Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
PI-school De Pionier heeft onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwgroepen. De groepen worden per bouw verdeeld in drie units, elk met een eigen pedagogisch klimaat:
- Klimaat A voor leerlingen met emotionele problematiek
- Klimaat B voor leerlingen met gemengde problematiek (bijv. trauma), waarbij gedragsproblemen op de voorgrond staan
- Klimaat C voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS)
Daarnaast zijn er ook nog klassen voor speciale doelgroepen:
- Beter pASSendklassen; gespecialiseerde kleinschalige ASS-klas
- Speedbootklas; voor leerlingen uit de behandelgroep van Levvel en/of leerlingen die tijdelijk niet in staat zijn onderwijs op hun school te volgen
Op PI-school De Pionier is er geen onderwijsaanbod voor de eerste twee leerjaren.
Onze leidende methodiek is Competentie vergrotend werken (CVW). Deze methodiek richt zich op de balans tussen opdrachten/taak en de kennis en vaardigheden van de leerling. De richtlijnen voor het rooster en het ontwikkelperspectief van de leerling geven de leerkracht richting in het aanbod en programma. Maar daarnaast heeft de leerkracht ruimte nodig om samen met zijn/haar leerlingen te zoeken naar de juiste balans tussen het lesprogramma en de mogelijkheden van de leerling.
In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt volgens de kerndoelen. Nederlands en rekenen worden beschouwd als de kernvakken binnen het onderwijs. Door middel van referentieniveaus wordt in een doorlopende leerlijn omschreven welke basisvaardigheden en basiskennis uw kind geleerd moet hebben. Meer informatie vindt u op tule.slo.nl en taalenrekenen.nl.
Met CVW proberen wij escalaties te voorkomen. Wanneer er toch een escalatie ontstaan is zetten we Geweldloos verzet in. De uitgangspunten van Geweldloos verzet zijn:
- Je kunt pas in gesprek met leerlingen als de situatie gede-escaleerd is en
- We verzetten ons samen tegen agressie en geweld.
Daarbij zijn de volgende pijlers leidend in de uitvoering:
- De-escalatie
- Aanwezigheid
- Herstel van relaties
- Support
- Verzet
Tijdens ouderavonden worden ouders verder geïnformeerd over hoe Competentie vergrotend werken en Geweldloos verzet in de praktijk op school worden ingezet.
De inhoud van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school is verwerkt in onze schoolgids. U vindt de informatie uit het schoolondersteuningsprofiel in de volgende paragrafen:
- Algemene gegevens, kengetallen en ambitie van de school: 1.1 Algemene gegevens, 1.2 Missie en visie en 2.1 Organisatie van het onderwijs;
- Gegevens over de basisondersteuning op school, de ondersteuningsstructuur van de school en de rol van ouders: 2.1 Organisatie van het onderwijs (Invulling onderwijstijd), 2.2 Het team, 2.3 Aanbod voor het jonge kind, 2.4 Kwaliteitszorg en schoolplan, 3.2 Veiligheid op school, 4.1 Hoe ouders worden betrokken, 5.1 Vervolgonderwijs en 5.2 Sociale ontwikkeling;
- Gegevens over extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt: 3.1 Extra ondersteuning van leerlingen en 3.3 Samenwerkingspartners.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er wordt gewerkt aan een nieuw dyscalculieprotocol, signaleren en aanbod voor leerlingen met dyscalculie. Wanneer dit is afgerond, melden wij dat via de nieuwsbrief of op de website.
Op PI-school De Pionier is er op dit moment geen onderwijsaanbod voor de eerste twee leerjaren.