Toermalijn

Bergkristal 19 6922 NP Duiven

  • Leerlingen voeren samen een praktische rekenopdracht uit.
  • Schoolfoto van Toermalijn
  • En krijgen extra hulp als dat nodig is.
  • Schoolfoto van Toermalijn
  • Samen met de kinderen neemt de leraar de dagplanning door. Zo weten de kinderen wat ze die dag kunnen verwachten.

Het team

Toelichting van de school

De Gelderse Sport Federatie detacheert Toermalijn een vakleraar bewegingsonderwijs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Toermalijn werkt samen met de vervangingspool van PON primair onderwijs.

Zodra een leraar zich ziek meldt of verlof aanvraagt, dient de directeur een vervangingsaanvraag in bij PON. Soms komt het voor dat er geen vervanging meer beschikbaar is. In dat geval kijken we of het mogelijk is om de betreffende groep te verdelen over de andere groepen. Wanneer dit organisatorisch niet mogelijk is, zullen we de leerlingen van de betreffende groep naar huis moeten sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenstelling van het team van Toermalijn bestaat uit:

  • 1 directeur
  • 1 voltijd leraar
  • 6 deeltijd leraren
  • 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs (extern)
  • 1 intern begeleider
  • 1 onderwijsassistent
  • 1 leerkrachtondersteuner
  • 1 administratief medewerker
  • 3 BHV'ers

Het management team bestaat uit de directeur, intern begeleider en een leraar.

Een aantal medewerkers vervullen een extra functie. Toermalijn bezit tevens een:

  • 1 leerkracht met aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen
  • 1 gedragsspecialist
  • 1 kanjercoördinator
  • 2 rekenexperts i.o.
  • 1 leesspecialist
  • 1 cultuurcoördinator
  • 1 ICT-coördinator

Voor schooljaar 2023-2024 zijn de groepen als volgt verdeeld:

  • Groep 1/2: Joyce Ypma (maandag, dinsdag, woensdag om de week) en Petry Meurs (woensdag om de week, donderdag, vrijdag)
  • Groep 3/4: Marjolein van Kuijk (maandag, dinsdag, woensdag) en Wilma Albers (donderdag, vrijdag)
  • Groep 5/6: Noa Verburgt (de hele week)
  • Groep 7/8: Karin Scholten (maandag, dinsdag, woensdag om de week) en Laura Ploegmakers (woensdag om de week, donderdag, vrijdag)

Toermalijn heeft een samenwerking met de lerarenopleiding van Hogeschool Iselinge. (Opleiden in school). Dit houdt in dat wij jaarlijks stagiaires ontvangen, ook van de opleiding onderwijsassistent. In beide gevallen blijft de leraar eindverantwoordelijk voor de lessen in de groep.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

ZOMAAR EEN DAG OP TOERMALIJN.....

Een dag op Toermalijn kan al vanaf 7 uur beginnen. Dan zijn de eerste leerlingen welkom op de voorschoolse opvang van kinderopvang Happy Faces. Happy Faces verzorgt de voorschoolse- en naschoolse opvang . Ook bieden zij opvang aan kinderen van 0 tot 4 jaar. Het team van onderwijs en het team van kinderopvang werken steeds meer samen en hebben de ambitie om te werken aan een doorgaande leerlijn voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. 

Om 8.20 uur de schooldeuren open voor de leerlingen. De leerlingen komen binnen en beginnen rustig aan het zelfstandig werken. Zelfstandig werken staat als vak vast op het rooster en biedt alle leerlingen vanaf groep 1 de mogelijkheid om keuzes te maken binnen hun eigen ontwikkeling. Tijdens dit vak heeft de leerkracht eerder een coachende en begeleidende rol.

De lesroosters zijn zoveel mogelijk op elkaar afgestemd, zodat leerlingen met de jaren een herkenbaar patroon ontdekken. Ook de wijze van lesgeven is in elke groep gelijk. 

