CBS De Sprankel

Wilhelminaplantsoen 1b 4271 AX Dussen

  • Schoolfoto van CBS De Sprankel
  • Schoolfoto van CBS De Sprankel
  • In de bovenbouw 1 device per leerling
  • Schoolfoto van CBS De Sprankel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindresultaat Verzamelde CITO-scores

Eindtoetsen over de afgelopen jaren
Van de afgelopen 6 cito-scores scoorden De Sprankel 5 keer boven het landelijk gemiddelde.

2016 gemiddelde CITO-score: 535,1
2017 gemiddelde CITO-score: 541,3
2018 gemiddelde CITO-score: 535,1
2019 gemiddelde CITO-score: 544,0
2020 gemiddelde CITO-score: Geen score i.v.m. Corona
2021 gemiddelde CITO-score: 530,4
2022 gemiddelde CITO-score: 539,8

De laagste cito-score die gehaald kan worden is 510, de hoogste 550. Het landelijk gemiddelde ligt om en nabij 534.   
Omdat weinig leerlingen per jaar de school verlaten, kan de gemiddelde score per jaar erg verschillen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen komen op “De Sprankel” om te leren. Dat moet zo goed mogelijk gaan. De leerkrachten maken/krijgen regelmatig een overzicht van de resultaten. We gebruiken daarvoor een leerlingvolgsysteem. Hierin worden, op van tevoren geplande tijden, onafhankelijke toetsen afgenomen. De leerkrachten kunnen aan de resultaten zien hoe de leerlingen zich ontwikkelen in vergelijking met leerlingen uit dezelfde groep in de rest van het land, maar ook in vergelijking met vorig jaar. Voor ons is het belangrijk dat ieder kind in zijn eigen ontwikkelingslijn blijft doorgroeien. Mocht dit niet het geval zijn, dan nemen we maatregelen met u en het kind samen. We analyseren de resultaten en maken een plan van aanpak waarbij we kijken naar wat de leerling nodig heeft om de resultaten wel te kunnen halen. Dit kan zijn door extra ondersteuning of door een andere aanpak. Maar we zorgen ook voor ontspanning en creativiteit.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het vervolgonderwijs sluit goed aan bij de behoefte van het kind.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken op onze school met de Kanjermethode.
Ieder jaar nemen wij sociale veiligheidslijsten af.
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich veilig en gewaardeerd mag voelen op onze school.

Natuurlijk houden we naast de leerprestaties ook de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen goed in het oog. Aan de hand van het invullen van de sociale veiligheidslijsten, observaties, meldingen van ouders/verzor­gers of medeleerlingen of aan de hand van het gedrag van een leerling kunnen we in een leerlingbespreking ook voor deze kinderen besluiten (in samenspraak met ouders) tot speciale zorg. De Intern Begeleider is een van de teamle­den die de speciale taak heeft om de zorg aan onze leerlingen te coördineren en colle­ga's te adviseren en te ondersteunen bij de aanpak.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig klimaat
  • Sociale interactie
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven