Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op SBO de Dijk volgen kinderen van 4 tot 12 of 13 jaar onderwijs in stamgroepen. Twee stamgroepen samen vormen een leergroep. De leerkrachten van de leergroep overleggen gezamenlijk over het onderwijs voor alle leerlingen in de leergroep en houden bij die organisatie rekening met de verschillende onderwijs- en instructiebehoeften van de leerlingen uit hun stamgroep.
Leergroep Geel (4 -7 jaar), leergroep Rood (6-9 jaar), leergroep Blauw (9-11 jaar), leergroep Oranje (11-13 jaar).
Tijdens de eerste twee leerjaren leren de leerlingen veelal spelenderwijs. Zij ontwikkelen zich tijdens het werken met ontwikkelingsmateriaal en het werken met het planbord. Er is tijdens die periode ook meer gelegenheid om buiten of binnen te spelen. Tegelijkertijd is er ook veel gerichte aandacht aan het ontwikkelen van de voorwaarden om een goed start te maken in groep 3. Daarbij spelen fonemisch en gecijferd bewustzijn een grote rol.
SBO De Dijk hanteert de door de inspectie geadviseerde tijden. Het kan echter zijn dat naar aanleiding van de halfjaarlijkse analyse van de leeropbrengsten blijkt dat dit onvoldoende is, dan kan er gekozen worden voor uitbreiding van de lestijd van een vak. Dit gebeurt in overleg met de directeur en de IB'er.
SBO De Dijk biedt onderwijs aan leerlingen met speciale behoeften op het gebied van het leren en/of op het gebied van gedrag, waar de basisscholen in en buiten het samenwerkingsverband van het Land van Maas en Waal (nog) niet of in onvoldoende mate aan tegemoet kunnen komen. Het team biedt deze kinderen het maatwerkonderwijs dat nodig is om hen met vertrouwen en succes voor te bereiden op de maatschappij van morgen.
Dit gebeurt in kleine klassen, door leerkrachten die een omgeving bieden die voorspelbaar is en structuur biedt in combinatie met een goed pedagogisch klimaat, passende didactiek en sterke kwaliteitszorg.
Indien nodig werken we samen met gespecialiseerde partners op het gebied van onderwijs en zorg.
In het schooljaar 2020-2021 is een start gemaakt met de ontwikkeling van het Expertisecentrum Jonge Kind Druten voor leerlingen van 4 t/m 6 á 7 jaar en, incidenteel, peuters. Het expertisecentrum heeft als doel om jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen op gebied van gedrag en/of cognitief niveau thuisnabij onderwijs aan te bieden. Door middel van observatie en doelgericht werken met de leerlingen, wordt de ontwikkeling van het kind gevolgd en gestimuleerd. Aan het eind van de periode in het expertisecentrum volgt een advies over de best passende onderwijsvorm voor het kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Diverse teamleden scholen zich op het gebied van reken, taal, gedrag en veiligheid en het jonge kind (groep 1/2) door middel van diverse cursussen en opleidingen. Voor al deze gebieden zijn leerteams geformeerd. Teamleden wisselen daar kennis en kunde uit, denken mee over het beleid op de desbetreffende gebieden en voeren dit mee uit.
Het team van SBO De Dijk is bezig om vast te stellen welke scholing teamleden moeten volgen om de populatie leerlingen zo goed mogelijk te kunnen bedienen.
SBO De Dijk vervult een streekfunctie. Leerlingen uit diverse dorpen bezoeken onze school. De meeste peuters bezoeken de peuterspeelzaal in hun eigen woonplaats. Er is, naast groep 1/2, een peuter/kleutergroep op SBO De Dijk. Deze groep wordt bezocht door peuters die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van sociaal-emotionele en/of cognitieve ontwikkeling. Naast de leerkrachten werken er ook pedagogisch medewerkers van Kion in de peuter/kleutergroep. De collega's van de peuter/kleutergroep en groep 1/2 onderhouden veel contacten met diverse organisaties voor het jonge kind.