Wat is het toelatingsbeleid?
Aanmelding algemene informatie: Minimaal 10 weken voor de aanvang van de datum waarop u uw kind wenst in te schrijven, moet u uw kind schriftelijk aanmelden bij de school van uw keuze. De school heeft 6 weken om te besluiten over het verzoek tot toelating (zorgplicht) en mag dit termijn met maximaal 4 weken verlengen, indien nader onderzoek nodig is. Nader onderzoek is mogelijk, mits de school kan beschikken over de benodigde informatie betreffende het kind. U ontvangt van de school een bevestiging van de aanmelding met de datum van aanmelding. Dit is het moment waarop de termijn van 6 weken ingaat. Tijdens de schoolvakanties loopt de termijn door.
U kunt uw kind aanmelden wanneer hij/zij drie jaar is. Wanneer u uw kind ook bij andere scholen heeft aangemeld, moet u dat bij de aanmelding vermelden en u dient hierbij aan te geven welke school uw voorkeur heeft.
Zorgplicht: Na de aanmelding wordt onderzocht:
- Of de leerling specifieke onderwijsbehoeftes heeft;
- Of de school, eventueel met extra ondersteuning, bijvoorbeeld vanuit het samenwerkingsverband, kan voorzien in de onderwijsbehoeften van de leerling;
- Of het verrichten van doeltreffende aanpassingen niet onevenredig belastend is voor de school. Daarbij kan de financiële draagkracht van de school of het belang van andere leerlingen een rol spelen.
Onderzoek onderwijsbehoeften: De school vraagt u of uw kind extra ondersteuning nodig heeft, u moet dit aangeven. Bijvoorbeeld logopedie, fysiotherapie, is er sprake van opvoedingsondersteuning, een VVE plek op de peuterspeelzaal etc.
Als uw kind al op een school zit, vormt de informatie van die school, ook een belangrijke bron voor de school waar het kind is aangemeld. Bij dit onderzoek wordt zo nodig het samenwerkingsverband betrokken.
Heeft de school onvoldoende informatie voor een goede beoordeling, dan kan de school extra informatie vragen aan u. Wij zullen u dat schriftelijk/per email laten weten en daarbij aangeven wanneer wij deze gegevens uiterlijk van u willen ontvangen. Met uw toestemming kan ook een extern deskundige aanvullend onderzoek verrichten of informatie bij derden worden gevraagd. Tot de gegevens zijn aangevuld of termijn is verstreken, wordt een beslissing over toelating opgeschort.
Wordt er geen toestemming gegeven voor het delen van alle informatie die belang om een volledig onderzoek te doen en/of niet binnen het aangegeven termijn, dan kan de school met het bevoegd gezag een ‘buiten behandeling' plaatsen.
Dit betekent dat de school schriftelijk kenbaar maakt de aanmelding van uw kind niet in behandeling te nemen.
De leerling heeft recht op een tijdelijke plaatsing wanneer hij/zij nog niet elders is ingeschreven en de termijn van 10 weken na de aanmelding is verstreken. Ook hier geldt dat deze termijn start met de aanmelddatum bij bevestiging.
Toelating: - Heeft uw kind géén extra ondersteuning nodig →
Uw kind wordt toegelaten en ingeschreven in het administratiesysteem van de school.
- Heeft uw kind ondersteuningsbehoeften en kan geplaatst worden op de school → Binnen 6 weken nadat uw kind tot de school is toegelaten stelt de school een concept ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op aan de hand van het model van het samenwerkingsverband. De school nodigt ouders uit om de inhoud te bespreken. Op het handelingsdeel van het OPP heeft u als ouders instemming. Dat betekent dat de school alleen met uw instemming mag afwijken van de basisondersteuning. Na overleg met u als ouders wordt het OPP vastgesteld. Ten minste 1 maal per jaar evalueert de school met u als ouders het plan en stelt het opnieuw vast.
- Heeft u kind ondersteuningsbehoeften, maar is de school tot de conclusie gekomen dat zij zelf niet de benodigde ondersteuning kan bieden →
De school gaat op zoek moet naar een andere school, die wel een passend onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod voor de leerling heeft en bereid is de leerling aan te nemen.
- Bij het zoeken naar een andere school worden de schoolondersteuningsprofielen van de andere scholen in het samenwerkingsverband (en soms ook daarbuiten) betrokken. De school maakt een afweging welk ondersteuningsprofiel past bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierbij overlegt de school met de ouders.