren programmeren
  • Jaarlijks bezoeken wij in de lente een (kinder) boerderij.
  • Onze school heeft een cultuurplan, waarbij wij jaarlijks met een groep het Concertgebouw bezoeken.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen De Piramide zet het team van medewerkers zich dagelijks voor 100% in om onze kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. U kunt van ons verwachten dat we ons inzetten om bevoegde leerkrachten voor de groepen te plaatsen en bij verlof en ziekte zoeken naar een passende oplossing voor een groep. Helaas worden medewerkers weleens ziek of komen in situaties terecht waardoor zij niet kunnen werken.

Wij hebben met elkaar afgesproken dat we bij de afwezigheid van onderwijsmedewerkers als volgt te werk gaan:

- We bekijken of er een andere medewerker beschikbaar is om de groep op te vangen.
- We bekijken of er een medewerker via de invalpool of LUKIDA beschikbaar is om de groep op te vangen.
- We vragen u uw kinderen thuis of binnen uw netwerk op te vangen.

Wanneer bovenstaande niet mogelijk is moeten wij u vragen uw kind thuis op te vangen. Indien mogelijk zal er online werk klaargezet worden. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering


Binnen obs De Piramide hebben wij ons onderwijs anders georganiseerd. Dat betekent dat een medewerker verantwoordelijk is voor het vak dat hij/zij geeft aan de leerjaren 3 t/m 8. De kinderen zijn verdeeld in stamgroepen. De leerkracht van de stamgroep is het aanspreekpunt voor het kind en de ouders en of verzorgers. 

De kinderen krijgen per vakgebied les van verschillende medewerkers. Dit zijn medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn en specialisten die voor een specifiek vak in dienst zijn. Gedrag loopt als een rode lijn door het onderwijsconcept heen en hierbij gebruiken wij o.a. de executieve functies. 

Door ons onderwijs op deze manier in te richten, kunnen wij het hele team 5 dagen per schooljaar vrij roosteren. Vakdocenten van Lukida zullen de kinderen thematisch lesgeven tijdens deze dagen. Hierdoor kunnen wij expertise binnen halen die wij in ons huidig onderwijsconcept niet in huis hebben. 



Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze jongste kinderen krijgen een themagericht aanbod.

Gedurende een thema wordt een doelgericht aanbod aangeboden door de leerkracht. De leerkracht maakt bij het maken van een themaplanning gebruik van de kerndoelen, zodat alle kinderen een passend aanbod krijgen en de overstap naar een volgende groep gemaakt kan worden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

RICHTLIJNEN

Bovenstaande tijden zijn richtlijnen.

Binnen obs De Piramide vinden wij het belangrijk om doelgericht te werken aan de kerndoelen. Lesinstructies worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Wij besteden dagelijks aandacht aan levensbeschouwing hiervoor gebruiken wij het programma 'De Vreedzame School'.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

0

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor volgend schooljaar willen we de verlengde schooldag een vervolg geven. Dit met als doel kinderen die net tegen het volgende niveau aan zitten een extra impuls te geven.

We gaan ons aanbod volgend schooljaar verrijken met een nieuwe taalmethode en een uitbreiding van ons aanbod op rekenen door middel van Bareka en het rekenmuurtje om het automatiseren te verbeteren.

Tevens zijn onze doelen verwerkt in de schoolanalyse. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het VVE onderwijs neemt een belangrijke plaats in. Een beredeneerd onderwijsaanbod vanaf de start vergroot de kansen van het kind.

De volgende stap in de ontwikkeling is de betrokkenheid van ouders. We werken met de plusklas: ouders krijgen 1 keer per week taalles vanuit het programma Logo 3000. De aangeboden les is dezelfde les als hun kind krijgt aangeboden.

Het VVE beleidsplan van de school is te vinden als bijlage bij dit hoofdstuk.

We zitten in een oriënterende fase om in samenwerking met het SKOP een peuterspeelzaal op De Piramide te realiseren.

Terug naar boven