Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Begeleidingsstructuur
Binnen het onderwijscluster JandeVest werken wij met de systematische manier van Handelingsgericht Werken, oftewel de HGW. Het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijs- en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft.
Dit zijn de zeven uitgangspunten van HGW:
1. Onderwijsbehoeften staan centraal;
2. Het gaat om afstemming en wisselwerking;
3. De leerkracht doet ertoe;
4. Positieve aspecten zijn van groot belang;
5. We werken constructief samen;
6. Ons handelen is doelgericht;
7. De werkwijze is systematisch en transparant
Binnen het cluster Jan de Vest geven wij HGW vorm door PDCA-cyclus en hier koppelen wij 2x per jaar een Plan van Aanbod (PvA) aan. Op onderstaande manier vertalen wij dit naar onze jaarplanning:Het plan van aanbod is een continu proces waar leerkrachten en IB samen elkaar scherp houden op de processen van de groepen en de individuele kinderen. De kartrekkers van de inhoudelijke leerteams dragen medeverantwoordelijkheid op schoolniveau en tijdens de werksessies van de verbeteronderwerpen worden groepsprocessen geevalueerd en gereflecteerd met het hele team. Individuele processen zitten voornamelijk tussen de betrokken leerkrachten en de IB-er.
Week 1-2: Start Plan van Aanbod 1
Week 3 en 4 B-toetsen Leerling in beeld
Week 5: Studiedag opbrengsten en maken plan van aanbod 1
Week 15: Tussenevaluatie en bijstellen Plan van Aanbod 1
Week 24: M-toetsen Leerling in beeld
Week 26: Studiedag opbrengsten; evaluatie plan van aanbod maken plan van aanbod 2
Week 32: Tussenevaluatie en bijstellen Plan van Aanbod 2
Week 40: Evaluatie Plan van Aanbod. Afronden schooljaarOp onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methodegebonden toetsen en LIB. Voor de LIB toetsen gebruiken we toetskalender. LIB wordt afgenomen aan het begin van het schooljaar en in het midden van het schooljaar. Ouders worden op de oudergesprekken en middels de rapportmap en portfolio geïnformeerd over de toetsresultaten en de ontwikkeling van hun kind. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets. Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. De data van de oudergesprekken vindt u in de agenda in social schools.
Het geven van een schooladvies is een zorgvuldig proces.Dit start al in groep 7. Daar gaan leerkrachten met elkaar en met de intern begeleider een eerste poging doen tot een voorlopige inschatting van het advies. Ook worden ouders en kinderen bevraagd naar hun idee. In een pre adviesgesprek worden de bevindingen met elkaar besproken en doelen gesteld voor de komende periode om aan te werken.In groep 8 komt het voorlopige advies in een gespreksronde nav de leerling in beeld toetsen en de werkhouding en het gedrag in groep 8. Dan worden de adviseringen voor het eerst op papier gezet en met elkaar besproken. Soms zijn het nog open adviseringen, soms hebben ze al meer richting of start het moment om samen te oriënteren op een school. Wij geven een niveau advies, ouders en kinderen melden hun kind aan bij een school. Als de overstap naar het VO niet vanzelf gaat nemen wij als school een ondersteunende rol aan. In maart groep 8, na de uitslag van de doorstroomtoets wordt het advies definitief gemaakt. Dan wordt het overdrachtsdossier met ouders en leerling doorgesproken en klaargezet om naar het VO te versturen.
Ouders melden hun kind aan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Iedereen hoort erbij. We beleven het leren met elkaar. Wij willen de kinderen echt zien. Ook als dat een flinke uitdaging is in groepsverband. Iedereen is goed zoals hij/zij is. We lossen zaken op en hebben vertrouwen in de toekomst. We leren de kinderen bewust om te gaan met persoonlijkheidsontwikkeling, maar ook in relatie tot de ander. Kinderen dienen respect te hebben voor de grens van de ander. Zelf gebruiken wij de observaties tijdens werk en spel om af te stemmen op wat de onderwijsbehoefte van de groep is gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. We intervenieren actief en preventief met de methodiek Fides. Bouwen aan zelfvertrouwen. Emoties mogen er zijn, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag. Wij werken met mediatoren op het schoolplein die helpen bij het oplossen van kleine conflicten op het schoolplein. Dit zijn opgeleide kinderen uit groep 6, 7 en 8. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor de sfeer binnen de school, in de groep en op het schoolplein.
Het inspectierapport wat nog vanuit het oude toezichtkader aanwezig is is verouderd en komt uit 2013. In het nieuwe toezichtkader worden voornamelijk bestuursgesprekken gevoerd. De school verantwoordt zich aan het bestuur en het bestuur aan de inspecteur van onderwijs. 2 x per jaar worden er diepe analyses gemaakt van de Cito LOVS toetsen en de observatie instrumenten voor de sociale ontwikkeling. 2x per jaar besteden we met het team een gedeelte van de studiedag om te besteden aan de opbrengsten. Daarbij gaan wij uit van het Nederlands gemiddelde en de gemiddelde groei in vaardigheid op individueel, groep en schoolniveau. De interventies die daaruit voortkomen worden genoteerd en gemonitord door de intern begeleider. Minimaal 1x per jaar en indien nodig vaker leggen wij onze getallen en de interventies uit aan iemand van het College van Bestuur. Samen wordt bepaald of het bij uitval een incident is die voorspelbaar was of een structureel probleem waar een plan van aanpak op moet komen. In april 2022 is er een bestuursinspectie geweest. Onze IB-er en directeur zijn een onderdeel geweest van de gesprekken tijdens het onderzoek. De gegevens van onze school geven geen aanleiding tot een extra inspectiebezoek op schoolniveau. Wij doen wel mee aan themabezoeken, om zelf feedback te krijgen vanuit de inspectie. Ons bestuur is als voldoende beoordeeld. Scholen die zeer in ontwikkeling zijn.