Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
OBS De Overhael werkt met het LeerlingVolgSysteem van CITO. Voor de kinderen van groep 1 en 2 maken we gebruik van het volgsysteem PRAVOO. Om de vorderingen van leerlingen goed te kunnen monitoren, werken wij, naast de methodetoetsen, ook met methode-onafhankelijke toetsen. We nemen tweemaal per jaar toetsen af bij de leerlingen op het gebied van rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen en studievaardigheden. De uitkomsten van de toetsen gebruiken wij om ons onderwijs te evalueren. Het kan leiden tot ontwikkelpunten en/of aanpassen van ons onderwijs. De resultaten worden tevens met ouders en leerlingen besproken.
Schoolverlaters
Schoolverlaters 2024
VMBO - KB/TL/MAVO 8%
HAVO 42%
HAVO-VWO 30%
VWO 15%
Wij blijven onze leerlingen volgen. Jaarlijks organiseert de school een terugkomdag in januari voor de schoolverlaters om te communiceren over het verloop van de overgang naar het VO. Er volgt dan een gesprek met de leerkracht van groep 8 en een gesprek met de nieuwe groep 8-leerlingen. Wij vinden het belangrijk om na te gaan of het gegeven schooladvies juist gebleken is.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Leerlingen, team en ouders bieden wij een veilige en duidelijke structuur als voorwaarde om op verbindende wijze met elkaar te communiceren.
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt op systematische en cyclische wijze gevolgd aan de hand van de methode LijV (Lekker in je vel).
Sociaal-emotionele ontwikkeling staat iedere week in alle groepen op de agenda. We werken met de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling KWINK.
We werken met de Veiligheidsmonitor PRAKTIKON om de sociale veiligheid van groep 7-8 en de teamleden te meten.
Openbare Basisschool De Overhael heeft een basisarrangement van de Inspectie van Onderwijs. In het rapport kunt u de bevindingen van de inspectie lezen.