Katholieke Jenaplan School De Klimboom

Beursplein 1 8253 EA Dronten

  • De kinderen kiezen zelf een prettige werkplek, binnen de groep of op het leerplein. En kan variëren van stilwerken (foto) tot samenwerken.
  • Rondom de school kan er heerlijk gespeeld en geleerd worden. Maar ook lekker lui lezen is fijn om buiten te doen.
  • De school beschikt over een eigen bibliotheek met een zeer ruime collectie. De bibliotheek wordt gerund door kinderen uit de bovenbouw.
  • Elke bouw heeft een leerplein. Daar ontmoeten de kinderen van de verschillende stamgroepen elkaar.
  • Tijdens werk, spel en vieringen heeft samenwerken een belangrijke plek in ons onderwijs.

Het team

Toelichting van de school

Op De klimboom werkt een enthousiast (relatief) jong onderwijsteam. Wij zijn content met de verhouding meesters en juffen die voor de stamgroepen staan.

Begeleiden van studenten in onze school
Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij meerdere studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s.  Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends.

Wij leren van- en met elkaar. Dit houdt in dat:

  • In meerdere groepen loopt er een student mee.
  • Studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas.
  • De eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de stamgroepleider van de groep.
  • We krijgen studenten van verschillende scholen.
  • Alle stamgroepleiders zijn gecertificeerde mentoren.
  • Één collega is opleider in de school. Hij of zij zorgt naast de mentoren voor extra begeleiding van de student. De collega heeft hier een opleiding voor gevolgd.
  • De studenten leren samen en doen onderzoeken in een interprofessioneel leerteam van studenten.

Beeldcoaching en IRIS Connect
Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze stamgroepleiders vinden wij als school belangrijk. Als een stamgroepleider zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden. 

Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van stamgroepleiders verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de stamgroepleider in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen? Beeldcoaching biedt ook mogelijkheden om in teamverband aan onderwijsvernieuwingen te werken. Te denken valt aan het invoeren van nieuwe methodes. 

Het creëren van een cultuur waarin continue professionele ontwikkeling kan plaatsvinden, kan alleen gebeuren door samenwerking. Door collegiale consultatie met behulp van beelden kunnen tips, tricks en feedback eenvoudig worden uitgewisseld. De filmopnamen die in de groep worden gemaakt worden uitsluitend ingezet ten behoeve van de verdere professionalisering van de stamgroepleider. Opnames worden dan ook direct verwijderd na gebruik. Beeldcoaches werken aan de hand van een gedragsconvenant beeldcoaching. Hierin staan afspraken over hoe om te gaan met persoonsgegevens (AVG).  Dit convenant kan bij de directie worden opgevraagd; eventuele bezwaren kunnen daar worden gemeld.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school is een vervangingsplan aanwezig waarin uitgebreid beschreven staat hoe er wordt omgegaan met het vervangen van een stamgroepleider tijdens verlof of ziekte.

Een beknopte samenvatting hiervan:

Stap 1: Bij afwezigheid van een stamgroepleider wordt een vervangende leerkracht gezocht binnen de invalpool.
Stap 2: Parttime werkende collega’s wordt gevraagd in te vallen.
Stap 3: Bij geen vervanging worden de mogelijkheden van ambulante collega's onderzocht.
Stap 4: Kinderen worden naar huis gestuurd.

Op de Klimboom kiezen we niet snel voor de verdeling van kinderen over de andere groepen, omdat we binnen het Jenaplan-concept met twee-/ driejarige stamgroepen werken. We streven ernaar dat kinderen niet langer dan twee lesdagen achter elkaar thuisblijven. Het kan voorkomen dat we onderling stamgroepleiders laten rouleren.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De verdeling van de kinderen is op De Klimboom niet alleen gebaseerd op leeftijd of op (leerstof)-jaarklassen. De kinderen worden verdeeld in stamgroepen, waar oudere en jongere kinderen uit twee of drie verschillende leerjaren in één groep bij elkaar zitten.

