Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school
Op Het Wilgerijs bieden wonderwijs dat passend is bij de ontwikkeling van het kind. In groep 1 en 2 zitten leerlingen van 4-6 jaar. In groep 3 en 4 krijgen leerlingen van 6 t/m 8 jaar onderwijs. De leerlingen van 8 t/m 10 jaar krijgen onderwijs in de groepen 5 en 6. Groep 7 en 8 is er voor leerlingen van 10 t/m 12 jaar.
Door onze vaste instructie momenten kunnen wij ons onderwijs op een groepsdoorbroken manier organiseren. Leerlingen krijgen veel ruimte om zich op hun eigen niveau en leerlijn te kunnen ontwikkelen.
Daarnaast werken we op verschillende leer- en werkplekken in de school. Hierdoor hebben leerlingen de mogelijkheid om onder begeleiding van een leerkracht of onderwijsassistent, zelfstandig of in samenwerking met een andere leerling, hun lesstof te verwerken.
Het onderwijs
De leerlingen starten in hun basisgroep bij hun vaste leerkracht. Tijdens de instructie momenten kunnen de leerlingen wisselen van aanbod, dat passend is bij de onderwijsbehoeftes van uw kind. Aan het eind van de dag is er binnen hun eigen groep een reflectiemoment waar de leerlingen terugkijken op hun dag, hoe zij deze beleefd hebben en wat zij hebben geleerd. De leerlingen krijgen onderwijs dat past bij hun ontwikkeling en niveau. De verwerking doen zijn bijvoorbeeld met een taak waarmee ook aandacht besteed wordt aan o.a. planvaardigheden. Binnen ons onderwijs wordt actief gebruik gemaakt van digitale middelen. Elk lokaal beschikt over een digibord. Daarnaast werken we op Het Wilgerijs ook met chromebooks.In groep 1 en 2 gebruiken de leerlingen I-pads. Wij vinden het belangrijk om de leerlingen vaardig te maken in de digitale wereld, echter maken de taal, spelling en rekenen op papier.
Het team
Bij de inzet van het personeel kijken we naar rollen, mogelijkheden en kwaliteiten van de mensen die er werken. Een leerkracht is naast een leerkracht die instructies geeft, een begeleider en een coach die samen met de leerlingen leerdoelen kan stellen en evalueren.
Het team van het Wilgerijs bestaat uit 9 leerkrachten,1 intern begeleide en een directeur.
Zodra de 4-jarigen naar school komen, worden zij geplaatst in groep 1 en 2.In deze groep wordt er door de kinderen veel geleerd. De organisatie van de activiteiten is daarbij van groot belang, hiervoor wordt o.a. gebruik gemaakt van dagritme kaarten. Kinderen herkennen de kring, de speel-werkles als zich herhalende activiteiten, waarin zij zelfkennis ontwikkelen en leren omgaan met elkaar, met de leerkracht en met de vele ontwikkelingsmaterialen.
Op eigen niveau worden de leerlingen speels voorbereid op onderdelen uit de vakgebieden die vanaf groep 3 een grote rol spelen binnen het onderwijs. Hiervoor maken wij gebruik van het programma van Onderbouwd. Het onderzoeken en ontdekken staat hier bij centraal.
Vooral actief taalgebruik, de zintuiglijke ontwikkeling en de sociale redzaamheid maken als rode draad deel uit van het onderwijsprogramma. Daarnaast zijn meer specifieke ontwikkelingen te herkennen: motoriek en spel, expressieve vormen in de breedste zin van het woord, en later:voorbereidende lees-, schrijf- en reken aspecten. De aanbieding van dit alles zit verpakt in een vooral thematische en ontwikkelingsgerichte aanpak. Zo worden er in groep 1 en 2 regelmatig themamiddagen georganiseerd waar wereldoriënterende onderwerpen centraal staan.
De leerkracht zorgt er voor dat het aanbod leerlingen uitdaagt en stimuleert. De rol van de leerkracht is hier in veelal begeleidend, coachend en observerend om sociaal gedrag, leergedrag en ontwikkeling te signaleren.
In de aanpak van ons onderwijs staat de leerling centraal. Bij aanvang starten alle leerlingen in hun basisgroep, waar ze onderwijs ontvangen van hun groepsleerkracht. De vakken worden op uniforme tijdstippen aangeboden door de gehele school, met uitzondering van de kleuters. Deze benadering stelt ons in staat om differentiatie in instructie en ondersteuning te bieden op het individuele niveau van de leerlingen. Naast reguliere instructiemomenten doorlopen de leerlingen ook WAD-momenten (werken aan doelen) waarin zij de aangeboden stof zowel schriftelijk als digitaal verwerken. De schooldag wordt afgesloten met een reflectiemoment in de basisgroep.
Sociale vaardigheden: Kanjertraining Wij zijn trots een Kanjerschool te zijn. Onze focus ligt op het vormen van gezonde, veerkrachtige en mentaal sterke individuen. We hechten grote waarde aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Alle leerkrachten zijn gecertificeerde Kanjertrainers of volgen momenteel een opleiding hiertoe. Onze school hanteert de Kanjerprincipes als leidraad in alle groepen, waarbij dezelfde taal wordt gesproken met betrekking tot sociaal-emotionele vaardigheden. Ons anti-pestprotocol is beschikbaar op de website en op school. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem "KANVAS" om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwlettend te volgen.
Levensbeschouwelijk onderwijs, actief burgerschap en sociale integratie. Als openbare basisschool met een samenwerkingskarakter bieden we levensbeschouwelijk onderwijs aan, waarin alle godsdiensten aan bod komen. We gebruiken de methode Kleur om de nadruk te leggen op zelfkennis, respectvol omgaan met anderen, waardering voor diversiteit, het herkennen van gevoelens, en het ontwikkelen van weerbaarheid. De lessen richten zich op fundamentele vragen over identiteit, persoonlijke waarden en de omgang met anderen.
