Klachtenregeling
Het kan voorkomen dat u met bepaalde vragen zit die onvoldoende beantwoord worden op schoolniveau. U hebt gesprekken gehad met de leerkracht van uw kind, de directeur van de school is er bij betrokken; en toch bent u niet tevreden met het resultaat. Voor die situaties is er een klachtenprocedure opgesteld. Stapsgewijs:
1. U bespreekt het probleem met de leerkracht. Samen zoekt u naar oplossingen. U komt er niet uit.
2. De directeur wordt geïnformeerd. Hoor en wederhoor vindt plaats. Er worden voorstellen gedaan. Ze leiden niet tot een bevredigende oplossing.
3. Op schoolniveau is een interne vertrouwenspersoon aangesteld die u kan adviseren hoe nu verder als bovenstaande acties niet hebben geleid tot een oplossing. In deze schoolgids treft u de gegevens aan.
4. Het schoolbestuur wordt er bij betrokken. U informeert het bestuur over de kwestie. U wordt uitgenodigd voor verheldering. Hoor en wederhoor vindt plaats. Bestuursbureau LiemersNovum, Voltastraat 21, 6902 PT ZEVENAAR. Telefoonnummer bestuur: 0316-226514. E-mail: info@liemersnovum.nl
5. Ook langs deze procedure is de kwestie niet opgelost. U doet een beroep op de klachtenregeling. Dat kan langs twee kanalen.
a) U kunt contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van het schoolbestuur. Haar naam is mevrouw Chiene Hulst. Zij is bereikbaar onder nummer: 06-45434266 of via mail: chienehulst@externevertrouwenspersonen.nl, 024-3607103 of mobiel: 06-20970855 Sc
b) U dient uw klacht schriftelijk in bij de klachtencommissie. Die melding verloopt via het Samenwerkingsverband passend onderwijs (SWV PO), Mercurion 36, 6903 PZ ZEVENAAR. Contactpersoon: mevrouw Martine van Dijk. Tel. 0316-341618.
Externe vertrouwenspersoon
In eerste instantie zal de vertrouwenspersoon nagaan of een gebeurtenis door bemiddeling kan worden opgelost. Indien dit niet het geval is, dan zal hij nagaan of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Belangrijk is te weten dat de vertrouwenspersoon verplicht is tot geheimhouding van alle zaken die hij verneemt. Aan het bestuur brengt hij jaarlijks verslag uit en hij geeft tevens advies aan het bestuur over te nemen besluiten. Voor de adres- en bereikbaarheidsgegevens van de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie verwijzen wij u naar onze website.
Interne vertrouwenspersoon
In het kader van de klachtenregeling heeft onze school een schoolcontactpersoon aangesteld. Onze schoolcontactpersoon is Ina Weijers. De belangrijkste taken van de schoolcontactpersoon zijn: Contact opnemen met ouders als een kind melding maakt van seksuele intimidatie; Oog hebben voor de uitwerking van gebeurtenissen van agressie, geweld, discriminatie en seksuele intimidatie; Het verzorgen van de eerste opvang bij een klacht in gevallen waarbij de ouders niet rechtstreeks naar de leerkracht of de directeur willen gaan; Indien nodig, de procedure rond de klachtenregeling bespreken met de ouders met mogelijke verwijzing naar het bestuur, de vertrouwenspersoon of andere instanties. Het e-mailadres van onze schoolcontactpersoon is ina.weijers@liemersnovum.nl.
Meldpunt Vertrouwensinspecteurs
Bij het Meldpunt Vertrouwensinspecteurs kan men terecht voor vragen of meldingen over extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering. Bij een vermoeden van seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Het meldpunt is op eenvoudige wijze telefonisch te bereiken: 0900-1113111 (tijdens kantooruren en tegen lokaal tarief)