De stamgroepverdeling ziet er als volgt uit:

  • Onderbouw groep 1/2
  • Middenbouw groep 3 en 4/5
  • Bovenbouw groep 6/7/8

Met uitzondering van groep 3 zit elk kind dus meerdere jaren in dezelfde stamgroep. Er is bewust een keuze gemaakt om de 3e jaars kinderen in een aparte stamgroep te plaatsen. We willen de overgang van groep 2 naar groep 3 minder groot maken voor de kinderen. Binnen de veilige omgeving van deze stamgroep is veel aandacht voor de basisbeginselen van het lees-, schrijf- en rekenonderwijs, met veel tijd en aandacht voor het visuele, auditieve en het doen. In de groepen ervaart een kind wat het betekent eerst een jongere in een groep te zijn en later tot de ouderen te behoren.

Omdat elk kind opgroeit van ‘jongste’, naar ‘oudste’, zijn er ieder jaar andere verhoudingen binnen een groep: de leidersfiguren – de kinderen die initiatief nemen – schuiven door. Ieder jaar ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor sociale groei. Binnen de stamgroep wordt zowel individueel als in kleinere groepjes gewerkt. Door in stamgroepen te werken is het competitie-element naar de achtergrond verschoven en ontstaat er ruimte voor sociale en individuele groei. Bij het werk dat de kinderen doen, houden we zoveel mogelijk rekening met de capaciteiten en de mogelijkheden van ieder kind.

In het schooljaar 2023/2024 hebben we de volgende stamgroepen:

Onderbouw – groep 1/2

  • Kriebelige Katten
  • Vrolijke Vlinders
  • Koele Kikkers
  • Dappere Dino’s
  • Woelige Welpjes (instroomgroep vanaf 1 januari)

Middenbouw – groep 3

  • Toffe Tijgers
  • Bezige Bijen

Middenbouw – groep 4/5

  • Pittige Pinguïns
  • Dolle Dolfijnen
  • Zotte Zebra’s

Bovenbouw groep 6/7/8

  • Cool Cats
  • Crazy Cows
  • Funny Foxes
  • Chille Cheeta’s

Ruimtelijke capaciteit van onze school en groepsgrootte 
De Klimboom heeft de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt. Gezien het feit dat wij het als jenaplanschool belangrijk vinden dat kinderen elkaar kennen en wij feitelijk 16 lokalen tot onze beschikking hebben, is het noodzakelijk een toelatingsbeleid te formuleren om zodoende de schoolgrootte beheersbaar te houden.

Ons beleid is er al jaren op gericht om stamgroepen te hebben van maximaal 28 kinderen. Alleen dan zijn wij in staat de benodigde zorg te bieden. Dit betekent een maximaal aantal kinderen van 36 per leerjaar. Vanaf schooljaar 2021-2022 groeit de school van onderaf en mogen er 54 kinderen per leerjaar worden toegelaten. De groepsgrootte per stamgroep blijft maximaal 28 kinderen.  Voor de groepen die toen al gestart waren verandert er niets. Dit zal leiden tot een geleidelijke groei van de school naar ongeveer 400 kinderen in 2030.

In het geval van zij-instromers wordt steeds gekeken naar het aantal kinderen van het leerjaar en de groepen om te beoordelen of zij-instroom mogelijk is.

Leerlingverdeling
Bij een wisseling van een bouw worden die kinderen opnieuw verdeeld. Er wordt door de stamgroepleiders gekeken naar een evenwichtige verdeling, waarbij gelet wordt op zorg, sociale emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, de verdeling jongens/meisjes en een maatje.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Taal: Minimaal elke dag een kwaliteitsuur met doelgerichte taalactiviteiten. Belangrijke onderdelen:

  • beginnende geletterdheid
  • fonemisch bewustzijn en letterkennis
  • mondelinge taalontwikkeling
  • woordenschat

Naast de doelgerichte taalactiviteiten is in alle activiteiten impliciet aandacht voor taalontwikkeling 