Leesonderwijs: Leesonderwijs start vanaf groep 3 met de methode "Veilig leren lezen," waarbij klank en letter het uitgangspunt vormen. Vanaf groep 4 gebruiken we de leesmethode "Atlantis" voor voortgezet lezen, waarbij technisch en begrijpend lezen geïntegreerd worden. We bevorderen de leesvaardigheid door lezen en spelling doelbewust te integreren.
Taal en spelling: Voor taal- en spellinglessen gebruiken we de methode "Staal." In groep 3 starten we na de kerstvakantie, waarbij in elk blok spellingcategorieën en grammaticadoelen worden aangeboden. Dagelijkse herhaling en oefening zorgen ervoor dat de spellingvaardigheden beklijven. Het taalonderwijs volgt ook de methode "Staal" en integreert thema's waarbij kinderen kennis opdoen en deze verwerken in eigen publicaties of presentaties.
Engels: Vanaf groep 1 krijgen leerlingen Engels met de methode "Groove me." De focus ligt op spreek- en luistervaardigheid, waarbij spelenderwijs kennismaken met de taal centraal staat. Vanaf groep 3/4 wordt het aanbod uitgebreid met schrijven en Engelse grammatica.
Rekenen: Voor rekenonderwijs gebruiken we de methode "Pluspunt." Evenwichtig rekenen staat centraal, met aandacht voor inzicht en vaardigheden. Elke dag staat één doel centraal, waardoor leerlingen de stof op eigen tempo kunnen verwerken.
Wereldoriëntatie: Wereldoriëntatie vindt plaats door projecten en thema's bij kleuters en geïntegreerd via de methode "BLINK" in de overige basisgroepen. Deze aanpak stimuleert nieuwsgierigheid en ontwikkelt onderzoeksvaardigheden binnen de thema's. ICT wordt ingezet om informatie te verspreiden en mediawijsheid te bevorderen.
ICT: CT is geïntegreerd in ons dagelijkse onderwijs, met doelen als het verbeteren van onderwijskwaliteit, optimaliseren van individuele leerprocessen, vergroten van zorgcapaciteit en aansluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen. Leerlingen van groep 3 t/m 8 maken gebruik van chromebooks en Cloudwise voor verwerkingssoftware en persoonlijke opslag.
Expressieactiviteiten: Expressieactiviteiten worden gedurende de hele schoolperiode aangeboden en ondersteunen thema's waar kinderen aan werken. Verschillende niveaus worden aangeboden bij handvaardigheid, tekenen, zang, dans, en dramatische en taalexpressie. Weeksluitingen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te tonen op het podium.
Verkeer: Als school met het verkeersveiligheidslabel van de provincie Flevoland hechten we veel waarde aan verkeerseducatie. Naast theoretische kennis worden praktische verkeersoefeningen geïntegreerd. Groep 7 doet verkeersexamen, bestaande uit zowel theoretische als praktische onderdelen.
Bewegingsonderwijs: Bewegingsonderwijs begint dagelijks in de kleutergroepen en wordt vanaf groep 3 twee keer per week gegeven, waarbij een vakleerkracht betrokken is. Alle aspecten van beweging, van spelactiviteiten tot toestelactiviteiten, komen aan bod. Gymlessen voor kleuters vinden plaats in het speellokaal, terwijl lessen voor groep 3 en hoger plaatsvinden in de nabijgelegen gymzaal (De Landing).
Als school zijn we in ontwikkeling als het gaat om afstemming op leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong (meer- en hoogbegaafdheid). Vanuit visie wordt hier beleid op ontwikkelt en zullen leerkrachten zich hier verder in professionaliseren.
(Er is een aanbod buiten de groep op bestuursniveau voor hoogbegaafde leerlingen in de vorm van een plusklas)
In schooljaar 2023-2024 gaan we op het scholeneiland een pilot draaien, in de vorm van het DOElab. Deze pilot is gericht op leerlingen die meer praktisch ingesteld zijn.
Tot de doelgroep van Voor- en Vroegschoolse Educatie behoren kinderen van 2 tot 6 jaar. Er wordt in dit project gewerkt aan taal- en woordenschatontwikkeling.
Voorschoolse educatie is bedoeld voor peuters van 2,5 en 3 jaar en wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de voorschoolse educatie en bepalen welke kinderen in aanmerking komen. Meestal loopt dit via het consultatiebureau.
Vroegschoolse educatie is bedoeld voor kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool, die aan bepaalde criteria voldoen, zoals een taalachterstand. De basisschool is verantwoordelijk voor de vroegschoolse educatie. Er zijn diverse programma's voor VVE. Ze richten zich vooral op taalachterstanden, maar besteden ook aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Overige activiteiten in het kader van Voor- en vroegschoolse educatie:
- In een schooljaar vindt er overleg plaats tussen de leidsters van peuterspeelzaal Takkie en de onderbouwleerkrachten. Hier wordt de doorgaande lijn tussen peuterspeelzaal en de bassischool besproken.
- Regelmatig overleg met de ouder intermediair van Kinderopvang Dronten. Samen bereiden we de koffie ochtenden voor, voor ouders van leerlingen met een VVE indicatie.
- 3 x per schooljaar een koffieochtend voor VVE ouders om het komende thema en de bijzonderheden op school te bespreken. Hierbij worden ouders uitgenodigd om in gesprek te gaan met de leerkracht en de ouderintemediair vanuit Kinderopvang Dronten.