Jan Campertschool

Driehuizerkerkweg 34 1985 EL Driehuis NH

  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool

Het team

Toelichting van de school

De groepsleerkracht



De groepsleerkracht heeft de verantwoordelijkheid voor de eigen groep en is voor ouders het eerste aanspreekpunt betreffende hun kind.



Remedial teacher/plusklas leerkracht

De remedial teacher begeleidt leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De plusklas leerkracht begeleidt leerlingen die extra uitdaging nodig hebben.



De intern begeleider



In het kader van de leerlingbegeleiding is een intern begeleider werkzaam in onze school. Zij coördineert de leerlingenzorg, adviseert en begeleidt de leerkrachten en onderhoudt contact met externe deskundigen. De intern begeleider is aanspreekpunt voor ouders wiens kind extra ondersteuning nodig heeft. 



ICT coördinator



De ICT coördinator is een leerkracht met een speciale taak. Hij begeleidt en ondersteunt het team in het werken met de digitale leer- en werkomgeving. Ook draagt hij zorg voor contacten met externen voor de technische ondersteuning en volgt hij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ICT.



Directeur



De directeur houdt zich bezig met werkzaamheden op de volgende beleidsterreinen: onderwijs, financiën, personeel, organisatie, huisvesting. 



 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht wordt een beroep gedaan op de duo leerkracht of een ander parttime leerkracht om de afwezige leerkracht te vervangen. Als dit niet lukt dan worden de kinderen met passend werk (het noodpakket) verdeeld over de andere klassen. De school doet er alles aan om schooluitval te voorkomen. Helaas kunnen wij door krapte op de arbeidsmarkt niet meer garanderen dat de kinderen nooit naar huis worden gestuurd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de groepen wordt het onderwijs op 3 niveau's aangeboden, aansluitend bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Extra ondersteuning wordt gegeven door de remedial teacher binnen of buiten de klas. Extra uitdaging wordt aangeboden in de plusklas, buiten de groep. In de plusklas worden reken/wiskundige vraagstukken aangeboden, filosoferen met taal, creatief denken en "leren leren". Vanaf januari 2025 nemen 2-3 leerlingen van de school deel aan de Day-a-week school (DWS) op een andere locatie. De DWS stimuleert de cognitieve talenten bij leerlingen met een sterk analyserend en creatief denkvermogen die behoefte hebben aan meer uitdaging dan het reguliere onderwijs hen kan bieden.



De school heeft een structurele samenwerking met de bibliotheek in Velsen, waardoor een actuele en gevarieerde collectie aan boeken in de bibliotheek op school aanwezig is. De school werkt samen met de naast de school gelegen muziekcentrum Koel Productions, zodat de groepen 1 t/m 4 muziekonderwijs aangeboden krijgen. In de groepen 5 t/m 8 wordt in een groot aantal weken lessen beeldende vorming gegeven door een vakdocent van Kunstform. De groepen 6, 7 en 8 krijgen humanistisch vormingsonderwijs met de nadruk op filosoferen. Wij werken samen met de organisatie Techport voor ons techniekonderwijs. Een aantal keren per jaar gaan de midden- en bovenbouwgroepen op scholen/bedrijfsbezoek waar technieklessen worden aangeboden. In de onderbouw groepen komen engineers op school die technieklessen verzorgen. Twee keer per week krijgen de leerlingen van groep 3 t/m 8 gym van een vakdocent in de gymzaal, in de groepen 1-2 wordt dit door de eigen leerkracht in de speelzaal verzorgd. Daarnaast doen wij mee aan sporttoernooien. Op deze manier realiseren wij een breed aanbod voor alle kinderen.



Groepsbezetting

De groepsbezetting is in het schooljaar 2024-2025 als volgt:

Groep 1-2a: Ingrid Betten en Veronique Homs

Groep 1-2b: Corrie Griffioen en Susanne van der Werf

Groep 3: Patty Zweeris en Ilona van Tuijl

Groep 4: Rosanna Kramer en Marcella de Weerdt 

Groep 5: Muriel Kooijman

Groep 6: Manon Wijnberg en Freek Wijker

Groep 7: Ruud van der Steen

Groep 8: Natalie van Zuthem en Nancy Ouwerkerk



Intern begeleider: Claudia Kingma

Remedial teacher: Ben Plooy

Vakdocent gym: Corina Post

Conciërge: Berend van den Berg

Administratief medewerkster: Linda van den Akker

Directeur: Christa Ettema


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken met heterogene groepen en dit betekent dat de kinderen van de leeftijd 4 t/m 6 jaar bij elkaar in een groep zitten. Op deze wijze ontstaan er groepen waarin kinderen elkaar goed kunnen helpen en elkaar ook stimuleren in hun ontwikkeling. De meeste activiteiten worden in de verschillende hoeken aangeboden. Eén bepaald thema staat gedurende 4-6 weken centraal en daarvoor wordt in de klas een aparte hoek samen met de kinderen ingericht.

Spelen en bewegen is een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod, omdat spel past binnen de ontwikkeling van het jonge kind.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school volgt een continurooster. Op ma-di-do-vrij van 8.30 uur tot 14.15 uur en woe van 8.30-12.15 uur. Het eten en buiten spelen vindt plaats tussen 12.00 en 13.00 uur in twee shifts. De pauzeopvang wordt verzorgd door medewerkers van OpStoom en van de school.

Onze lesmethodes zijn met zorg uitgekozen, zodat ze goed aansluiten bij onze visie en onze werkwijze. Binnen de activiteiten van de kernvakken wordt gewerkt in 3 niveaus: een basis, intensief en verdiept programma.

Om vorm te geven aan de lessen digitale geletterdheid wordt op onze school de lesmethode Delta de Draak ingezet. Daarnaast wordt met verschillende robotica gewerkt op onze robotica zolder.  

Binnen ons onderwijs is aandacht voor het klimaat en duurzaam leven. Leerlingen onderzoeken hun leer- en leefomgeving en werken aan concrete acties om deze (steeds verder) te verduurzamen. O.a. opruimen van de schoolomgeving, afvalscheiding, het ontwikkelen van een groen schoolplein en actuele teksten bij het vak begrijpend lezen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het ondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe kinderen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. 

De school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond. Binnen dit samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van Passend Onderwijs op de verschillende scholen. Deze afspraken zijn vastgelegd en terug te vinden in het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband en van de school.

De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen overeenkomstig hun mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De samenwerking tussen school en ouders is hierbij van essentieel belang. U kent uw kind het best. 

Bij het realiseren van passend onderwijs wordt gekeken naar de mogelijkheden van het kind en die van de school, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze kan bestaan uit extra begeleiding op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband en/of de gemeente en/of het schoolbestuur. Het schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks bijgesteld op 1 november.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de klassen geven leerkrachten zelf de extra ondersteuning. Daarnaast is er tijd voor remedial teaching buiten de groep, door leerkrachten die zijn uit geroosterd. Daarnaast worden specialisten van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond ingezet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Jan Campertschool is niet aangemerkt als VVE (voor-en vroegschoolse educatie) school, waarvan het doel is om kinderen met een risico op achterstand een betere start te geven in groep 3. We werken wel nauw samen met de peuteropvang Opstoom. De medewerkers van Opstoom verzorgen de buitenschoolse opvang. Dit betekent dat voor kinderen onderwijs en opvang van 7.30 uur- 18.30 uur mogelijk is. 

Terug naar boven