IKC Kameleon

Mondriaanstraat 15 6921 MJ Duiven

  • Schoolfoto van IKC Kameleon
  • Schoolfoto van IKC Kameleon
  • Schoolfoto van IKC Kameleon
  • Schoolfoto van IKC Kameleon
  • Schoolfoto van IKC Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de Eindtoets 2022-2023 zijn in grote lijnen passend bij de gegeven adviezen aan de leerlingen voorafgaand aan de Eindtoets. We denken te kunnen verbeteren in het aantal leerlingen dat het 2F/1S-niveau haalt. Op het gebied van taalverzorging gaan we werken aan een steviger doorgaande lijn in ons aanbod om te zorgen dat deze resultaten beter gaan passen bij wat we van onze populatie zouden mogen verwachten. Verder zijn we tevreden met de resultaten van de laatste Eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kinderen vanaf 0 jaar tot en met eind groep 2 volgen we op IKC Kameleon met het observatiesysteem van Kijk! Bij onze observaties kijken we of wat de kinderen laten zien past bij hun leeftijd en proberen we ons aanbod af te stemmen op de volgende stap op de betreffende ontwikkelingslijn. Een aantal momenten ontvangen ouders hier een rapportage van en wordt dit besproken in een oudergesprek. Tot 4 jaar doen we dit 1x per jaar en vanaf de kleutergroep 2x per jaar.

Halfjaarlijks worden alle kinderen vanaf groep 3 getoetst met de toetsen van Leerling in beeld van CITO. We vinden het belangrijk om onze kinderen goed te volgen. In principe zouden de tussentoetsen ons beeld dat we hebben van de leerlingen moeten bevestigen en ons inzicht geven in de kwaliteit van ons onderwijs. Naast deze halfjaarlijkse toetsen zijn voor ons de methodegebonden toetsen na ieder lesblok belangrijk. Maar het allerbelangrijkst zijn de observaties en toetsingen van de leraar tijdens de lessen. We proberen net als bij de jonge kinderen door goed te observeren aan te sluiten bij de volgende stap van de leerlingen. Soms lukt het niet om iets meteen te snappen, dan herhalen we het deze week voor deze leerling nog een keer. Wekelijks bespreken de parallelcollega's van de jaargroepen deze observaties met elkaar en geven elkaar tips en adviezen. Mocht voor een enkele leerling het niet voldoende zijn, dan zijn er onderwijsondersteuners op IKC Kameleon die individueel of met een klein groepje kinderen op eigen niveau verder kan oefenen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op IKC Kameleon kunnen we na 7 jaar onderwijs aardig goed inschatten wat een passend advies zou zijn voor de leerlingen. Begin groep 8 gaan we met leraren van de groepen 7 en 8, intern begeleiders, bovenbouwcoördinator en directie een passend eerste voorlopige advies opstellen en delen met ouders en leerlingen.

In januari van het schooljaar wordt dit advies als voorlopig advies vastgesteld.

De leerlingen maken in februari de doorstroomtoets.

Nadat de uitslag hiervan binnen is worden de adviezen waar nodig bijgesteld en in maart omgezet naar een definitief schooladvies. Hiermee kunnen de leerlingen zich met hun ouders inschrijven op de VO-school naar keuze. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het als IKC Kameleon belangrijk dat we onze leerlingen de ruimte geven om te oefenen en fouten te maken in hun sociale ontwikkeling. Als ze IKC Kameleon verlaten in groep 8 willen we dat ze hebben geleerd hoe ze een goede wereldburger kunnen zijn. Ze weten dat ze een verantwoordelijkheid hebben in de samenleving en dragen hun steentje bij. Ze durven voor hun mening uit te komen en respecteren anderen zoals ze zijn. Onze leerlingen vullen bij ons hun rugzak om het verschil te maken in de wereld.

We willen kinderen zien zoals ze zijn en ze moeten merken dat we in ze geloven. Iedereen is anders en dat maakt de wereld mooi. Ook heeft iedereen wat te leren en is nooit uitgeleerd, daar hoort fouten maken bij. Kinderen die dit lastig vinden willen en kunnen we op verschillende manieren ondersteuning in hun ontwikkeling. Een voorbeeld hiervan is de Kameleongroep waar kinderen samen de dag opstarten en weer afsluiten voor ze naar huis of de BSO gaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Enthousiasme

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven