PI-school De Pionier

Rijksstraatweg 145 1115 AP Duivendrecht

Schoolfoto van PI-school De Pionier

Het team

Toelichting van de school

  • Onderbouw (OB): Kim, Aukje en Brenda
  • Middenbouw AB (MBAB): Diana, Lotte en Monique
  • Middenbouw C (MB1C): Erik en Leanne
  • Middenbouw C (MB2C): Barry en Marloes
  • Bovenbouw A (BBA): Ankie en ... (vacature)
  • Bovenbouw B (BBB): Marco en Hasna
  • Bovenbouw C (BBC): Max en Leanne
  • Beter pASSend 1 en 4: Robin en ... (vacature)
  • Beter pASSend 2 en 3: Afke, Marina en Hester
  • Speedbootklas: Annelot, Marc en ... (vacature)

Overige medewerkers:

  • Bewegingsonderwijs: Raban
  • Onderwijsassistenten: Sharuna, Lotte, Brenda, Sarah, Tim en Hasna
  • Schoolpsychologen: Alexandra, Wolf en Sarah
  • Jeugdmaatschappelijk werkers (SJSO): Cessy, Marjolein (verlof), Yasmina en Abara
  • Behandelaars (SJSO): Lisanne, Sumayra, Jamie, Marloes en Ingeborg
  • Gedragscoaches: Gerard, Niels en Tim
  • Logopedist: Vera                     Fysiotherapeut: Francisca
  • Kinderpsychiater: Mariël      Schoolarts: Irene
  • Intern begeleider: Corrie      Leesspecialist: Monique
  • Rekenspecialist: Marina        ICT: Barry en Jos
  • Administratie: Linda

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht zoeken wij naar een vervanger. Vinden wij geen geschikte kandidaat dan proberen wij de leerlingen over de andere groepen te verdelen. Veel van onze leerlingen kunnen slecht met deze verstoring omgaan, en hebben moeite met een onbekende leerkracht. Daarom sturen wij als wij tijdig op de hoogte zijn van het verlof een brief naar ouders/verzorgers. In deze brief vragen wij ouders indien mogelijk zelf opvang te regelen. In deze brief staat ook dat wij ons inzetten om leerlingen die toch naar school komen een goed programma te bieden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

PI-school De Pionier heeft onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwgroepen. De groepen worden per bouw verdeeld in drie units, elk met een eigen pedagogisch klimaat:

  • Klimaat A voor leerlingen met emotionele problematiek
  • Klimaat B voor leerlingen met gemengde problematiek (bijv. trauma), waarbij gedragsproblemen op de voorgrond staan
  • Klimaat C voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS)

Daarnaast zijn er ook nog klassen voor speciale doelgroepen:

  • Beter pASSendklassen; gespecialiseerde kleinschalige ASS-klas
  • Speedbootklas; voor leerlingen uit de behandelgroep van Levvel en/of leerlingen die tijdelijk niet in staat zijn onderwijs op hun school te volgen

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op PI-school De Pionier is er geen onderwijsaanbod voor de eerste twee leerjaren.

 

 

 

 

 

 

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Onze leidende methodiek is Competentie vergrotend werken (CVW). Deze methodiek richt zich op de balans tussen opdrachten/taak en de kennis en vaardigheden van de leerling. De richtlijnen voor het rooster en het ontwikkelperspectief van de leerling geven de leerkracht richting in het aanbod en programma. Maar daarnaast heeft de leerkracht ruimte nodig om samen met zijn/haar leerlingen te zoeken naar de juiste balans tussen het lesprogramma en de mogelijkheden van de leerling.

In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt volgens de kerndoelen. Nederlands en rekenen worden beschouwd als de kernvakken binnen het onderwijs. Door middel van referentieniveaus wordt in een doorlopende leerlijn omschreven welke basisvaardigheden en basiskennis uw kind geleerd moet hebben. Meer informatie vindt u op tule.slo.nl en taalenrekenen.nl.

Met CVW proberen wij escalaties te voorkomen. Wanneer er toch een escalatie ontstaan is zetten we Geweldloos verzet in. De uitgangspunten van Geweldloos verzet zijn:

  • Je kunt pas in gesprek met leerlingen als de situatie gede-escaleerd is en
  • We verzetten ons samen tegen agressie en geweld.

Daarbij zijn de volgende pijlers leidend in de uitvoering:

  • De-escalatie
  • Aanwezigheid
  • Herstel van relaties
  • Support
  • Verzet

Tijdens ouderavonden worden ouders verder geïnformeerd over hoe Competentie vergrotend werken en Geweldloos verzet in de praktijk op school worden ingezet.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De inhoud van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school is verwerkt in onze schoolgids. U vindt de informatie uit het schoolondersteuningsprofiel in de volgende paragrafen:

  1. Algemene gegevenskengetallen en ambitie van de school: 1.1 Algemene gegevens, 1.2 Missie en visie en 2.1 Organisatie van het onderwijs;
  2. Gegevens over de basisondersteuning op school, de ondersteuningsstructuur van de school en de rol van ouders: 2.1 Organisatie van het onderwijs (Invulling onderwijstijd), 2.2 Het team, 2.3 Aanbod voor het jonge kind, 2.4 Kwaliteitszorg en schoolplan, 3.2 Veiligheid op school, 4.1 Hoe ouders worden betrokken, 5.1 Vervolgonderwijs en 5.2 Sociale ontwikkeling;
  3. Gegevens over extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt: 3.1 Extra ondersteuning van leerlingen en 3.3 Samenwerkingspartners.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Er wordt gewerkt aan een nieuw dyscalculieprotocol, signaleren en aanbod voor leerlingen met dyscalculie. Wanneer dit is afgerond, melden wij dat via de nieuwsbrief of op de website. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op PI-school De Pionier is er op dit moment geen onderwijsaanbod voor de eerste twee leerjaren.

Terug naar boven