In de ochtend wordt eerst een rekenles aangeboden. Bij de kleuters gebeurt dit in een kleine kring en werken de overige kinderen met ontwikkelingsmateriaal in de verschillende thema hoeken. Na zo’n 15 minuten wisselt de les en zitten de andere kinderen in de kring. Daarna gaan de kleuters heerlijk buiten spelen en bewegen! In de overige groepen wordt de rekenles klassikaal aangeboden met een vaste lesopbouw van automatiseren, het lesdoel bespreken en terugblikken, een instructie en tot slot het maken van verwerkingsopdrachten. Leerlingen die nog extra uitleg behoeven krijgen tijdens deze verwerking verlengde instructie van de leerkracht. Op deze manier streven we ernaar dat aan het einde van de les elk kind binnen zijn/haar ontwikkeling het lesdoel kan behalen. De les wordt afgerond met een korte evaluatie met vragen als: “Hebben we ons doel gehaald? Wat ging goed en wat vind je nog moeilijk? Hoe was de samenwerking en wat kan er de volgende keer beter of anders?”.

De rekenles zit erop en het is bijna pauze. Vanaf groep 3 kijken de leerlingen naar het jeugdjournaal. Op deze manier blijven de leerlingen op een speelse wijze op de hoogte van alle actualiteiten in de wereld en hopen wij een bijdrage te leveren aan de burgerschapsvorming van onze leerlingen.

Rond 10.15 uur is er een kleine pauze en spelen de leerlingen buiten (eerst de onderbouw en daarna de bovenbouw). Er is voldoende speelruimte en materiaal om heerlijk te ontspannen of te bewegen. Voorafgaande aan de kleine pauze eten ze een gezond tussendoortje (met drinken) in de klas.

Na de pauze starten de taallessen. Bij de kleuters zien we dat weer terug in de vorm van een kringgesprek, waarbij woorden en begrippen op een speelse wijze worden aangeboden bijvoorbeeld met rijmen, zinnen bedenken/nazeggen of een versje aanleren. In groep 3 leren de kinderen lezen en schrijven. En in alle overige groepen leren kinderen technisch lezen, begrijpend lezen, studerend lezen, spelling, woordenschat en interpunctie. Ook deze lessen worden weer aangeboden middels een vaste lesopbouw zoals bij rekenen (het directe instructiemodel).

Na de taalactiviteit kiezen de kleuters door middel van het kiesbord een hoek of activiteit. Soms kiest de leerkracht een activiteit en wordt een groep kinderen begeleid in deze activiteit.

Het is 11.45 uur……de onderbouw heeft als eerste lunchpauze. Eerst wordt er gezamenlijk met de leerkracht gegeten. Daarna gaan de kinderen buiten spelen. De bovenbouw start iets later met eten en ook zij mogen daarna lekker ontspannen.

Ook in de middag is het onderwijs op Toermalijn weer in volle gang. Tijdens wereldoriëntatie komen aardrijkskunde, natuuronderwijs en geschiedenis aan bod. In de onderbouw worden deze vakken niet als zodanig aangeboden, maar zitten deze verweven in andere lessen. Ook krijgt elke groep op Toermalijn Engelse les. Daarnaast wordt de middag gevuld met Kanjertraining (methode sociaal emotionele ontwikkeling en antipestprogramma), mediawijsheid of creatieve vakken als handarbeid, tekenen of muziek. De kleuters spelen ‘s middags nog een keer buiten op het schoolplein.

Elke dag om 14 uur is de school uit! Wij vinden het belangrijk dat de kinderen ook medeverantwoordelijk zijn voor een opgeruimde leer-, leefomgeving. De kinderen hebben daarom gedurende 15 minuten bij toerbeurt klassendienst.

Op de woensdag ziet het aanbod er iets anders uit. De reken- en taallessen worden projectmatig aangeboden met onderdelen als meten, tijd en geld en schrijven van teksten, spreken en luisteren. Daarnaast hebben alle leerlingen op deze dag gym. De kleuters gymmen in onze eigen gymzaal. De overige groepen gymmen in Triominos. 

