Basisschool de Violier

Julianastraat 33 6101 HH Echt

  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier
  • Schoolfoto van Basisschool de Violier

Het team

Toelichting van de school

Basisschool De Violier heeft een enthousiast team met relatief veel jongere leerkrachten en onderwijsassistenten. De directeur geeft samen met de intern begeleiders sturing aan de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg op school.

Naast het team van 15 groepsleerkrachten en twee onderwijsassistenten maken we gebruik van een beweegcoach en een vakleerkracht muziek. De beweegcoach ondersteunt op maandagochtend het eerste blokuur de leerkrachten in de sporthal. De vakleerkracht muziek geeft om de week muzieklessen aan de leerlingen van de groep en 3 t/m 8 en soms aan de kleuters.

Voor het schooljaar 2023-2024 ziet de verdeling er als volgt uit:

  • Groep 1/instroom: juf Mart
  • Groep 1/2A          : juf Caroline
  • Groep 1/2B          : juf Maartje en juf Juliette
  • Groep 3               : juf Marjon en juf Juliette
  • Groep 4               : juf Laura
  • Groep 5A             : juf Kim
  • Groep 5B             : meester John
  • Groep 6               : juf Aniek
  • Groep 7               : juf Chantal en juf Lianne
  • Groep 8               : juf Esther en meester Jorn

Juf Elian en juf Annette hebben een kleine werktijdsfactor en worden flexibel ingezet.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ziekte: Wanneer een leerkracht, bijvoorbeeld door ziekte, afwezig is, zal de directeur trachten voor een vervanger te zorgen. Hierbij wordt de directeur ondersteund door de vervangingsmanager van de stichting Wijzers in onderwijs. Voor informatie met betrekking tot vervangingen verwijzen wij naar het vervangingsbeleid schoolbesturen Midden-Limburg op de website van Wijzers in onderwijs. Voor verder uitleg zie website van de stichting Wijzers in onderwijs: https://www.wijzersinonderwijs.nl/

Wanneer een afwezigheid langere tijd gaat duren, worden de betreffende ouders hierover via Basisonline/ouderportaal geïnformeerd.

Verlof: In de CAO voor onderwijsgevenden is geregeld onder welke voorwaarden iemand verlof krijgt. We kunnen daarbij denken aan jubilea, huwelijk, overlijden, bezoek specialist, zwangerschapsverlof, e.d.

Ouderschapsverlof: Het onderwijs kent de regeling ouderschapsverlof. Dat betekent dat een leerkracht vrijwillig gedurende een bepaalde tijd betaald en/of onbetaald verlof kan nemen. De regeling hiervoor is wettelijk vastgelegd.

Professionalisering: Vanwege het snel veranderende onderwijs is het noodzakelijk dat leerkrachten “bijblijven” in hun vak en dat ze zich bijscholen. Een aantal cursussen vindt plaats onder schooltijd.

Bijzonder budget: Iedere oudere werknemer kan ervoor kiezen om bijzonder budget op te nemen. Dit bijzonder budget kan ingezet worden voor verlof of duurzame inzetbaarheid. Duurzame inzetbaarheid wil zeggen dat de leerkracht zijn/haar ervaring kan inzetten om ondersteunende werkzaamheden (denk bijvoorbeeld aan coaching van startende leerkrachten) te verrichten die voor de school van belang zijn.

Parttime werk: Soms geven leerkrachten te kennen dat ze niet fulltime, maar parttime willen werken. Het schoolbestuur beslist hierover. Wanneer een leerkracht parttime werkt, zijn er altijd twee personen in de groep.Door al deze regelingen is het onvermijdelijk dat er meer leerkrachten in eenzelfde groep werken.

Inzet onderwijsassistenten: Op school zijn twee onderwijsassistenten werkzaam, beiden  De onderwijsassistent voert werkzaamheden uit onder aansturing en verantwoordelijkheid van de leerkracht en voert lesondersteunende en leerlingbegeleidende taken uit, ondersteunt de onderwijsvoorbereiding, etc. Indien géén vervanger beschikbaar is kan een onderwijsassistent een kortdurende vervanging van een leerkracht opvangen met aansturing van de directie of een collega leerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering:

Vakken zoals rekenen, taal, spelling, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur worden in de eigen groepen gegeven. Daarnaast werken we in de groepen 5 t/m 8 groepsdoorbrekend. Dit doen we voornamelijk bij technisch lezen, begrijpend lezen, onderzoekend en ontwerpend leren. Het groepsdoorbrekend werken heeft als gevolg:

  • meer tijd voor individuele benadering
  • effectieve en efficiënte instructie
  • meer tijd voor verdieping en verbreding 

Soms worden leerlingen van groep 4 voor begrijpend en technisch lezen meegenomen in het groepsdoorbrekend werken, afhankelijk van de leesontwikkeling van kinderen.