In de onderbouw wordt er de hele dag door gewerkt aan de verschillende doelen op gebied van rekenen, taal, sociale vaardigheden, motoriek en spel. Deze doelen zijn gekoppeld aan de verschillende activiteiten. In de kring en tijdens het spelen en werken. De doelen van rekenen en taal zijn zichtbaar in ons weekritme en op ons doelenbord.  Ze worden ingezet in betekenisvolle situaties. De leerlingen maken ze op deze wijze eigen, worden gestimuleerd en begeleid in hun ontwikkeling om zo de volgende stap te kunnen maken. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Scholen werken met een lesrooster. Op een Jenaplanschool noemen we dat het ‘ritmisch weekplan’.
Gedurende de week wisselen vier basisactiviteiten elkaar op een ritmische manier af, te weten:

  • Gesprek
  • Spel
  • Werk
  • Viering

Deze basisactiviteiten zijn door Peter Petersen gekozen, omdat ze steeds bij mensen zichtbaar worden, in welke cultuur dan ook, van welke leeftijd dan ook.

  • Mensen praten met elkaar.
  • Mensen spelen met elkaar.
  • Mensen zijn aan het werk.
  • Mensen vieren de belangrijke momenten van het leven met elkaar.

Gesprek
In alle groepen wordt de dag begonnen in de kring. De kring staat vast als herkenningspunt in ieder lokaal: daar ontmoeten de kinderen en de stamgroepleider elkaar. Er is altijd iets te vertellen, er zijn belangrijke, blije of verdrietige dingen gebeurd. De kring is een ontmoetingsplek voor iedereen, dus ook een plek waar de verschillen tussen kinderen zichtbaar worden. Gesprekken gebeuren in de kring, iedereen is er gelijkwaardig en kan met zijn verhaal komen, kan iets laten zien, kan reageren op wat er verteld wordt.

In een kringgesprek leren kinderen hun gedachten onder woorden te brengen, actief te luisteren naar elkaar, ze geven elkaar de beurt, ze leren elkaar vragen te stellen of in te haken op hetgeen naar voren is gebracht.

Spel
Hoe jonger de kinderen zijn, hoe meer spelvormen er zijn.

  • Het gaat om spel en beweging: in de speelzaal, gymzaal of buiten.
  • Het gaat om spel en drama: speelhuis, poppenhoek, toneel, pantomime.
  • Het gaat ook om spel dat ten dienste staat van een bepaald leerdoel: leerspelletjes zijn spel en werk tegelijk.
  • Het gaat om ‘gewoon’ een spelletje: met spelregels, met winnen en tegen je verlies kunnen.

Naarmate kinderen ouder worden, blijft spel nog steeds van belang, maar wordt er minder tijd voor ingeruimd.

Werk
Na het kringgesprek wordt er begonnen met ‘werk’. De creatieve vakken als handvaardigheid, tekenen en muziek horen hier ook bij.

In de onderbouw kiezen kinderen ontwikkelingsmaterialen uit de kasten, waarbij de kinderen leren om zelfstandig met hun werkkaart te werken naast de creatieve opdrachten. Ook wordt er gewerkt in ‘hoeken’: speelhuis, luisterhoek, leeshoek, bouwhoek, wielenhoek, zand-/ watertafel.

In de midden- en bovenbouw zijn er werkperiodes: om de beurt is er uitleg door de stamgroepleider aan groepjes kinderen. Tegelijk werken de andere kinderen zelfstandig aan opdrachten. Deze opdrachten hebben te maken met schrijven, taal/spelling/werkwoordspelling, rekenen, (begrijpend) lezen. Ook kunnen er Wereld Oriëntatie-opdrachten zijn of opdrachten op de iPad.

De instructies worden altijd gegeven in niveaugroepen. De 4e-jaars krijgen instructie over andere leerstof dan de 5e jaars en zo is het ook in de bovenbouw. In de structuur van de stamgroep wordt veel aandacht geschonken aan de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van de kinderen. In iedere bouw ligt er een duidelijke structuur; de groepen binnen dezelfde bouw werken dan ook volgens een vergelijkbare opzet. De stamgroepleider maakt de werkafspraken met de kinderen, geeft aan welke ruimte er is voor eigen invulling door de kinderen en houdt kinderen ook aan de afspraken.

