Basisskoalle de Twirre

De Kjellingen 15 9261 ZH Eastermar

  • In dit gedeelte van de school kunnen de kinderen zelfstandig en stil aan de slag.
  • Onze ruim opgezette hal voor de bovenbouw
  • Door het verwoorden van denkstappen zien we hoe kinderen leren. Door dat inzicht kunnen we ze verder helpen ontwikkelen.
  • We nemen deel aan (zendings)projecten
  • Creativiteit in al haar facetten vinden we belangrijk binnen onze school!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school haalt meestal goede resultaten. We scoren al een aantal jaren boven het landelijk gemiddelde. Ook het komende jaar verwachten we een goede score op de eindtoets. Ook de tussenopbrengsten zijn goed. We werken planmatig aan de juiste hulp voor ieder kind. De leerlingenzorg blijft een belangrijk aandachtspunt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ruim 50 % van onze leerlingen stroomt uit naar Havo of VWO. Maar wanneer dat niet haalbaar is, zoeken we naar vervolgonderwijs dat bij het kind past. We zien dat onze leerlingen het in het vervolgonderwijs goed doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ook het inspectierapport is positief over de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Wel zijn er verbeterpunten geconstateerd en die hebben we direct aangepakt. Zo is er extra geïnvesteerd in het volgsysteem van onze kleuters en kijken we nog meer naar de helderheid van de doelstellingen in de handelingsplannen.

Terug naar boven