Toermalijn

Bergkristal 19 6922 NP Duiven

  • Leerlingen voeren samen een praktische rekenopdracht uit.
  • Schoolfoto van Toermalijn
  • En krijgen extra hulp als dat nodig is.
  • Schoolfoto van Toermalijn
  • Samen met de kinderen neemt de leraar de dagplanning door. Zo weten de kinderen wat ze die dag kunnen verwachten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een (verplichte) eindtoets. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voorgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht, dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

De school maakt zelf de keuze welke Eindtoets zij gebruiken voor groep 8. Sinds schooljaar 2018-2019 maakt Toermalijn gebruik van de digitale afname van AMN-Eindtoets.

Met uitzondering van schooljaar 2017-2018 scoort de school boven het landelijk gemiddelde. De uiteindelijke resultaten wijken niet veel af van het gegeven schooladvies.

De grafieken in de schoolgids worden door Vensters PO automatisch toegevoegd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt Toermalijn regelmatig tussentijdse toetsen af. Een deel van deze toetsen is gebonden aan de methode die we gebruiken. Maar er zijn ook toetsen die onafhankelijk van de methode de kennis en vaardigheid in het betreffende vak in kaart brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar (M) en aan het eind van het schooljaar (E). 

Alle toetsresultaten geeft het team informatie over de individuele ontwikkeling van een leerling en de kwaliteit van het lesaanbod. Na het waarnemen van de resulaten worden deze geïnterpreteert en wworden zo nodig plannen voor (school-)ontwikkeling gemaakt of bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onder burgerschap verstaan we de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij en die helpen vormgeven. Burgerschapsvorming brengt kinderen de kennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. Kinderen maken op deze manier op school kennis met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit.

Het team van Toermalijn vindt het belangrijk om kinderen medeverantwoordelijk te maken voor een positief leefklimaat. De methode ... helpt het team om vorm te geven aan het lesaanbod. Daarnaast biedt het coöperatief leren en participatie onderwijs een positieve bijdrage aan burgerschapsvorming en een positief schoolklimaat.

Komend schooljaar zal gereflecteerd worden op het aanbod op burgerschapsvorming; bieden wij voldoende aan en wat we aanbieden doen we dat goed? Op basis van deze reflectie zal mogelijk een plan voor verbetering geschreven worden.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Burgerschap
  • Zelfreflectie
  • Positief leefklimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 1 februari 2016 heeft het laatste inspectiebezoek plaatsgevonden.

Basisschool Toermalijn heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement:

  • de leerresultaten die de school behaalt zijn op niveau;
  • het aanbod is eigentijds en leidt naar de kerndoelen;
  • het didactische handelen van de leraren is van voldoende kwaliteit;
  • de uitvoering van de zorg moet beter, door kwalitatieve analyse en gerichte ortho-didactische interventies;
  • in de klassen heerst een rustige en taakgerichte sfeer;
  • team en directie werken met enthousiasme aan de kwaliteit van het onderwijs;
  • de leerlingen gaan met plezier naar school.

Terug naar boven