Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
IKC-Remigius is een voorziening voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waar basisonderwijs, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, buitenschoolse opvang en orthopedagogische behandeling samengaan in een multifunctioneel gebouw. In ons IKC werken leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen binnen één pedagogische en educatieve doorgaande lijn. Vanuit een veilige en vertrouwde omgeving begeleiden wij onze kinderen in de volle breedte van hun ontwikkeling. In deze notitie beschrijven we ons sociaal veiligheidsbeleid. Dit maakt integraal onderdeel uit van het pedagogisch klimaat in ons IKC. Waarom een sociaal veiligheidsbeleid? Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig, veilig en vertrouwd voelen en dat zij vorm en inhoud kunnen geven aan hun basisbehoeften, zoals relaties, autonomie en competentie. Kinderen zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat zij zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Wij benoemen verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag en beschrijven hoe wij sociale veiligheid middels PBS in ons IKC vorm geven en borgen. We gaan in op een aantal “regelzaken”, zoals afspraken over de veiligheidscoördinatie, vertrouwenspersonen en de klachtenregeling. In de bijlagen zijn protocollen opgenomen die ingaan op het hanteren van grensoverschrijdend gedrag en ongewenst online gedrag. Sociale veiligheid is een set van samenhangend beleid, waarbij onderstaande schema leidend is geweest: De kern van PBS is
- Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden
- Voor alle leerlingen en schoolmedewerkers
- Basiswaarden van de school vertaald naar prosociaal gedrag
- Veilige, positieve leeromgeving
- Structurele bekrachtiging van gewenst gedrag
- Duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag
- Gedragsregistratie en sturing op gedrag
- Actieve samenwerking met de ouders
- Jeugdzorg in de school