Master Frankeskoalle

Eilansgrien 17 9264 TB Earnewâld

  • Schoolfoto van Master Frankeskoalle
  • Mei trije dielnimmers fan de Master Frankeskoalle en ek de winner is in learling fan ús skoalle.
  • Schoolfoto van Master Frankeskoalle
  • Schoolfoto van Master Frankeskoalle
  • Schoolfoto van Master Frankeskoalle

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het aantal leerlingen in groep acht was laag. De score op de eindtoets wordt daarom niet getoond.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken de CITO-Leerling in Beeld (Lib) toetsen om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. We verzamelen natuurlijk ook veel gegevens uit het dagelijkse werk (o.a. observaties en de methode-toetsen). Deze methode gebonden toetsen, observaties en de CITO-Lib gegevens, geven belangrijke informatie voor de samenstelling van de leerling-rapporten die in februari en juli worden gemaakt.

Wij gebruiken de analyses van de toetsen om onze groepsplannen te maken (2x per schooljaar en tussentijds stellen we deze bij). In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling via BOSOS. Het rapport is een verslag over de vorderingen/prestaties van de leerling. De vorm/indelingvan dit rapport hebben wij zelf ontwikkeld. Wij gebruiken geen cijfers in deze rapporten. Deze rapporten worden met de ouders besproken in een 10 minutengesprek. Daarna nemen de leerlingen de rapporten mee naar huis. Blijkt een gesprek van 10 minuten niet voldoende, dan is een vervolggesprek altijd mogelijk.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De twee weken na de herfstvakantie wordt bij groep 8 de B8 toets van Leerling in Beeld afgenomen. Op basis van de vorderingen van groep 6 t/m 8 en deze toets krijgen de leerlingen in januari een voorlopig schooladvies (niveau) voor het Voortgezet Onderwijs. Gegevens uit het leerlingvolgsysteem op het gebied van begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling worden hierbij gebruikt om met behulp van de plaatsingswijzer tot een advies te komen. De onderdelen rekenen & wiskunde en begrijpend lezen wegen hierbij het zwaarst. Ook werkhouding, motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling spelen een rol in de onderbouwing van het schooladvies.De overheid heeft het moment van wat voorheen de eindtoets was vervroegd. Dit betekent dat de doorstroomtoets, zoals deze toets vanaf nu heet, in de eerste weken van februari wordt afgenomen. Uiterlijk 15 maart krijgt de MFS hiervan de uitslag, waarna ouders en leerlingen enige dagen later het (definitieve) schooladvies zullen krijgen. Tussen 25 tot 31 maart moeten alle leerlingen door hun ouders worden aangemeld op de gekozen school. Uiterlijk 15 mei ontvangen de ouders bericht van de VO-school. 

In de definitieve advisering volgen we het landelijk beleid ten aanzien van kansrijk adviseren.In het schooljaar 2022-2023 hebben op basis van de eindtoets een aantal heroverwegingen plaatsgevonden.  Bij deze 44% van de leerlingen is in overleg met ouders en leerling al dan niet besloten het advies naar de VO-school bij stellen. Dit is uiteindelijk in 33% het geval geweest.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen om gaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Om dit, en meer, te realiseren hebben wij dit schooljaar de methode Kwink voor Burgeschap en Kwink sociaal- emotioneel leren ingevoerd.. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen bespreken we tijdens de groepsbespreking en de zorgleerlingbespreking (leerkrachten IB’er). Daarnaast bespreken we de ontwikkeling op groeps-/schoolniveau tijdens een teamvergadering.We maken hierbij gebruik van genormeerde instrumenten om de voortgang te monitoren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef hebben van jezelf
  • Besef hebben van de ander
  • Keuzes kunnen maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven