Wat is de klachtenregeling?
Wat is de klachtenregeling van de school? Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Botsingen en meningsverschillen zijn dan ook niet bijzonder en worden vaak in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de scholen van stichting LiemersNovum is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is in te zien op de website van de school en op de website van stichting LiemersNovum. Op aanvraag kunt u bij de directeur kosteloos een afschrift van de regeling krijgen. Het wordt op prijs gesteld indien iemand een klacht wil indienen, dat eerst kenbaar maakt bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht verholpen worden.
De school heeft een interne contactpersoon, die u kan informeren over de klachtenprocedure. Stichting LiemersNovum heeft, samen met alle schoolbesturen binnen het samenwerkingsverband De Liemers PO, een externe vertrouwenspersoon aangesteld. De vertrouwenspersoon, Chiene Hulst, is bereikbaar via 06-45434266 of via e-mail: chienehulst@externevertrouwenspersonen.nl.
De vertrouwenspersoon kan de klager begeleiden bij het indienen van de klacht als de klager daar om verzoekt. De vertrouwenspersoon informeert de klager over instanties of instellingen die de klager behulpzaam kunnen zijn bij het oplossen van problemen die samenhangen met de klacht en begeleidt de klager zo nodig bij het leggen van contact. Een klacht kan bij het schoolbestuur of rechtstreeks schriftelijk bij de LKC worden ingediend.
De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: “de Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC)”. De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.