OBS De Romte
Skoallanswei 2 9035 BT Dronryp
- basisonderwijs
- Openbaar
- Overige
- 54 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Toelichting van de school
Wij kiezen voor de DIA-eindtoets vanwege zijn adaptieve karakter en de digitale afname. Een kortere toets past onderwijskundig gezien beter bij de nieuwe functie die de eindtoets nu heeft: een second opinion. Op basis van uitgebreid vooronderzoek zijn de beste items geselecteerd die bijdragen aan een goed onderscheidend en voorspellend vermogen. Bovendien is de toets korter door de ingebouwde adaptiviteit. De Dia-eindtoets bestaat uit de onderdelen begrijpend lezen, woordenschat, taalverzorging en rekenen.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
5.1 Tussentijdse toetsen
In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door middel van methodetoetsen en methode-onafhankelijke (DIA) toetsen. De methodetoetsen worden afgenomen volgens de aanwijzingen van de methode. Na het afnemen van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd, waarna op basis van de hiaten extra lesstof wordt aangeboden. Er wordt gedifferentieerd, zodat het aanbod wordt aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal. Vanaf de middenbouw worden er ook methodetoetsen afgenomen voor wereldoriëntatie.
De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling en woordenschat. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse van zowel de methode- als de DIA-toetsen vormt de basis voor het opstellen van het aanbod voor de volgende periode. Na elke DIA-toets wordt een onderwijsverslag opgesteld waarin de grote lijn van het onderwijs op school wordt beschreven. Dit verslag wordt opgesteld door de intern begeleider.
Er zijn vijf contactmomenten met ouders, waarvan twee facultatief:
- September (kennismaking)
- November (facultatief)
- Februari
- April (facultatief)
- Juli
Evaluatie van interventies
De interventies worden geëvalueerd op basis van de resultaten van de M-toetsen. We bekijken welke interventies goed werken en welke niet, en onderzoeken welke verklaringen hiervoor zijn.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
5.3 Schooladviezen
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is gebaseerd op het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Als de leerling een hogere eindtoetsuitslag haalt dan het gegeven schooladvies, wordt het advies opnieuw bekeken. Een eventueel nieuw advies kan wel hoger zijn, maar niet lager.
Uitstroom laatste 4 jaar:
2020: VMBO 80% | HAVO 10% | VWO 10%2021: VMBO 70% | VWO 30%
2022:VMBO 65% | HAVO 25% | VWO 10%
2023: VMBO 50% | HAVO 15% | VWO 35%
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
Bij groepsdynamisch onderwijs is er sprake van een ruziepatroon als een kind betrokken is bij drie ruzies. Bij groepsdynamisch onderwijs spreken we van pesten als een ruziezoeker drie ruziepatronen veroorzaakt heeft bij eenzelfde kind. Door Sociaal Sterke Groep worden de ruziepatronen opgespoord en uitgedoofd.
De OK-leerlingthermometer
Dit is een thermometer die elke leerling individueel in mag vullen. Hierin kunnen leerlingen aangeven hoe prettig ze zich op school voelen. Dit geeft een goed beeld van de leerlingen en hoe de leerling de leerkracht ervaart.De OK-ouderthermometer
Dit is een thermometer die ingevuld wordt door ouders over school en de leerkracht.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.