Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij streven ernaar kinderen te “leren leren” en te ontdekken. De volgende momenten dienen herkenbaar te zijn in alle groepen: aandacht en concentratie tijdens instructie, rustig/zelfstandig werken en regelmatig in groepjes werken. Er is plaats om elkaar te helpen en te ondersteunen. De leerkracht stuurt dit aan en geeft het goede voorbeeld. De leerkracht zorgt voor de juiste interventies zodat de leerlingen een stap kunnen zetten in hun ontwikkeling. De leerkracht is op de hoogte van de theorieën van meervoudige intelligentie en past dit regelmatig toe in de lessen. Voorbeeldgedrag vinden wij erg belangrijk. We stimuleren het werken en gedrag door het positieve in het kind te benadrukken. Ook kent iedere leerkracht de achtergrond van de leerlngen en welke vorm van leren en studeren bij de leerling past. Iedere leerkracht boort alle talenten van zichzelf en van de leerlingen aan.?Wij streven ernaar kinderen ontwikkelingsgericht bezig te laten zijn waarbij een doorgaande lijn door het IKC gerealiseerd is m.b.t. zelfstandig werken. In de schoolperiode is een opbouw te zien waarin we steeds meer verantwoording leggen bij de leerlingen.?
De groepsindeling 2023-2024
Groep 1-2a Lisette van Staa
Groep 1-2b Ingrid Peters en Anita van den Balvert
Groep 1-2c Ilse Scholten
Groep 1-2d Shirley Verborg en Floor Rutjes
Groep 3a Anouk Visser en Noortje Verhaaf
Groep 3b Lisette Goossens en Claudia Hageman
Groep 4a Desiree Dekker en Marije Karmen
Groep 4b Majolica Visscher en Sandra Caerteling
Groep 5a Maaike Teunissen en Karin van Mook
Groep 5b Tom Peltzer
Groep 6a Dorette Janssen
Groep 6b Ilse Mugge en Maaike Teunissen
Groep 7a Danny Klok
Groep 7b Mark Derksen
Groep 8a Esther van Tilborg
Groep 8b Carmen Hakvoort
Extra hulp voor de groepen, Hester de Bruin, Floor Hesseling, Muriel Willemsen.
Muziek: Juliette Damen
HB-coördinator: Sabine Hagen
Kwaliteitscoördinator: Sabine Hagen
MT: Joyce van Reem, Nynke Hollenga en Wilbert Arends
In de kleutergroepen praten, zingen, vertellen we en leren we te luisteren naar elkaar. Dat gebeurt meestal in de kring. Aan taalontwikkeling en het voorbereidend lezen, schrijven en rekenen wordt in de kleuterperiode veel aandacht besteed. In een contextrijke omgeving leren de kinderen ‘taal’ en ‘rekenen’ (taal- en rekenbegrippen, meetactiviteiten, oriëntatie in de tijd en ontwikkeling van getalbegrip). Uitgangspunt voor het onderwijsaanbod zijn de leerlijnen die voor de groepen 1-2 zijn vastgesteld. Spelen vinden wij de beste vorm van leren voor jonge kinderen. Spelenderwijs leren ze hun eigen lichaam, hun omgeving, hun medemensen en hun wereld kennen. We werken vanuit thema’s. De kinderen spelen en werken bijvoorbeeld over techniek, de jaargetijden, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst, Pasen. Er zijn wisselende hoeken, bijvoorbeeld: de werkplaats, de winkel, het ziekenhuis, reizen, feest, de boerderij. In het klein spelen de kinderen de ervaringen van de grote wereld na.
Als IKC geven we duidelijk aan welke kinderen wij kunnen helpen op onze school. Daarvoor hebben we een ondersteuningsprofiel geschreven. Wij staan achter het standpunt dat binnen de wet van het passend onderwijs we met de omringende onderwijsspecialisten zoeken naar een passende plaats voor ieder kind. Dat kan zijn op onze school of elders. Ook streven wij ernaar kinderen zoveel als mogelijk binnen de jaargroep op te vangen. Daar willen we het maximale uit de kinderen halen. Belangrijk is dat kinderen zich ontspannen en gelukkig voelen, dan komen zij in onze ogen tot de beste prestaties. Indien wenselijk zorgt de leerkracht in samenspraak met de IB-er voor een individueel handelingsplan. In uitzonderlijke gevallen wordt er een algemeen aangepast programma gemaakt. Zittenblijven of een verlengd of verkort kleuterjaar gebeurt alleen na overleg met ouders en Ib-er. Een onderdeel van de zorg is het werk van onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuner. Zij ondersteunen de leerkrachten bij het uitvoeren van de zorg (in de breedste zin) voor de leerlingen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ieder schooljaar middels onze groepsbesprekingen bepalen we waar onze prioriteiten liggen. Het is onze ambitie om samen met onze specialisten op de gebieden van motoriek, gedrag, werkhouding en voor kinderen met speciale behoeften steeds meer ondersteuning te kunnen bieden aan deze kinderen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.