Ook houdt de stamgroepleider de interne rapportage daarover nauwgezet bij. Een stamgroep geeft op deze manier het beeld van een actieve bijenkorf. Er gebeurt heel veel, maar de kinderen weten:

  • wat hun taak is;
  • welke afspraken er zijn;
  • wat er van hen verwacht wordt.

De opbouw van het ‘zelfstandig werken’, ziet er als volgt uit:

  • In de onderbouw wordt met een planbord gewerkt, waarbij de kinderen zelf mogen aangeven welke activiteit ze hebben gekozen. Het werken met het ontwikkelingsmateriaal gebeurt met ‘werkkaarten’, waarbij kinderen zelf kiezen met welke opdracht ze aan de slag gaan.
  • In de middenbouw wordt in eerste instantie met dagtaken gewerkt, waarbij de kinderen gaandeweg het jaar steeds meer zelf de volgorde van uitwerken bepalen. Gedurende het jaar groeit de zelfstandigheid door naar een weektaak, waarbij er binnen de werkafspraken meer ruimte komt voor eigen invulling.
  • In de bovenbouw krijgen de kinderen een uitgebreide weektaak die ze zelf indelen en plannen. Om het punt ‘verantwoordelijkheid van de kinderen’ verder in te vullen wordt er in de bovenbouwgroepen wekelijks geëvalueerd. Dit kan zowel schriftelijk als mondeling gebeuren.

Sommige kinderen vinden het moeilijk om zelfstandig aan de slag te gaan. Deze kinderen helpen we werken met een dagtaak, die in kleinere opdrachten verdeeld wordt. Het regelmatig bespreken van de werkafspraken is belangrijk om kinderen vooruit te helpen in hun zelfstandigheid. Tijdens het zelfstandig werken begeleidt, observeert, registreert en controleert de stamgroepleider.

Viering
Viering is de laatste basisactiviteit.
Binnen de groep en binnen de hele school staan we met elkaar stil bij belangrijke momenten. Immers, je bent altijd samen, en als er iets te vieren valt, doe je dat met elkaar. Met alle kinderen vieren we het begin en het einde van de week.

  • De weekopening wordt door één van de stamgroepen of stamgroepleiders verzorgd, over een thema dat in de week aan de orde komt, vaak komt dit thema uit “Trefwoord”. Tijdens deze viering branden we de kaars voor bijzondere gebeurtenissen als de jarigen van die week, de geboorte van een broertjes/ zusje of het overlijden van een opa/ oma.
  • De weeksluiting wordt door kinderen verzorgd: ze laten op een creatieve manier zien waarmee ze die week bezig zijn geweest. Alle groepen zijn aanwezig tijdens de weeksluiting. Kinderen komen op die manier regelmatig op het podium om iets te presenteren.
  • Ook organiseren we in plaats van de weeksluiting ateliers waarbij kinderen kunnen kiezen uit verschillende drama-, muziek- of spelactiviteiten. Er worden dan heterogene groepen gemaakt: uit iedere stamgroep twee of drie kinderen.

Bij de weeksluiting zijn ouders van de groep die aan de beurt is van harte welkom. In de Klimfo wordt aangegeven wanneer welke groepen de weeksluiting verzorgen. Ook andere vieringen doen we met de hele school: de opening van het kamp, projecten Wereld Oriëntatie, Sinterklaas, kerst, Pasen, carnaval en de koningsspelen. Binnen de eigen groep is de verjaardag van de kinderen de meest voorkomende viering en wordt op een feestelijke manier gevierd. In de onderbouw zijn de ouders daarbij welkom.