Na schooltijd biedt Happy Faces buitenschoolse opvang aan.


ACTIVITEITEN in en om Toermalijn

Specifieke evenementen:

Naast het vaste schoolprogramma nemen groepen regelmatig deel aan aanvullende educatieve activiteiten al dan niet verzorgd door externe organisaties. U ontvangt hierover bijtijds informatie via het Toermalijnnieuws of OuderPortaal.

Kunstzinnige vorming: om de creativiteit bij leerlingen te bevorderen wordt naast de standaard creatieve lessen het volgende aangeboden:

  • wekelijks muziekles voor groep 4 verzorgt door een muziekdocent van Het Musiater;
  • wisselende projecten vanuit Het Kunstmenu;
  • projecten van verenigingen zoals KDO Groessen;
  • aandacht voor een bekende kunstenaar tijdens de Week van de Kunst;
  • één maal een voorstelling van de groepen 1 t/m 7 voor leerlingen en ouders;
  • de musicaluitvoering van groep 8 voor leerlingen en voor de ouders van groep 8            

Vieringen maken onderdeel uit van ons onderwijs. Hiermee geven we de kinderen het gevoel “samen” aan iets te werken. Vieringen zijn er in de kinderboekenweek, met Sinterklaas, verkleedfeest en met het lenteontbijt. Ook geven we aandacht aan verschillende religieuze feesten. De verjaardagen van de leerkrachten en van de kinderen zijn de kleine vieringen in de groep.   

Schoolfeestdag, schoolexcursie en schoolreisje: wij willen op Toermalijn afwisseling brengen in de gezamenlijke uitjes. Zo hebben we afwisselend een schoolreisje, een schoolexcursie of een schoolfeestdag. In groep 8 gaan de kinderen drie dagen op kamp.  

Elk jaar wordt er het Groot Schoolproject georganiseerd door het team. Gedurende drie weken worden er in alle groepen activiteiten gedaan die passen bij het gekozen thema. Het belooft altijd een gezellige leerzame periode te worden, waarbij de we de hulp van ouders goed kunnen gebruiken.   

Bibliotheekbezoek: alle groepen krijgen jaarlijks de kans om kennis te maken met de bibliotheek. Op een spelende manier leren kinderen alles over boeken, informatie verstrekken, boeken lenen en zoeken etc. Daarnaast zijn we lid van de bibliotheek en vullen we per thema ons assortiment aan.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school voldoet aan de basisondersteuning.  

Sterke punten aan de ondersteuning:

  • Aandacht voor ieder individueel kind
  • Extra ondersteuning tijdens de les door het zien van de kinderen, aandacht voor specifieke onderwijsbehoeften en leerstofdoelen
  • Uitvoering geven aan de begeleiding van de specifieke onderwijsbehoeften middels plannen en ontwikkelperspectieven
  • Extra ondersteuning kan geboden worden door de onderwijsassistent
  • Binnen het team zijn vakspecialisten (in opleiding), zoals gedragsspecialist, de reken en taal/lees-expert

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP). Deze is te vinden op de website van de school. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Toermalijn biedt ruimte aan de kinderopvang van Happy Faces. Er is een groep voor kinderen van 0-2 jaar en van 2-4 jaar (peuteraanbod). De medewerkers van Happy Faces en van Toermalijn werken samen met de ambitie een doorgaande lijn aan de kinderen aan te bieden. Happy Faces biedt voor- en naschoolse opvang én ook tijdens de vakantie en studiedagen.


Deze nauwe samenwerking heeft de volgende voordelen:
Voor het kind is er een veilige, soepele overgang van de opvang naar de basisschool.
De kinderen worden van jongs af aan goed gevolgd. 
Voor de ouders het gemak van alles onder een dak.
Een eenduidige pedagogische aanpak en doorgaande leerlijnen.
.Pedagogisch medewerkers en leerkrachten leren van elkaar.

Terug naar boven