Homogene groepen hebben het voordeel dat de leerkracht de taak en haar ondersteuning wat meer of wat makkelijker kan toesnijden op het niveau van de groep. Voor de vakken technisch lezen en begrijpend lezen zitten leerlingen uit meerdere groepen met hetzelfde leesniveau bij elkaar. In heterogene groepen werken de kinderen in groepjes met verschillende niveaus. Dit niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of kennis, maar ook op vaardigheden, zoals de samenwerking: Leren van en met elkaar.

Groepen 1-2: Wanneer kleuters van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zitten, worden alle niveaus aangeboden in deze combinatiegroepen. Een kind kan zo gemakkelijk aansluiten bij het niveau dat bij hem of haar past.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

OT 2.0
Met ingang van schooljaar 2022-2023 is gestart met een ondersteuningsteam voor alle scholen van Wijzers in onderwijs en SPOLT. Vanuit deze nieuwe opzet heeft elke school recht op:

  • Schoolbegeleiding: Denk hierbij aan: consultatie, IB, begeleiding, observaties, overleg en advies ten aanzien van leerling en schoolontwikkeling, sparringpartner, etc.
  • Diagnostiek: Naast uren schoolbegeleiding heeft elke school recht op een onderzoek voor een leerling.
  • Kortdurende arrangementen/ inzet specialismen. Per vraag van de school wordt gekeken welke begeleider hierin het meest kan betekenen.
  • Regiegroepen en IB-kwaliteitskring. Naast de IB-kwaliteitskring zijn er op een vastgesteld aantal ontwikkelgebieden gezamenlijke regiegroepen, zoals: onderwijs anders organiseren, het jonge kind/ VVE, pedagogisch handelen/gedrag, begaafdheid, rekenen, lezen/taal/NT2, ICT.

Doorgaande lijn:
In de gemeente Echt-Susteren zijn "Knooppunten 0-4 jaar voor kinderen met een ondersteunings- en/of zorgbehoeften" opgezet. Op deze manier hopen we kinderen in de voorschoolse voorzieningen tijdig te helpen met de juiste hulp of te kunnen doorverwijzen naar de juiste vorm van onderwijs.

10-14 Onderwijs:
Soepele overgang van basisschool naar brugklas. 10-14-Onderwijs regio Echt maakt een doorlopende leerlijn waarmee primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO) goed op elkaar aansluiten en het onderwijs samen vormgeven.

Plusklas/bloemknopgroep:
Meer- en hoogbegaafde leerlingen van meerdere scholen werken in de plusklas aan de ontwikkeling van creatieve, praktische en analytische vaardigheden. Er is in het bijzonder aandacht voor ontwikkeling van creatief denken, zelfreflectie, leren-leren en samenwerking met ontwikkelingsgelijken. Op schoolniveau doen we dit in de bloemknopgroep.

Executieve functies (EF):
Het versterken van executieve functies wordt in het schooljaar 2023-2024 verder geïmplementeerd. EF zijn de processen in het brein die samen de handelingen aansturen die nodig zijn om een doel te bereiken.

Handelingsgericht werken (HGW):
HGW, waarbij expliciet aandacht gevestigd gaat worden aan rekenen-wiskunde en begrijpend lezen middels teamscholing

Talige screening en ondersteuning door logopedist:
Alle groep 2 leerlingen worden gescreend en uitvallers krijgen wekelijks in kleine groepjes extra instructie en begeleiding op de talige onderdelen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie op het jonge kind (groep 1-2):

Kinderen tot 6 à 7 jaar ontwikkelen zich op verschillende ontwikkelingsdomeinen; dit doen ze spelenderwijs en in interactie met elkaar. Die ontwikkelingsdomeinen zijn:

  • taal-, denk- en creatieve ontwikkeling (probleemoplossend denken),
  • ontdekken (wereldoriëntatie),
  • bewegen (grove en fijne motoriek)

Spelen draagt bij aan de totale ontwikkeling van het jonge kind. Hierdoor krijgt het jonge kind steeds meer grip op de wereld om zich heen. De leerkracht biedt voor het kind betekenisvolle en uitdagende activiteiten aan binnen thema's in samenhang met de gewenste doelen. Instructie wordt op niveau gegeven, kijkend naar wat nodig is. Zo worden de kleuters voorbereid op de schoolse vaardigheden die ze vanaf groep 3 nodig hebben.


Terug naar boven