Methoden die gebruikt worden
De kerndoelen die in de Wet op het Primair Onderwijs staan vermeld, worden op De Klimboom bereikt door te werken met de volgende methodes/methodieken die speciaal gericht zijn op het behalen van de kerndoelen:

  • technisch lezen: In groep 3 Veilig Leren Lezen en voor de overige groepen een zeer ruim gesorteerde schoolbibliotheek met boeken op alle niveaus verspreid over verschillende genres;
  • begrijpend lezen: Eigen aanpak volledig geïntegreerd in de projecten – kerndoel dekkend;
  • grammatica + spelling: Staal Spelling;
  • taal: Eigen aanpak volledig geïntegreerd in de projecten en kringen - kerndoel dekkend;
  • rekenen: Getal & Ruimte Junior;
  • wereldoriëntatie: JEELO en Kleuterplein SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) en Tule (Tussendoelen en Leerlijnen) mappen;
  • schrijven: Pennenstreken;
  • muziek: 1-2-3 Zing!;
  • creatief: Moet je doen is aanwezig als bronnenboek;
  • sociaal emotionele ontwikkeling: Leefstijl, OASE en gouden, zilveren en bronzen weken worden als basis gebruikt;
  • Engels: Blink

Met deze methodes werken wij aan de kerndoelen die in de Wet op het Primair Onderwijs staan vermeld. Binnen het expertteam sociaal-emotioneel ontwikkelen we de doorgaande lijn en aanbod van dit ontwikkelingsgebied. We zetten in op de ‘Gouden en Zilveren’ weken en hanteren we de Leefstijl als bronnenboek.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) is actueel en volledig.

In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Hierin beschrijven wij:

  • dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen;
  • welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind;
  • hoe wij die extra hulp aan een kind geven;
  • wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
  • onze ondersteuningsgrenzen.

Hieronder leest u een korte samenvatting van het SOP, het volledige plan is op te vragen bij de schoolleiding.

De basisondersteuning
De stamgroepleider biedt per leerjaar minimaal drie niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling; voor instructieafhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructieonafhankelijke kinderen. De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning
Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het basisteam om te kijken welke ondersteuning zij nodig hebben en wie die ondersteuning kan bieden. Het basisteam brengt de kernpartners regelmatig bij elkaar om op een preventieve en laagdrempelige manier kinderen te ondersteunen. Op deze manier krijgen we een dekkend aanbod door een duurzame en interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kernpartners en jeugdhulp. Denk aan de Jeugd Gezondheidszorg van de GGD, de schoolmaatschappelijk werker, schooldirecteur, intern begeleider en orthopedagoog. 

De grenzen aan de ondersteuning
Op KBS De Klimboom kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal twee jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Voor kinderen, die dat nodig hebben, wordt een individuele leerlijn opgestart(op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Grenzen bij het begeleiden van het jonge risicokind hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de stamgroepleider de hele dag door volledig nodig hebben. Op KBS De Klimboom zijn we minder toegerust als het gaat om kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten of beschikken over een zeer geringe woordenschat. Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met externaliserend gedrag. In dit geval waarborgen we het belang van de groep en een veilige schoolomgeving. Voor meer en toevoegende informatie zie ook: schoolondersteuningsprofiel op de website www.kbsklimboom.nl 

Interne begeleiding
Er zijn twee Intern Begeleiders (IB-ers) op de Klimboom. Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg binnen de school. De IB-ers voeren op vaste momenten in een schooljaar gesprekken met de stamgroepleiders. Tijdens deze gesprekken worden afwisselend de groep en kinderen besproken en afspraken gemaakt.

Wanneer, ondanks alle inspanningen, geen of te weinig perspectief in de ontwikkeling van een kind is te zien, kan een kind – na overleg met de ouders - worden aangemeld voor een Rond de Tafelgesprek. Hierbij is iedereen aanwezig die betrokken is bij het kind.Vervolgens zal gekeken worden wat de beste aanpak is voor dit kind, welke ondersteuning het meest geschikt is en welke vervolgstappen genomen moeten worden.Ook kan een kind besproken worden in het basisteam. Hier kan voor gekozen worden indien er thuis zorg is of zowel op school als thuis. Ook wanneer er sprake kan zijn van externe hulp/begeleiding voor een kind, wordt een kind eerst besproken in het basisteam. Hierbij zijn aanwezig: orthopedagoog, ouders, IB-er, stamgroepleider, schoolmaatschappelijk werk, leerplichtambtenaar op afroep, gids jeugd en schoolleider.

