Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Als anti-pestprogramma (we spreken liever over omgangsprogramma) gebruiken wij de Kanjertraining:
De Kanjertraining gaat er vanuit dat mensen zich op verschillende manieren gedragen. Bij de Kanjertraining gaat het om 2 essentiële zaken: Ten eerste dat het kind gedrag van zichzelf en anderen leert herkennen. Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit. We proberen kinderen hiervan bewust te maken en aan hen verschillende manieren van reageren aan te bieden.
Ten tweede gaat het in de Kanjertraining ook om groepsvorming. In een groep waarin je elkaar kent en waarin het veilig is, zal vervelend gedrag (pestgedrag) een stuk minder voorkomen.
Het doel van de Kanjertraining is kinderen te leren op een goede manier voor zichzelf op te komen en aan te geven wat ze wel en niet prettig vinden. Met andere woorden: Je durft jezelf te zijn, je bent zelf te vertrouwen en durft ook anderen te vertrouwen; je bent een kanjer!
Petten
Je kunt een kanjer zijn op verschillende manieren:
1.Je vertoont leiderschapsgedrag. Je kunt je grenzen aangeven. Je durft plannetjes te maken en bent ondernemend. In Kanjertaal is de witte pet van vertrouwen aanwezig en de zwarte pet met positief en krachtig gedrag.
2.Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met de rode pet. Dan toon je levenslust. Je hebt een goed gevoel voor humor. Je bent optimistisch en je verstaat de kunst van het relativeren. Zolang naast de rode pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en opgewekte manier weten te reageren.
3. Een kanjer in combinatie met een gele pet gedraagt zich vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren.
De petten zijn hulpmiddelen om op een respectvolle wijze over gedrag te kunnen praten. Kinderen 'zijn' niet het gedrag van de pet, maar de petten staan voor de keuzes die de kinderen kunnen maken. Natuurlijk kan het gedrag in verschillende situaties anders zijn.
Het gaat erom dat kinderen leren dat ze zelf verantwoordelijkheid zijn voor hun gedrag en altijd ook zelf een andere keuze kunnen maken.