Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Een goed pedagogisch klimaat is voorwaarde tot leren. Motivatie en zelfvertrouwen gaan hand in hand en hebben grote invloed op leeropbrengsten! Daarom volgen we niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar leggen we ook de sociaal emotionele ontwikkeling vast in een kindvolgsysteem.
Een goed pedagogisch klimaat is voorwaarde tot leren. Alle teamleden van de school hebben het certificaat Kanjertrainer behaald. De bij en nascholing van deze methode wordt cyclisch met het hele team gevolgd
De Kanjertraining is geïntegreerd in het totale onderwijs op de school. Het belangrijkste doel van deze Kanjermethode is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Door het strikt hanteren van de Kanjerregels is een apart pestprotocol overbodig.De Kanjertraining heeft als doel dat het individuele kind zich gesterkt voelt, meer zelfvertrouwen heeft, beter grip heeft op sociale situaties en zijn/haar gevoelens beter kan uiten. Het werken in groepen heeft hierbij een gezonde wisselwerking. In de training leren de kinderen onderscheid te maken in manieren van reageren. De wijze waarop kinderen reageren heeft te maken met hun zelfbeeld en hun opvattingen over de buitenwereld. Op school gelden de volgende Kanjerafspraken:
We vertrouwen elkaar
Niemand speelt de baas
Niemand lacht uit
Niemand is zielig
We helpen elkaar
Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van verschillende dierfiguren. De dierfiguren zijn vergelijkingen van gedrag. Zo kan men zich gedragen als:
De tijger.
Dit is een Kanjer. Een kind dat assertief maar niet agressief is en zich in allerlei situaties goed weet te handhaven, is een tijger.
Het konijn.
Deze denkt dat hij minder waard is dan anderen, is vaak bang en heeft last van faalangst.
De pestvogel.
Deze vindt zichzelf geweldig; alle anderen deugen niet en hij bepaalt zelf wel wat hij doet.
Het aapje.
Deze probeert contact te krijgen door met de pestvogel mee te doen en overal een grapje van te maken. Het aapje neemt niets en niemand serieus.
De Kanjerlessen zijn duidelijk, verhelderend en helpen de kinderen een keuze te maken in hun gedrag. Ze gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en probleemoplossend gericht.
In de training wordt het Kanjergevoel ontwikkeld: “Hier ben ik en het is goed dat ik er ben, er zijn mensen die van mij houden”
Pest coördinator
Binnen de school hebben wij een coördinator die het pestbeleid op de school coördineert. Het is een aanspreekpunt voor leerlingen en kinderen om pesten te melden. De coördinator kan samen met de melder vervolg stappen bepalen. De coördinator is extra geschoold op het toepassen van de Kanjertraining en ondersteunt hier de leerkrachten in.