Van belang zijn de volgende opmerkingen over de procedure:
Zodra de school het zinvol vindt om een externe instantie in te schakelen, wordt aan ouders om schriftelijke toestemming hiervoor gevraagd. Door deze toestemming te verlenen, gaan ouders ermee akkoord dat de uitkomst van een onderzoek aan school wordt verstrekt en dat onderwijskundige rapporten en/of andere dossiers beschikbaar gesteld worden aan deze externe instanties.Als ouders geen schriftelijke toestemming geven, neemt de school uiteraard geen contact op met externe instanties. De Klimboom zal dan aangeven, welke inspanningen en mogelijkheden ouders van school mogen verwachten, maar tegelijk ook waar de grenzen van de school liggen. 

Meer- en hoogbegaafde kinderen
Hoe gaan we hiermee om? Deze kinderen worden indien nodig ‘doorgetoetst’, zodat bepaald kan worden welk niveau van de lesstof het kind al wel of nog niet beheerst. Over het algemeen werken deze kinderen in de verrijkingslijn van de methoden van rekenen, begrijpend lezen en spelling. Voor bovenbouw kinderen die alle basisleerstof hebben verwerkt, is materiaal aangeschaft van Topklassers. Kinderen hebben de keuze uit verschillende werkboeken. Deze zijn verdeeld in de volgende categorieën: Wiskunde, Geschiedenis, Wetenschap en Cultuur. Op deze manier wordt tegemoetgekomen aan de extra uitdaging die deze groep kinderen nodig heeft. Door het compacten ontstaat er ruimte om te verrijken, hiervoor gebruiken we de volgende materialen: Denken over taal, Rekentijgers en breintrein Eureka, Smartgames, cognitieve spellen, schaken e.d. 

De verrijkingsgroep richt zich op (vermoedelijk) meer- en hoogbegaafde kinderen en heeft een aanvullend karakter op het bestaande lesaanbod binnen de school. In de verrijkingsgroep vinden de kinderen (h)erkenning bij elkaar en werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling d.m.v. uitdagende opdrachten. Hierbij is het proces het belangrijkst en niet het resultaat.

Ongeveer één dagdeel per week gaan maximaal 12 kinderen van groep 3/4/5 naar de verrijkingsgroep de Lerende Leguanen; in deze tijd zullen zij niet deelnemen aan het lesrooster van de eigen stamgroep. Ditzelfde geldt ook voor de kinderen van groep 6/7/8 die groep is alleen maximaal 16 kinderen. Hun reguliere programma zal gecompact worden en past daardoor in de overige dagen. In de onderbouw wordt er verrijking aangeboden binnen de stamgroepen, de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong worden daar niet uit de groepen gehaald. Er wordt aangesloten bij het thema van de groep, daarop wordt verdieping aangeboden. De stamgroepleiders worden voorzien van adviezen hoe ze kinderen in de groep een meer verrijkend aanbod kunnen bieden.

Binnen Dronten is er een bovenschoolse plusgroep waar kinderen naar verwezen kunnen worden. Deze kinderen zitten dan niet meer in de Lerende Leguanen, maar gaan gedurende een dag in de week naar deze bovenschoolse plusgroep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de ambitie om aan een bredere groep kinderen onderwijs te bieden. De school heeft hiervoor:

- Aandacht voor de kinderen die meer nodig hebben om zich de basis eigen te maken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken wel samen met de voorschoolse organisaties bij een overdracht van een vierjarig kind. De voor- en naschoolse opvang vindt deels in de school en deels buiten de school plaats.

Terug naar boven