Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Sprankel werken wij met 4 groepen. Meestal twee leerjaren bij elkaar of een enkele groep.
Schooljaar 2023/2024 hebben wij de volgende groepen:
- Groep 0/1/2
- Groep 3/4
- Groep 5/6
- Groep 7
Groep 1/2/3/4
In groep 1 is spelen zeer belangrijk. De kinderen leren daar, wat het is om de hele dag in een groep te zijn. Wat de school allemaal van ze vraagt. Later in het jaar en in groep 2 leren de kinderen veel dingen die nodig zijn in groep 3. Ze oefenen met voorbereidende taal- en rekenspelletjes. Ze doen voorbereidende schrijfoefeningen. We zorgen ervoor dat de kinderen zoveel mogelijk nog kleuter mogen zijn. We werken met Schatkist, de voorloper van ons aanvankelijke leesmethode Veilig leren lezen. In Schatkist worden taal, lezen, rekenen en de sociaal emotionele ontwikkeling aangeboden, zodat alle tussendoelen behandeld en geregistreerd worden. In groep 1 en 2 wordt voornamelijk thematisch gewerkt waarbij alle activiteiten aangeboden en uitgevoerd worden binnen een thema b.v. buitenspelen. De thema’s zijn geënt op de belevingswereld van de kleuter. Ook zijn er vier thema’s per schooljaar die aansluiten bij de voorschool en het kinderdagverblijf. In groep 3 maakt het spelend leren plaats voor het lerend spelen. De overgang vanuit groep 2 willen wij dan ook soepel laten verlopen. In de eerste helft van groep 3 is er nog ruimte om te spelen. Het leren lezen en rekenen begint met veel ondersteuning (in groepen en zo mogelijk ook thuis). In groep 4 zijn rekenen, taal en lezen aparte vakken. Het schrijven wordt meer toegepast in andere vakken en vraagt dus om meer tempo. Begrijpend lezen is in groep 4 een nieuw vak. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen ook al te maken met wereldoriëntatie.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kabinet wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Want zo hebben ze de beste kansen op een vervolgopleiding en meedoen in de samenleving. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen, net als nu, naar het speciaal onderwijs. Dat blijft.
Wat is er veranderd? De school waar u uw kind aanmeldt, krijgt zorgplicht. Dat betekent dat die school een passende onderwijsplek moet bieden als uw kind extra ondersteuning nodig heeft op school. Als dat kan op de school zelf, of op een andere school in het regulier of speciaal onderwijs. Ouders worden nauw betrokken bij die keuze en scholen gaan beter samenwerken. Ook hoeven ouders geen ingewikkelde indicatieprocedure te doorlopen en zijn er geen rugzakjes meer. De extra ondersteuning die kinderen nodig hebben wordt door de samenwerkende scholen georganiseerd en betaald. Ga in gesprek met de school van uw kind over wat uw kind nodig heeft en wat u samen met de school kunt doen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Nog meer inclusief onderwijs verzorgen.
Er vindt een warme overdracht plaats tussen de leidsters van de peutergroep (kinderopvang Hoppas) en de leerkrachten van groep 1/2.