Samenwerkingsschool De Brandaris

Westland 6 8251 VX Dronten

Schoolfoto van Samenwerkingsschool De Brandaris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de Eindtoets in groep 8 maken wij gebruik van de IEP eindtoets van bureau ICE. De IEP Eindtoets is goedgekeurd door het Ministerie OCW. Alle kinderen doen mee aan de eindtoets.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Brandaris werken wij met het IEP (Inzicht Eigen Profiel) leerlingvolgsysteem. Uitgangspunt van dit systeem is niet om het kind af te rekenen op wat het niet kan. Uitgangspunt is wel om inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het kind in kaart. Hiermee vergroten we het inzicht van leerling en leerkracht in de volgende ontwikkelingsstap en vergroten we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (3x per jaar, net na start schooljaar en na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel, gestelde doelen en aanpak, de ontwikkeling van de subgroepjes en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord. Eventuele vervolgacties worden uitgevoerd. We werken met onderwijsplannen. Per vakgebied staan hierin onze ambities, afspraken en doelen beschreven.

Twee keer per jaar bespreken we de toetsresultaten op schoolniveau. Voorgaande actiepunten worden altijd eerst geëvalueerd. Daarna worden de toetsresultaten geanalyseerd en nieuwe actiepunten geformuleerd en in een document beschreven. Vervolgens worden de toetsresultaten besproken in de MR van De Brandaris.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Belangrijk voor ons is om de kinderen van groep 8 goed te verwijzen. Door het leerlingvolgsysteem, observaties van de leerkrachten, gesprekken met ouders en kinderen en de scores op de drempel- eindtoets zijn de kinderen goed in beeld. Fijn is ook dat het voortgezet onderwijs een aantal jaren lang de scores van onze oud leerlingen met ons deelt. Dit zijn voor ons interessante gegevens, aangezien we op deze manier kunnen zien of onze advisering juist was. Gelukkig blijkt steeds weer, dat onze leerlingen in hoge mate aan de verwachtingen voldoen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Brandaris wil een veilige, vertrouwde en gezellige plaats voor uw kind zijn, waar gewerkt wordt aan doelen. Er is veel oog voor het groepsgebeuren en daarin voor de individuele leerling. Er heerst een gemoedelijke sfeer tussen groot en klein. Naast het cognitieve speelt de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling in de school een belangrijke rol. Er is veel aandacht voor “de wereld om ons heen”.  

De Brandaris: een school waar veel mag en kan, natuurlijk binnen bepaalde grenzen, waar we sturen op ontwikkeling in de breedste in van het woord, waar we werken aan doelen en vaardigheden en waar we veel oog en oor voor elkaar hebben.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht
  • Groei
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2023 heeft de Brandaris inspectiebezoek gehad en is er een steekproef kwaliteitsonderzoek uitgevoerd. Zowel op kwaliteitszorg als op kwaliteitscultuur hebben we een mooie voldoende gekregen. Hieronder het uitgebreide inspectierapport.

Terug naar boven