Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering:
Vakken zoals rekenen, taal, spelling, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur worden in de eigen groepen gegeven. Daarnaast werken we in de groepen 5 t/m 8 groepsdoorbrekend. Dit doen we voornamelijk bij technisch lezen, begrijpend lezen, onderzoekend en ontwerpend leren. Het groepsdoorbrekend werken heeft als gevolg:
- meer tijd voor individuele benadering
- effectieve en efficiënte instructie
- meer tijd voor verdieping en verbreding
Soms worden leerlingen van groep 4 voor begrijpend en technisch lezen meegenomen in het groepsdoorbrekend werken, afhankelijk van de leesontwikkeling van kinderen.
Homogene groepen hebben het voordeel dat de leerkracht de taak en haar ondersteuning wat meer of wat makkelijker kan toesnijden op het niveau van de groep. Voor de vakken technisch lezen en begrijpend lezen zitten leerlingen uit meerdere groepen met hetzelfde leesniveau bij elkaar. In heterogene groepen werken de kinderen in groepjes met verschillende niveaus. Dit niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of kennis, maar ook op vaardigheden, zoals de samenwerking: Leren van en met elkaar.
Groepen 1-2: Wanneer kleuters van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zitten, worden alle niveaus aangeboden in deze combinatiegroepen. Een kind kan zo gemakkelijk aansluiten bij het niveau dat bij hem of haar past.
OT 2.0
Met ingang van schooljaar 2022-2023 is gestart met een ondersteuningsteam voor alle scholen van Wijzers in onderwijs en SPOLT. Vanuit deze nieuwe opzet heeft elke school recht op:
- Schoolbegeleiding: Denk hierbij aan: consultatie, IB, begeleiding, observaties, overleg en advies ten aanzien van leerling en schoolontwikkeling, sparringpartner, etc.
- Diagnostiek: Naast uren schoolbegeleiding heeft elke school recht op een onderzoek voor een leerling.
- Kortdurende arrangementen/ inzet specialismen. Per vraag van de school wordt gekeken welke begeleider hierin het meest kan betekenen.
- Regiegroepen en IB-kwaliteitskring. Naast de IB-kwaliteitskring zijn er op een vastgesteld aantal ontwikkelgebieden gezamenlijke regiegroepen, zoals: onderwijs anders organiseren, het jonge kind/ VVE, pedagogisch handelen/gedrag, begaafdheid, rekenen, lezen/taal/NT2, ICT.
Doorgaande lijn:
In de gemeente Echt-Susteren zijn "Knooppunten 0-4 jaar voor kinderen met een ondersteunings- en/of zorgbehoeften" opgezet. Op deze manier hopen we kinderen in de voorschoolse voorzieningen tijdig te helpen met de juiste hulp of te kunnen doorverwijzen naar de juiste vorm van onderwijs.10-14 Onderwijs:
Soepele overgang van basisschool naar brugklas. 10-14-Onderwijs regio Echt maakt een doorlopende leerlijn waarmee primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO) goed op elkaar aansluiten en het onderwijs samen vormgeven.Plusklas/bloemknopgroep:
Meer- en hoogbegaafde leerlingen van meerdere scholen werken in de plusklas aan de ontwikkeling van creatieve, praktische en analytische vaardigheden. Er is in het bijzonder aandacht voor ontwikkeling van creatief denken, zelfreflectie, leren-leren en samenwerking met ontwikkelingsgelijken. Op schoolniveau doen we dit in de bloemknopgroep.Executieve functies (EF):
Het versterken van executieve functies wordt in het schooljaar 2023-2024 verder geïmplementeerd. EF zijn de processen in het brein die samen de handelingen aansturen die nodig zijn om een doel te bereiken.Handelingsgericht werken (HGW):
HGW, waarbij expliciet aandacht gevestigd gaat worden aan rekenen-wiskunde en begrijpend lezen middels teamscholingTalige screening en ondersteuning door logopedist:
Alle groep 2 leerlingen worden gescreend en uitvallers krijgen wekelijks in kleine groepjes extra instructie en begeleiding op de talige onderdelen.
Visie op het jonge kind (groep 1-2):
Kinderen tot 6 à 7 jaar ontwikkelen zich op verschillende ontwikkelingsdomeinen; dit doen ze spelenderwijs en in interactie met elkaar. Die ontwikkelingsdomeinen zijn:
- taal-, denk- en creatieve ontwikkeling (probleemoplossend denken),
- ontdekken (wereldoriëntatie),
- bewegen (grove en fijne motoriek)
Spelen draagt bij aan de totale ontwikkeling van het jonge kind. Hierdoor krijgt het jonge kind steeds meer grip op de wereld om zich heen. De leerkracht biedt voor het kind betekenisvolle en uitdagende activiteiten aan binnen thema's in samenhang met de gewenste doelen. Instructie wordt op niveau gegeven, kijkend naar wat nodig is. Zo worden de kleuters voorbereid op de schoolse vaardigheden die ze vanaf groep 3 nodig hebben.