Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met veel plezier in combinatiegroepen. In het schooljaar 2023-2024 werken wij in de volgende groepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8
Een aantal leerkrachten hebben een specialisme. Deze leerkrachten werken op een paar momenten in de week groepsdoorbrekend. Dit betekent dat bijv. de leerkracht van de bovenbouw naast gymles aan zijn eigen groep, ook gymles geeft aan de middenbouw. De leerkracht van de middenbouw op dat moment een creatieve activiteit doet met de bovenbouw groep. Op deze manier komt ieders specialisme goed tot zijn recht.
Wij werken bij groep 1-2 thematisch. De vakgebieden overlappen elkaar en worden geïntegreerd tijdens de lessen aangeboden.
Vakgebieden kunnen elkaar uiteraard ook overlappen. Wanneer kinderen met wereldoriëntatie een tekst moeten lezen, zijn zij uiteraard ook bezig met het vakgebied lezen, echter valt dit onder wereldoriëntatie. Andersom is ook mogelijk, dat er bij de leesles teksten gebruikt worden over de natuur of geschiedenis. Zo ook bij rekenen/wiskunde, soms is de opdracht een wiskundig figuur tekenen, dan zijn tekenvaardigheden ook gewenst. Het is dus lastig om het aantal precieze minuten weer te geven. Bovenstaande is een indicatie.
Tijdens meerdere lessen zijn er doelen van burgerschapsonderwijs geïntegreerd in het lesprogramma. Dit komt onder andere aan bod bij onze taallessen, wereldoriëntatie, kunstzinnige en culturele vorming en in onze methode voor sociaal emotionele ontwikkeling.
Zo ook digitale geletterdheid, de kinderen werken in de groepen 3 t/m 8 met regelmaat op een Chromebook en leren op die manier werken met digitale middelen. Vanaf groep 6 gaan de kinderen aan de slag met de 'leerlijn Google for Kids: ICT-basisvaardigheden'.
Levensbeschouwing hebben wij niet los op het rooster staan, dit komt aan bod bij de lessen wereldoriëntatie. Daarnaast wordt aan het begin van het schooljaar geïnventariseerd bij ouders of er behoefte is aan specifiek godsdienstonderwijs via een vakdocent.
Op de PWA-school werken wij met een leraarsondersteuner en een remedial teacher. Deze ondersteuners werken onder andere met groepjes kinderen die extra aandacht op bepaalde vakgebieden nodig hebben. Zij werken soms ook met kinderen individueel.
De remedial teacher werkt voornamelijk met kinderen die een arrangement hebben. Zij bekijkt welke hulp uw kind nodig heeft en begeleidt hem of haar hierbij.
De leerkracht bekijkt in overleg met de intern begeleider welke kinderen in aanmerking komen voor extra ondersteuning of begeleiding. De extra ondersteuning is niet alleen voor kinderen waarbij vaardigheden niet zo goed lukken, maar ook voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om alle kinderen zoveel mogelijk in het reguliere onderwijs te laten meekomen. Echter een heel enkele keer is het voor de leerling beter om gespecialiseerde hulp te krijgen en zal er een toelaatbaarheidsverklaring worden aangevraagd om een passende plek in het speciaal onderwijs te krijgen. Uiteraard gaat dit niet over een nacht ijs en zijn zowel school als ouders hierbij betrokken.
Met ingang van schooljaar 2023-2024 organiseren wij vijf keer per jaar een peuteravontuur. Peuters tussen de 3 en 4 jaar oud, mogen samen met hun ouder, vrijblijvend komen kennismaken en meedoen aan de op dat moment aangeboden activiteit.
Hoe eerder een kind zich veilig voelt, zichzelf durft te vertrouwen en initiatieven durft te nemen, des te sneller hij zich kan gaan ontwikkelen op diverse terreinen.
Het leren in groep 1-2 gebeurt vooral door spelen; een proces waarbij de leerkracht een stimulerende en sturende rol heeft. De speelleerstof wordt aangeboden binnen herkenbare thema's. Hiervoor gebruiken wij de methode Kleuterplein. De leerkracht ziet erop toe dat op deze wijze alle vak- en vormingsgebieden in samenhang aan bod komen en dat de kinderen op een gegeven moment rijp zijn voor de overgang naar groep 3.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Dit kan zowel de sociaal- emotionele als de cognitieve ontwikkeling betreffen. Om deze mogelijke achterstanden te monitoren gebruiken wij het observatiesysteem Kijk!. Vanuit dit systeem worden er handelingsadviezen gegeven om het aanbod af te stemmen.