IKC Remigius

Droopad 1 6921 BX Duiven

  • iedere dag weer.
  • We zien wie je bent en je merkt dat we in je geloven.
  • Schoolfoto van IKC Remigius
  • Schoolfoto van IKC Remigius
  • Schoolfoto van IKC Remigius

Het team

Toelichting van de school

Op IKC Remigius werken 32 leerkrachten, een conciërge, een administratief medewerker, 14 pedagogisch medewerkers. 2 onderwijs assistenten, 1 leerkrachtondersteuner, 2 interne begeleidsters/bouwcoördinatoren en een directeur. Het team heeft een ICT- coördinator, een leesspecialist, een rekenspecialist en een coördinator begaafdheid. Het team bestaat uit een mix van jonge en ervaren leerkrachten. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof  wordt geregeld middels het PON. Een vervangingspool in de Achterhoek/de Liemers

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij streven ernaar kinderen te “leren leren” en te ontdekken. De volgende momenten dienen herkenbaar te zijn in alle groepen: aandacht en concentratie tijdens instructie, rustig/zelfstandig werken en regelmatig in groepjes werken. Er is plaats om elkaar te helpen en te ondersteunen. De leerkracht stuurt dit aan en geeft het goede voorbeeld. De leerkracht zorgt voor de juiste interventies zodat de leerlingen een stap kunnen zetten in hun ontwikkeling. De leerkracht is op de hoogte van de theorieën van meervoudige intelligentie en past dit regelmatig toe in de lessen. Voorbeeldgedrag vinden wij erg belangrijk. We stimuleren het werken en gedrag door het positieve in het kind te benadrukken. Ook kent iedere leerkracht de achtergrond van de leerlngen en welke vorm van leren en studeren bij de leerling past. Iedere leerkracht boort alle talenten van zichzelf en van de leerlingen aan.?Wij streven ernaar kinderen ontwikkelingsgericht bezig te laten zijn waarbij een doorgaande lijn door het IKC gerealiseerd is m.b.t. zelfstandig werken. In de schoolperiode is een opbouw te zien waarin we steeds meer verantwoording leggen bij de leerlingen.? 

De groepsindeling 2023-2024

Groep 1-2a  Lisette van Staa

Groep 1-2b  Ingrid Peters en Anita van den Balvert

Groep 1-2c  Ilse Scholten         

Groep 1-2d  Shirley Verborg en Floor Rutjes           

Groep 3a     Anouk Visser en Noortje Verhaaf 

Groep 3b     Lisette Goossens en Claudia Hageman                        

Groep 4a     Desiree Dekker en Marije Karmen

Groep 4b     Majolica Visscher en Sandra Caerteling

Groep 5a     Maaike Teunissen en Karin van Mook

Groep 5b     Tom Peltzer                         

Groep 6a     Dorette Janssen  

Groep 6b     Ilse Mugge en Maaike Teunissen

Groep 7a     Danny Klok  

Groep 7b     Mark Derksen                            

Groep 8a     Esther van Tilborg

Groep 8b     Carmen Hakvoort 

Extra hulp voor de groepen, Hester de Bruin, Floor Hesseling, Muriel Willemsen.

Muziek: Juliette Damen

HB-coördinator: Sabine Hagen

Kwaliteitscoördinator: Sabine Hagen

MT: Joyce van Reem, Nynke Hollenga en Wilbert Arends   

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen praten, zingen, vertellen we en leren we te luisteren naar elkaar. Dat gebeurt meestal in de kring. Aan taalontwikkeling en het voorbereidend lezen, schrijven en rekenen wordt in de kleuterperiode veel aandacht besteed. In een contextrijke omgeving leren de kinderen ‘taal’ en ‘rekenen’ (taal- en rekenbegrippen, meetactiviteiten, oriëntatie in de tijd en ontwikkeling van getalbegrip). Uitgangspunt voor het onderwijsaanbod zijn de leerlijnen die voor de groepen 1-2 zijn vastgesteld. Spelen vinden wij de beste vorm van leren voor jonge kinderen. Spelenderwijs leren ze hun eigen lichaam, hun omgeving, hun medemensen en hun wereld kennen. We werken vanuit thema’s. De kinderen spelen en werken bijvoorbeeld over techniek, de jaargetijden, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst, Pasen. Er zijn wisselende hoeken, bijvoorbeeld: de werkplaats, de winkel, het ziekenhuis, reizen, feest, de boerderij. In het klein spelen de kinderen de ervaringen van de grote wereld na.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als IKC geven we duidelijk aan welke kinderen wij kunnen helpen op onze school. Daarvoor hebben we een ondersteuningsprofiel geschreven. Wij staan achter het standpunt dat binnen de wet van het passend onderwijs we met de omringende onderwijsspecialisten zoeken naar een passende plaats voor ieder kind. Dat kan zijn op onze school of elders. Ook streven wij ernaar kinderen zoveel als mogelijk binnen de jaargroep op te vangen. Daar willen we het maximale uit de kinderen halen. Belangrijk is dat kinderen zich ontspannen en gelukkig voelen, dan komen zij in onze ogen tot de beste prestaties. Indien wenselijk zorgt de leerkracht in samenspraak met de IB-er voor een individueel handelingsplan. In uitzonderlijke gevallen wordt er een algemeen aangepast programma gemaakt. Zittenblijven of een verlengd of verkort kleuterjaar gebeurt alleen na overleg met ouders en Ib-er. Een onderdeel van de zorg is het werk van onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuner. Zij ondersteunen de leerkrachten bij het uitvoeren van de zorg (in de breedste zin) voor de leerlingen.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ieder schooljaar middels onze groepsbesprekingen bepalen we waar onze prioriteiten liggen. Het is onze ambitie om samen met onze specialisten op de gebieden van motoriek, gedrag, werkhouding en voor kinderen met speciale behoeften steeds meer ondersteuning te kunnen bieden aan deze kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven