Prins Willem - Alexanderschool

Achterstraat 27 4054 MS Echteld

  • Schoolfoto van Prins Willem - Alexanderschool
  • Ieder groep verzorgt in ieder geval één keer per jaar een podiummiddag.
  • Schoolfoto van Prins Willem - Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem - Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem - Alexanderschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn trots op de resultaten die alle kinderen hebben behaald. Ieder kind heeft binnen zijn of haar mogelijkheden een mooie score gehaald. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van kinderen

Het dagelijks werk van de kinderen wordt door de leerkracht gedurende de dag gevolgd en bekeken. De opdrachten worden veelal op de Chromebooks of in schriften gemaakt. Deze kunt u inzien na schooltijd, tijdens de inloopavond en/of de ontwikkelgesprekken.

In de loop van de basisschoolperiode krijgen leerlingen te maken met methode gebonden- en methodeonafhankelijke (Cito-Leerling in Beeld) toetsen. 

Methode gebonden toetsen zijn toetsen die aan het einde van bijvoorbeeld een reken- of taalblok van onze lesmethode worden afgenomen. De leerkracht kan dan direct op de resultaten inspelen. De toetsresultaten zijn in het ouderportaal in te zien voor alle ouders. 

Daarnaast worden vanaf groep 3 op vaste tijdstippen toetsen van het Leerling Volgsysteem 'Leerling in Beeld' van Cito afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, geven ons objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. De uitslagen van een aantal van deze toetsen komen op het rapport te staan en zijn ook inzichtelijk in het Ouderportal. Zodoende kunt u als ouder, en wij als leerkrachten, de gegevens over een langere termijn volgen. Tevens zijn deze uitslagen ook van belang voor het verlenen van extra hulp.

Naast deze cognitieve kennis resultaten, volgen wij de leerlingen ook middels het observatiesysteem Kindbegrip. Hiermee volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling. We kunnen op die manier inspelen op de behoeften van de leerlingen. De kinderen in groep 1-2 wordt ook gevolgd via het observatiesysteem KIJK! Met dit systeem volgen wij de zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Wij vinden het erg belangrijk om de ontwikkeling van onze leerlinge nauwgezet te volgen. De leerlingen doen dit ook zelf door bijvoorbeeld in Snappet (online programma waarmee rekenen en taal wordt gemaakt) hun eigen groei te monitoren. Het team volgt niet alleen de leerlingen van zijn of haar groep, maar alle kinderen, dit doen wij door in vergaderingen leerlingen en resultaten te bespreken. Op deze manier zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen van de school. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is gebaseerd op de werkhouding, motivatie, gedrag en cognitieve vaardigheden van de leerling. Gedurende de hele basisschoolperiode worden onze leerlingen nauwkeurig gevolgd. Het advies wordt niet alleen door de leerkracht van groep 8 opgesteld, dit is in samenspraak met de intern begeleider en directeur. 

Het tijdspad om te komen tot het definitieve advies is als volgt:

  • Aan het eind van groep 7 geeft de leerkracht een eerste 'schot voor de boeg'.
  • In groep 8 krijgen de leerlingen tussen 15 en 31 januari hun voorlopig advies. 
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Bij de schooladviezen wordt regelmatig een meervoudig advies gegeven, bijvoorbeeld HAVO/VWO. Kinderen gaan dan, indien gewenst en mogelijk, naar een 'meervoudige' brugklas.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij creëren een veilige school- en leeromgeving waar iedereen er toe doet en uniek kan, mag en durft te zijn.

"Niet alleen het weer, maar ook de sfeer bepaalt het klimaat"

In onze school vinden we het heel belangrijk dat kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Alle activiteiten proberen we zo veel mogelijk voor alle kinderen geschikt te maken. Samenwerking waar mogelijk en waar gewenst wordt aangemoedigd. Deze samenwerking is in de lessen terug te zien door de vele coöperatieve werkvormen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kwaliteit
  • Betrokkenheid
  • Samen(werken)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de school eind november 2019 op 3 standaarden beoordeeld (blz. 17 rapport Fluvium): 

"De standaard Didactisch handelen is 'Voldoende' beoordeeld. Didactische principes zoals ze op schoolniveau zijn afgesproken, zijn duidelijk zichtbaar. In de combinatiegroepen zagen we betrokken, actieve leerlingen. Er liggen nog kansen in het verder aanscherpen van het klassenmanagement".

"Sterk kwaliteitsbesef. De standaard Kwaliteitszorg is als 'Voldoende' beoordeeld. In een heldere PDCA-cyclus wordt gewerkt aan behoud en voortzetting van de kwaliteit van het onderwijs"

"De standaard Kwaliteitscultuur is als 'Goed' gewaardeerd. De school heeft een klein, door ambities gedreven team. De lijnen zijn kort en dat maakt dat ieder zich betrokken voelt bij de schoolontwikkeling. Door de sfeer van vertrouwen zijn groepsbezoeken bij elkaar, gevolgd door een feedbackgesprek, een natuurlijke manier om met elkaar het onderwijs steeds een beetje beter te maken. Dit alles onder leiding van een directeur die faciliteert, stimuleert en ondersteunt."

Terug naar boven