Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op onze school zitten kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Voor onze doelgroep bestaat nog niet de verplichting om een gezamenlijke eindtoets af te nemen. We vinden het echter belangrijk de resultaten van onze schoolverlaters te meten.
Daarom hebben we de na een pilot in schooljaar 2015-2016 besloten om jaarlijks bij alle schoolverlaters de Route 8-eindtoets af te nemen.
Twee keer per jaar worden er Cito-volgsysteemtoetsen afgenomen voor de onderdelen: begrijpend lezen, begrijpend luisteren, rekenen-wiskunde, spelling en technisch lezen (AVI en DMT) in december/januari en in mei. De resultaten van beide toetsen worden op school-, groeps- en leerlingniveau geanalyseerd en besproken. Daarbij wordt gekeken of de gestelde doelen behaald zijn en waarom wel of niet. Vervolgens worden er nieuwe doelen gesteld op leerlingniveau voor de komende periode en worden er per groep maximaal 3 instructiegroepen samengesteld. Dit wordt verwerkt in werkplannen, waarbij leerkrachten ook kijken naar wat leerlingen nodig hebben om het gestelde doel te behalen.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De leerlingen die SBO De Dijk bezoeken vragen in het algemeen meer op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij hebben veelal baat bij een voorspelbare omgeving, met een duidelijke structuur en een positief pedagogisch klimaat.
Uit de Vensters vragenlijst naar leerlingtevredenheid op het gebied van schoolklimaat en veiligheid bleek het afgelopen jaar dat leerlingen zich minder veilig voelden. Met ingang van dit jaar hebben we daarom een gedragsprotocol geïntroduceerd dat in werking treedt bij grensoverschrijdend gedrag. Zo is voor leerlingen, ouders en leerkrachten duidelijk wat het verschil is tussen ordeverstorend en grensoverschrijdend gedrag en zijn de stappen die genomen worden bij grensoverschrijdend gedrag voor alle partijen gelijk en duidelijk.
In specifieke gevallen werken we samen met een gedragsdeskundige of wordt een leerling binnen de school extra begeleid op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.