Katholieke Jenaplan School De Klimboom

Beursplein 1 8253 EA Dronten

  • De kinderen kiezen zelf een prettige werkplek, binnen de groep of op het leerplein. En kan variëren van stilwerken (foto) tot samenwerken.
  • Rondom de school kan er heerlijk gespeeld en geleerd worden. Maar ook lekker lui lezen is fijn om buiten te doen.
  • De school beschikt over een eigen bibliotheek met een zeer ruime collectie. De bibliotheek wordt gerund door kinderen uit de bovenbouw.
  • Elke bouw heeft een leerplein. Daar ontmoeten de kinderen van de verschillende stamgroepen elkaar.
  • Tijdens werk, spel en vieringen heeft samenwerken een belangrijke plek in ons onderwijs.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onderbouw
In de onderbouw wordt er gewerkt met de leerlijnen jonge kind vanuit ParnasSys. De onderbouw werkt per thema met een projectplan waarin ze SLO doelen verwerken. Deze doelen worden kritisch bekeken t.o.v. het niveau van de populatie. Eventueel worden doelen weggestreept of worden doelen naar voren gehaald. Er wordt voor gezorgd dat cruciale (focus) doelen voldoende aan bod komen. Elke groep kijkt kritisch naar het projectplan en bepaalt wat de groep en de kinderen specifiek nodig hebben. Het projectplan wordt passend gemaakt voor de groep. Gedurende de gehele week worden de doelen geobserveerd op verschillende plekken (kring, tijdens spel, werk, etc.). De observaties worden geregistreerd en weggezet in ParnasSys. Daarnaast wordt midden groep 2 de screeningstoets dyslexie afgenomen om riscokinderen in beeld te krijgen.

Midden- en bovenbouw
De stamgroepleider observeert dagelijks de leerlingen en stuurt waar nodig bij. De methodegebonden toetsen worden gehanteerd om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoeften van het kind. Voor de tussen- en eindmeting wordt de IEP afgenomen. Tevens wordt de DMT van Cito LOVS op deze momenten afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd en de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en worden waar nodig nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt.

Voor alle groepen
Twee keer per jaar presenteren de intern begeleiders de opbrengsten op schoolniveau. Opvallende punten worden in de expertteams opgepakt zodat deze in de onderwijsplannen een vervolg krijgen. Doel hiervan is om de kwaliteit en de doorgaande lijn van het onderwijs te waarborgen. Tevens vindt er drie keer per jaar een groepsbespreking en twee keer per jaar een kindbespreking plaats. De stamgroepleider kan dan zijn/haar ondersteuningsvragen bespreken met de intern begeleider en bouwcollega's.

Overgaan/ doubleren en protocol herfstkinderen
Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Kinderen, die op 1 januari of daarna 4 jaar worden, worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe schooljaar in groep 1. Op onze school komt het voor dat kinderen, die na 1 januari 4 jaar worden lang ‘kleuteren’. Als de ontwikkeling van het kind aanleiding is om het kind mogelijk niet naar groep 3 te laten doorstromen of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de stamgroepleider, in samenspraak met de intern begeleider, extra worden gekeken naar het sociaal-emotionele aspect en naar de cognitieve ‘rijpheid’ van het kind. Het oordeel van de stamgroepleider, die het kind goed volgt met een observatielijst en het leerlingvolgsysteem, is van doorslaggevend belang. Wanneer wij kinderen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. De procedure staat beschreven in het vertragen/versnellen protocol in het zorgplan dat op school is in te zien.

Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een kind wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen. Zie hiervoor ook:www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies
In het laatste jaar van de basisschool moet een school voor voortgezet onderwijs worden gekozen voor uw kind. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de volgende aspecten van belang:

  • het advies van de basisschool (zie hieronder);
  • de resultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS);
  • informatie van het voortgezet onderwijs, bezoek aan open dagen en informatieavonden, enz.

Het definitieve advies vanuit De Klimboom wordt voor 1 maart van het schooljaar besproken in een eindgesprek tussen de stamgroepleider, het kind en de ouders. Dit advies is uiteraard gebaseerd op alle gegevens die in de hele basisschoolperiode van een kind zijn verzameld:

  • de observatiegegevens van de stamgroepleiders;
  • de gegevens van de methode toetsen;
  • de gegevens van IEP LVS-toetsen.

Van groot gewicht is de combinatie van leerresultaten enerzijds en van persoonskenmerken – zoals zelfstandigheid/verantwoordelijkheid, motivatie en taakbesef – anderzijds. Bij het eindadvies worden beide aspecten, die ook al uitdrukkelijk in de hele periode van de bovenbouw zijn vastgelegd, gewogen. Dit eindadvies wordt besproken met de ouders en het kind; ook wordt hetzelfde eindadvies besproken met het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt door het v.o. rechtstreeks overgenomen. U hoeft het schooladvies niet op te volgen, maar het schooladvies is wel leidend bij de beslissing over toelating. Als u uw kind aanmeldt, moet u het schooladvies meesturen.

In het begin van februari maken de kinderen de 'doorstroomtoets'. De uitslag hiervan ontvangt de school op 15 maart. Heeft uw kind de doorstroomtoets beter gemaakt dan verwacht, dan gaan wij het advies heroverwegen en kan het schooladvies mogelijk worden aangepast. Dit gebeurt in nauw overleg met uw kind en u. Een aangepast schooladvies geeft recht op toelating tot de bijbehorende schoolsoort. Het kan gebeuren dat de school voor VO het nieuwe advies niet aanbiedt of dat er geen plaats is bij de schoolsoort. U moet uw kind dan bij een andere VO-school aanmelden. Als het resultaat van de eindtoets minder goed is dan verwacht, dan passen wij het schooladvies niet aan. Onze school onderhoudt periodiek contact met de diverse scholen voor voortgezet onderwijs over de vorderingen van de kinderen.

De basisschool is verplicht overdrachtsgegevens aan de gekozen school voor voortgezet onderwijs te verstrekken. Dit kan door middel van een digitaal overdrachtsdossier (DOD). Het inschrijfformulier moet door de ouders zelf op de gekozen school worden ingeleverd. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om samenwerken en leven, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Op De Klimboom begeleiden we de kinderen bij de ontwikkeling van deze vaardigheden. Dit draagt bij aan een fijn en veilig schoolklimaat, wat ook weer een effect heeft op de leerprestaties van de kinderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Ontmoeten
  • Zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 23 mei 2013 heeft de inspectie De Klimboom bezocht. Dit bezoek is afgelegd vanwege de verplichting van de inspectie om scholen voor Primair Onderwijs ten minste eenmaal per 4 jaar te bezoeken.

De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op De Klimboom voldoende is en dat het basisarrangement gehandhaafd blijft.

Audit
In oktober 2022 heeft er op De Klimboom een externe audit plaatsgevonden. We hebben feedback gehad op alle standaarden van het inspectiekader. We kijken hier goed op terug. De kwaliteiten en de ontwikkelingskansen zijn daarmee helder in kaart gebracht. Samen met het team worden de ontwikkeling voortgezet.

Terug naar boven