Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om leerlingen goede zorg te verlenen, moeten we hun ontwikkeling goed in beeld hebben. Op it Anker vormt het model Handelingsgericht Werken de basis voor de ondersteuningsstructuur. Dit model omvat vier stappen die structuur geven aan het onderwijs te weten;
- Het verzamelen van gegevens.
- Analyseren van de verzamelde gegevens.
- Werken aan onderwijs op basis van de geanalyseerde gegevens.
- Het evalueren van de resultaten van het gegeven onderwijs. De resultaten en de analyse van stap 4 vormen hierna opnieuw het startpunt voor een volgende cyclus Handelingsgericht werken.
Op It Anker staat de groep bij het Handelingsgericht Werken centraal. De leerkracht stemt de instructie en leerstof af op de behoefte en mogelijkheden van de groep. Met behulp van dagelijkse observatie, correctie en de toetsen die bij de onderwijsmethode horen, volgt de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen en geeft op een verantwoorde wijze oplossingen en extra hulp. Deze gegevens worden geanalyseerd. We gebruiken de methode gebonden toetsen en een leerlingvolgsysteem van Cito om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Dit betekent dat naast de toetsen bij de verschillende methoden op de verschillende vakken we gebruik maken van Cito-toetsen. Deze toetsen staan los van de gebruikte methoden. Er is een landelijke normering. Groep 1 en 2 maken gebruik van het registratiesysteem van Onderbouwd. Daarna zijn er vanaf groep 3 in januari/februari en mei/juni Cito-toetsen. Door het afnemen en registreren van deze toetsen krijgen we aanvullende informatie over de vorderingen van de leerlingen. Van elke leerling wordt een leerlingprofiel gemaakt waarop de vorderingen staan. Deze worden ook met de ouders besproken.
Het schooladvies komt tot stand door toetsing aan de hand van het leerlingvolgsysteem (IEP en DIA), gesprekken met ouders en leerlingen a.d.h.v. de plaatsingwijzer vanaf groep 6. Daarnaast nemen we ook de leerlingkenmerken van het kind mee in het advies. Hierbij kun je denken aan leerhouding, concentratie, doorzettingsvermogen etc.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Orde en rust in onze school zorgen voor een goed schoolklimaat waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het onderwijs. We gebruiken de zeven basisregels van KiVa.
- We doen aardig tegen elkaar en behandelen anderen met respect.
- Samen maken we er een fijne groep van.
- We praten met elkaar (en gebruiken ik-taal)
- We willen dat pesten stopt!
- We gaan goed met elkaar om.
- We helpen elkaar.
- We komen voor elkaar op.
Dat willen we graag laten zien door de sfeer en uitstraling in onze school. Burgerschap wordt op onze school gegeven. Het maakt deel uit van het alledaags lesgeven waarbij leerlingen worden uitgedaagd na te denken over hun rol als burger in de school en maatschappij.
De inspectie is op 13 maart 2020 op school geweest voor een themabezoek over didaktisch handelen. De inspectie heeft met de directeur en de teamleden gesproken. Ze was positief over hetgeen ze in de klassen gezien heeft. Aan dit themaonderzoek zat geen waarde oordeel. Haar tips nemen we zeker mee.