IKC Sint Radbodus

Ljouwertertrekwei 4 9035 ED Dronryp

Schoolfoto van IKC Sint Radbodus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen twee jaar heeft de school zowel het fundamenteel niveau als het streefniveau behaald. Dit betekent dat de leerlingen optimaal van het onderwijs hebben genoten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om een zo goed mogelijk beeld van de kinderen te krijgen aangaande hun ontwikkeling worden ze regelmatig getoetst. Er wordt gewerkt met methodegebonden toetsen (toetsen van de verschillende methodes, die worden gebruikt in de groepen) en de methode onafhankelijke toetse (IEP-toetsen). De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd om zo steeds tot een goede afstemmening van het onderwijs te komen. De instructies voor de leerlingen worden naar aanleiding van hun prestaties in de klas en op de toetsen. Zo proberen we zoveel mogelijk aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen tegemoet te komen.

De resultaten van de IEP-toetsen die in januari en juni worden afgenomen worden in het IEP leerlingvolgsysteem vastgelegd. Ook deze resultaten worden verwerkt in analyses. Met deze toetsen gaan we na of de leerstof van het betreffende leerjaar wordt beheerst. De scores worden vergeleken met de landelijke referentiedoelen en onze eigen ambitiedoelen.

Om de sociaal/emotionele ontwikkeling in kaart te brengen hanteren we het Kanjer leerlingvolgsysteem, Kanvas.
Verder volgen we iedere leerling in het kader van het dyslexieprotocol.
Indien nodig, nemen we voor het verkrijgen van een totaalbeeld aanvullende toetsen af of vullen observatielijsten in, bijvoorbeeld ten aanzien van de spraak- taalontwikkeling of motorische ontwikkeling. Hoe eerder we zicht op de situatie hebben, hoe sneller we eventuele problemen kunnen aanpakken. In dat geval bespreekt de leerkracht de leerling met onze CPO. Samen stellen zij (in overleg met de ouders) een plan van aanpak of een handelingsplan op, aan de hand waarvan gedurende een bepaalde periode doelgericht gewerkt wordt. In principe vindt deze extra hulp plaats in de eigen groep, door de eigen leerkracht. Als de extra hulp niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, kan worden besloten om externe hulp in te schakelen. Naar aanleiding van de ervaringen van de school en de resultaten van het externe onderzoek kan, in overleg met de ouders, besloten worden de leerling in een eigen programma te laten werken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023 - 2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.  

Op de IKC Sint Radbodus werken we met de plaatsingswijzer. Vanaf 2023 - 2024 werken we met de IEP-toetsen als leerlingvolgsysteem. De scores vanaf groep 6 worden in de plaatsingwijzer geplaatst. Dit geeft een beeld op welk niveau een kind op dat moment zit m.b.t.:

• Begrijpend lezen

• Rekenen en wiskunde

• Technisch lezen

• Spelling  

A.d.h.v. de LVS-toetsgegevens, in combinatie met de methodegebonden toetsen en de inzichten van de bovenbouwleerkrachten, krijgen de kinderen begin groep 8 een voorlopig schooladvies. Dit wordt besproken in gesprekken met kind, leerkracht en ouders/verzorgers. Nadat de uitslagen van de doorstroomtoets binnen zijn, deze ontvangen de kinderen en ouders via school, vinden er gesprekken plaats in dezelfde samenstelling om te komen tot een juist niveauadvies. De ouders melden vervolgens hun kind aan bij het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De focus van het onderwijs ligt niet langer alleen op kennisoverdracht. De maatschappij vraagt meer van ons en onze kinderen. Eigen verantwoordelijkheid nemen, probleemoplossend vermogen, samenwerken en doelgericht kunnen werken zijn eigenschappen welke een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wij willen dat elk kind in staat gaat zijn om de leiding over het eigen handelen en leren te nemen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen werken, samen spelen
  • Samen leven, vieren en delen
  • Openheid, vertrouwen, respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek is gedaan voor de gehele stichting BMS. Daaruit is een positief oordeel gekomen van de inspectie. Vanuit de BMS is een interne audit afgenomen op IKC Radbodus, die met een voldoende is beoordeeld.

Terug naar boven