Basisschool de Violier

Julianastraat 33 6101 HH Echt

  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Basisschool De Violier gebruikt het Leerlingvolgsysteem ESIS en Leerling in Beeld-Cito, waarmee systematisch informatie wordt verzameld over kennis en vaardigheden van de leerlingen.

De groepen 1 en 2 maken we gebruik van het instrument "Mijn KLeutergroep". Dit is een instrument dat leerkrachten ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling in de kleuterperiode.

In de groepen 3 t/m 8 worden voor de verschillende vakgebieden twee maal per jaar CITO-toetsen "Leerling in beeld" en de SCOL-lijsten afgenomen.
Met behulp van de AVI- toetsen volgen we 2-3 keer per jaar de leesontwikkeling vanaf groep 3.
Naast de CITO-toetsen "Leerling in Beeld" worden er in de groepen 3 t/m 8 methode-gebonden toetsen afgenomen. De leerlingen van de groepen van 7 en 8 maken daarnaast nog jaarlijks de toets Burgerschap. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en opgenomen in het leerlingvolgsysteem.

Op basis van deze resultaten en observaties wordt het onderwijsaanbod voor groepen leerlingen en individuele leerlingen bepaald. We vinden dat de kinderen de mogelijkheden waarover zij beschikken volledig moeten benutten. De ontwikkeling van ieder individueel kind wordt nauwgezet gevolgd. Dit realiseren we via een systeem van observeren, signaleren, analyseren, voorbereiden en uitvoeren van oplossingen. Dit belangrijke proces controleren we door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld".

De gegevens van de toetsen van de groepen, de zogenoemde "Tussenopbrengsten", leiden eveneens tot interventies en/of het maken van nieuw beleid. De ouders ontvangen informatie over de toetsresultaten en de daaruit voortvloeiende activiteiten. De uitkomsten hiervan gebruiken we eveneens voor de schoolontwikkeling.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf midden groep 7 wordt er gesproken over een ontwikkelingslijn richting het voortgezet onderwijs.
Hierbij bespreken we de mogelijke ontwikkeling richting het uitstroomniveau naar het VO. In groep 8 krijgt deze ontwikkelingslijn zijn vervolg door middel van meerdere gesprekken. De adviesgesprekken worden onderbouwd middels de metingen en observaties in voorgaande groepen. Aansluitend maken de leerlingen in februari de doorstroomtoets, waarna er in maart een definitief schooladvies besproken wordt. Hierna volgt de aanmelding op de VO-school naar keuze.  

Vanaf schooljaar 2023/2024 maken leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets (voormalige eindtoets). Deze toets zal in februari worden afgenomen volgens de landelijke afspraken. 
De tijdlijn in groep 8 ziet er als volgt uit: 

  • September: kennismakingsgesprek met leerkracht groep 8. 
  • Oktober: afname B8 toets Leerling in beeld.
  • November: voorlopig advies wordt besproken in het oudergesprek. 
  • Februari: afname van doorstroomtoets. 
  • Maart: resultaten van de doorstroomtoets zijn binnen.  
              eindgesprek met definitief advies wordt besproken. 
              aanmelden op de middelbare school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leren doe je samen!

Op basisschool De Violier mogen de leerlingen een veilige en positieve sfeer verwachten, waarbij iedereen respectvol met elkaar omgaat. 

In onze missie-visie geven we aan welke gedragingen en houding wij belangrijk vinden ten aanzien van sociaal gedrag. Wij staan voor een sociaal veilig klimaat op basisschool De Violier. Het positieve uitgangspunt van PBS is een belangrijke waarde binnen onze school. We hebben een schoolbrede aanpak vanuit gezamenlijk gedeelde waarden en normen. Daarnaast zetten we de methode Kwink in. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs.

Tijdens de lessen burgerschap komen de volgende aspecten aan bod:

  • democratische rechtsstaat
  • maatschappelijk handelen
  • omgaan met conflicten
  • omgaan met verschillen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie - samen
  • Autonomie
  • Gelijkwaardigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven