Integraal Kind Centrum Het Klokhuis

Walcherenstraat 7 6922 DB Duiven

Schoolfoto van Integraal Kind Centrum Het Klokhuis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de Centrale Eindtoets is een weergave van het resultaat van ons onderwijs van de betreffende groep in dit schooljaar. Dit is een onderdeel van het resultaat na 8 jaar basisschool. De ontwikkeling van kinderen is breder dan deze uitslag. Zo zijn de sociale vaardigheden en de daltonaspecten als zelfstandig werken, samenwerken, reflecteren zeker zo belangrijk. Deze worden echter niet gemeten in de Centrale Eindtoets, maar zijn een wezenlijk onderdeel van de totale ontwikkeling. In onze analyses in het begrijpen van leerlingen en dat wat ze nodig hebben, nemen wij deze kenmerken mee. Zo ook in de advisering richting VO.

Aan het einde van groep 7 wordt er met ouders besproken wat de verwachtingen zijn voor het VO advies. Ouders worden in het verwijzingstraject op verschillende momenten in groep 8 meegenomen in het proces en het definitieve advies wat in februari/maart gegeven wordt is een gezamenlijk besluit. Bij de eindtoets van schooljaar 2021-2022 heeft de school de signaleringswaarden van de referentieniveaus behaald. De vooraf gegeven adviezen voor het VO hoeven na de eindtoets niet meer bijgesteld te worden. De leerlingen zijn goed in beeld. Bij een aantal leerlingen is een gecombineerd advies afgegeven. Hierbij stroomt de leerling op het hoogste niveau in.

In onderstaande grafiek is zichtbaar dat IKC Het Klokhuis de laatste jaren niet de opbrengsten heeft gerealiseerd die passen bij de ambities. In het schoolplan van 2019-2023 is het versterken van onze opbrengsten op de basisvakken dan ook een duidelijk speerpunt. Binnen de regiegroepen lezen en rekenen, gaan we aan de slag met een kwaliteitsverbetering. Daarnaast maken we sinds schooljaar 2019-2020 voor de groepen 7 en 8 een specifiek verbeterplan. We zien hierin in de tussenopbrengsten bij kinderen al goede resultaten. 

De referentieniveaus, vastgesteld vanuit het ministerie, worden de basis voor onze einddoelen. Op basis van de schoolweging, die door het CBS jaarlijks wordt vastgesteld, hebben we inzicht in onze populatie en wat we mogen verwachten. We formuleren voor de vakgebieden lezen en rekenen concrete ambities op schoolniveau.  Ieder jaar wordt met het team een collectieve reflectie op onze opbrengsten gehouden: halen we onze ambities en wat vraagt dit van onze onderwijskwaliteit en ons eigen handelen? Verbeteracties worden meegenomen in ons school- en jaarplan en verbeterplannen van de regiegroepen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 7december 2020 heeft het herstelonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs plaats gevonden op IKC Het Klokhuis. Zij kenden het oordeel voldoende toe. De waardering voor de inzet van het team werd uitgesproken door de inspecteurs. 

Terug naar boven