Basisschool Het Wilgerijs

Lancasterdreef 65 8251 TJ Dronten

  • Zelfstandig werken en samenwerken staan hoog in het vaandel op Het Wilgerijs. Dit kunnen kinderen op verschillende werkplekken doen.
  • Wat leren wij op school? Zichtbaar voor ouders en kinderen, zodat u precies weet wat uw kind krijgt aangeboden.
  • Nieuwsgierigheid en creativiteit van kinderen wordt gebruikt tijdens het leren.
  • Ons groene schoolplein rondom de school is een plek waar kinderen uitgenodigd worden om in en met de natuur te spelen en te leren.
  • We zijn een kanjerschool! De kanjertraining helpt ons om op een positieve manier met elkaar om te gaan.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgen van de ontwikkeling van kinderen

Bij de kleuters, groep 1 en 2, wordt gewerkt met het programma van Onderbouwd.

Onderdeel van onderbouwd is het leerlingvolgsysteem. Hiermee wordt de ontwikkeling van een kind gevolgd. Tijdens elk thema zijn er verschillende observatielessen die de leerkracht(en) informatie geeft over de ontwikkeling van een kind. Dit wordt tijdens oudergesprekken met ouders besproken. Belangrijk is dat aan het eind van groep 1 en 2, kinderen voldoende ontwikkeling hebben doorgemaakt zodat zij een goede overstap naar groep 3 kunnen maken.

De observaties en ontwikkeling van de kinderen worden in de groepsbespreking besproken met de intern begeleider.

Groep 3 t/m 8. Om de ontwikkeling van een kind te kunnen meten maken we gebruik van de toetsen van de methode en van de toetsen die horen bij ons leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is een signaleringsinstrument en wordt 2 keer per jaar afgenomen; in januari en in mei/juni. Op Het Wilgerijs maken we gebruik van het leerlinvolgsysteem van IEP. Iep staat voor 'Inzicht Eigen Profiel'. Voor ons is een kind meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. 

Een signalering m.b.v. een leerlingvolgysteem geeft de leerkracht inzicht in hoe het kind zich ontwikkelt op de vakken, rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling. Met het team worden de opbrengsten van de resultaten 2 keer per jaar geanalyseerd en geëvalueerd op schoolniveau en groepsniveau. Vanuit de evaluatie en de analyse worden de plannen van aanpak gemaakt, waarin de interventies op groepsniveau worden vastgesteld. Deze interventies worden in de groep uitgevoerd door de leerkracht. De interventies worden besproken met de ib-er en de orthopedagoog in de groepsbespreking. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf eindgroep 6 krijgen onze leerlingen een indicatie voor het advies. In groep 6 zal dit advies 'VMBO' of 'Havo of hoger' zijn. Midden en eind groep 7 worden deze pré-adviezen in principe als dakpanadvies gegeven waarbij twee mogelijkheden voor verwachte uitstroomniveau's besproken worden (bijvoorbeeld BBL/KBL). In het midden van groep 8 krijgen de leerlingen hun definitieve advies. Dit kan een dakpanadvies of een enkelvoudig advies zijn.

We vinden het belangrijk dat het advies voor vervolgonderwijs, passend is bij uw kind. Om tot een goed advies te komen, gebruiken wij alle informatie die we van uw kind hebben gekregen in de tijd dat hij of zij op het Wilgerijs zit. Dit zijn leerlingkenmerken (bijvoorbeeld werkhouding, huiswerkattitude, concentratie, enz.), de resultaten van methode toetsen en ons leerlingvolgsysteem.

In februari van groep 8 wordt het definitieve advies met u en uw kind gedeeld. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets afwijkend is naar boven, dan zullen wij, in overleg met u en uw kind, het advies heroverwegen.

De advisering vanuit school wordt verzorgd door de groepsleerkracht, in samenwerking met de intern begeleider. Op het moment dat het schooladvies geformuleerd is, zal er overleg plaatsvinden met de brugklascoördinator over de haalbaarheid van de advisering. Het schooladvies is leidend voor de aanmelding.

De scholen voor voortgezet onderwijs zullen na aanmelding, de leerlingen bespreken. In het geval van een afwijkend advies zal het voorgezet onderwijs opnieuw advies inwinnen bij Het Wilgerijs. In een dergelijke situatie zal of de groepsleerkracht of de school voor voortgezet onderwijs in overleg gaan met de ouders voordat men tot een besluit van plaatsing over gaat.

In het kader van de nazorg wordt de groepsleerkracht van groep 8 jaarlijks uitgenodigd voor bespreking van de voortgang van onze oud-leerlingen op de nieuwe school. De basisschool wordt schriftelijk op de hoogte gehouden van de resultaten die de oud-leerlingen behalen.

De ouders zijn verantwoordelijk voor aanmelding van hun kind op de nieuwe school.

In Dronten zelf zijn 2 scholen voor voortgezet onderwijs, namelijk het Copernicus College  (openbaar onderwijs) en het Ichthus College (christelijk onderwijs). Met beide scholen onderhouden we goede contacten. Een deel van de verantwoordelijkheid omtrent de overgang ligt bij de scholen voor voortgezet onderwijs zelf. Zij verzorgen dan ook informatieavonden voor de ouders en voor de kinderen. U wordt n.a.v. de informatieavonden en de open dagen zelf in de gelegenheid gesteld om samen met uw kind uw schoolkeuze te bepalen. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met als basis vertrouwen in jezelf en vertrouwen in de ander, besteden wij aandacht aan onze school als sociale omgeving. Het respecteren en accepteren van elkaars verschillen leidt tot een basishouding van 'jij bent ok & ik ben ok'. Vandaar uit is open communicatie altijd mogelijk. 

We vinden het belangrijk dit mee te geven aan onze kinderen ter voorbereiding op de toekomst die voor hen ligt.

Wij zijn een kanjerschool. De visie van de kanjertraining en onze methode voor levensbeschouwelijk onderwijs (Kleur) sluiten naadloos aan bij onze schoolvisie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Jij bent ok & ik ben ok
  • Open communicatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft er een bestuursonderzoek plaatsgevonden binnen stichting Ante, waar Het Wilgerijs onderdeel van is. 

Dit bestuursonderzoek is met een positief oordeel afgerond. De inspectie  van onderwijs heeft gedurende dat onderzoek en op basis van onze schoolresultaten en -gegevens geen aanleiding gezien om een specifiek onderzoek naar de kwaliteit van onderwijs bij ons op school te doen.

Op de pagina van de inspectie is om die reden bij onze school dan ook te zien: zonder actueel oordeel

Terug naar boven