Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen ons IKC bieden wij een aansluitend aanbod van onderwijs en opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Onze kinderen kunnen op één plek blijven en zien zoveel mogelijk dezelfde gezichten. Dat biedt rust voor de kinderen én hun ouders. De voor- en naschoolse opvang, de kinderopvang en de peuteropvang wordt verzorgd door onze samenwerkingspartner Stichting Kinderopvang Friesland.
Het team van IKC Sint Radbodus wordt gevormd door leerkrachten, pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. We werken als één team samen, met één pedagogische visie waarbij het kind centraal staat. IKC Sint Radbodus is een plek waar onderwijs, zorg, opvoeding, opvang en ontspanning hand in hand gaan, onder één dak en met één vast en vertrouwd aanspreekpunt. Een plek waar kinderen en ouders gezien worden en zich thuis voelen. Samen leren, Samen spelen, Samen vieren, Samen delen!
Kleuters leren vooral en voornamelijk door spel. De vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd in de natuurlijke spelomgeving. Kinderen leren tellen tijdens het hinkelspel en ze vergroten hun taalontwikkeling tijdens het spel in de huishoek en het winkeltje. De leerkracht zorgt voor een goed voorbereide omgeving, zodat deze ontwikkeling ook steeds wordt gestimuleerd.
Onderwijs heeft drie belangrijke functies:
- het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen,
- het zorgt voor de overdracht van maatschappelijke en culturele verworvenheden
- en het rust kinderen toe voor participatie in de samenleving.
De belangrijke dingen die kinderen moeten leren staan vastgesteld in de zogenaamde kerndoelen. Deze kerndoelen streven we na door de aandacht die we besteden aan verschillende vakgebieden alsook aan de verbinding tussen deze vakgebieden.
Zorg wordt zoveel mogelijk in de groep of in kleine groepjes buiten de groep uitgevoerd. We kijken bij kinderen die extra zorg nodig hebben, altijd naar het kind in zijn geheel. Het welbevinden van het kind staat voorop. Ouders en het kind worden zoveel mogelijk betrokken en krijgen medeverantwoordelijkheid. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat ook het kind verantwoordelijkheid neemt voor datgene dat als uitdaging op zijn weg komt. Een bemoedigende leerkracht die gedifferentieerde feedback geeft om het kind verder te helpen is daarbij van groot belang.
De school hanteert voor de inrichting van de zorg een zorgroute. De leerkrachten werken handelingsgericht. Dit betekent dat zij volgens een vaste procedure de ondersteuningsbehoeften van kinderen monitoren.
Alle kinderen zijn welkom bij ons op school, maar er zijn grenzen aan onze mogelijkheden om te voorzien in alle onderwijsbehoeften, waardoor in specifieke situaties kinderen niet aangenomen kunnen worden:
- Mogelijke pedagogische en didactische ondersteuning: als onze expertise niet toereikend is om te voorzien in de specifieke onderwijsbehoeftes van het kind moet externe begeleiding gerealiseerd kunnen worden. Ook de mate waarin de school het ontwikkelingsperspectief van het kind kan realiseren is bepalend. Dit geldt zowel voor kinderen met zorg aan de onderkant als aan de bovenkant.
Verder dient het functioneren en het gedrag van het kind voor de school hanteerbaar te zijn. Wij zullen altijd in overleg met ouders kijken wat de mogelijkheden zijn en daarbij een zorgvuldige afweging maken tussen wat het kind nodig heeft en wat wij als school kunnen bieden.- Verzorgingsbehoefte: als leerlingen extra verzorging of medische handelingen nodig hebben, is de mate waarin de school kan terugvallen op de hulp en medewerking van ouders een voorwaarde.
De school handelt naar het “Model-protocol Medische Handelingen op scholen” van de PO-raad. Hierin staat bijvoorbeeld dat wij geen BIG geregistreerde handelingen verrichten.- Grootte van de groep: Als er sprake is van zij-instroom, kan het voorkomen dat de grootte van de groep niet matcht met de zwaarte van de problematiek van het kind.
Meer informatie vindt u in ons Schoolondersteuningsprofiel dat is te vinden op de website.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende jaren willen we het hele team scholen in meer- en hoogbegaafdheid, zodat we het aanbod wat al in de school aanwezig is (Levelwerk en Groeilab) kunnen borgen en versterken.
Waar mogelijk willen we inclusief onderwijs bieden. Voor een effectieve begeleiding van onze kinderen met extra ondersteuningsbehoeften (TOS, Syndroom van Marfan, Spina Bifida etc) brengen en houden we onze kennis op peil.
We zijn een IKC voor kinderen van 0-13 jaar. Er is kinderopvang voor het zeer jonge kind (0-4jr) in onze dependance die grenst aan ons schoolplein. Vanaf 2,5 a 3 jaar mogen de kinderen naar de peutergroep in de school. Hier wordt nauw samengewerkt met de onderbouw.
Vanaf 4 jaar mogen kinderen instromen op de basisschool. Schrijf uw kind minimaal 10 weken voor het 4 jaar wordt en op z'n vroegst als het 3 jaar is in. U kunt hiervoor een afspraak maken met de directeur van de school. Dan ontvangt u een inschrijfformulier.Juist voor de jonge kinderen is een weldoordachte goede ondersteuning bij hun ontwikkeling cruciaal. We streven naar een doorgaande lijn in de ontwikkeling; een natuurlijke overgang van peuter, naar kleuter en groep 3. Aanpak en aanbod stemmen we zoveel mogelijk op elkaar af.
Waar mogelijk ontmoeten peuters en kleuters elkaar op het leerplein, in de lessen en op het schoolplein.
Er is een eenduidig pedagogisch klimaat. We hebben zoveel mogelijk dezelfde routines, thema's en hanteren één observatiesysteem.SAMEN leren, SAMEN spelen, SAMEN in dialoog, SAMEN onderzoeken in een veilige, uitdagende leef- en leeromgeving. Spel als leidraad om te leren. Wij willen SAMEN de brede ontwikkeling prikkelen bij het jonge kind door:
- Een beredeneerd, breed aanbod voor het jonge kind, waarbij we de SLO-doelen uit het Digikeuzebord hanteren.
- Thema's die aansluiten bij het jonge kind, met een grote inbreng van de kinderen. Wij behandelen thema's vanuit verschillende invalshoeken.
- Mijlpalen in de ontwikkeling te volgen door middel van observeren in plaats van toetsen.
- Het bieden van een rijke meertalige leeromgeving met betekenisvolle hoeken en rijke dialoog.
Meer informatie is te vinden op de Kwaliteitskaart Jonge Kind op ons IKC.