Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het werken in groep 1/2 gebeurt vanuit een thema. Al onze activiteiten worden spelenderwijs aangeboden en wij houden rekening met de onderwijsbehoefte van het jonge kind. Binnen een thema vinden wij creativiteit en eigenaarschap van het kind belangrijk. Wij kijken vooral naar de mogelijkheden van een kind. In de groepen 1 en 2 richten wij ons voornamelijk op de volgende ontwikkelingsgebieden:
De sociaal-emotionele ontwikkeling
U kunt hierbij denken aan o.a. het samen spelen en werken, mate van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, taakgerichtheid, concentratie en werktempo van de leerling.De motorische ontwikkeling
Hieronder vallen de grove motoriek, de fijne motoriek en de sensomotorische ontwikkeling.
- De grove motoriek: dit ontwikkelingsgebied komt vooral aan bod tijdens de gymlessen, het buiten spelen, de bewegend leeractiviteiten en in de beweeghoek.
- De fijne motoriek: aan dit ontwikkelingsgebied besteden we o.a. extra aandacht bij het knutselen, knippen, kleien, scheuren, tekenen, kleuren en spelen met kralen.
De sensomotorische ontwikkeling
De wisselwerking tussen de zintuigen en het bewegen heeft een positief effect op het cognitief leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Om dit ontwikkelingsgebied te stimuleren maken wij bij ieder thema een tuff tray waarin fijn gespeeld kan worden met o.a. zand, rijst, bonen of waterkralen.Cognitieve ontwikkeling
Hieronder vallen de lees- en rekenvoorwaarden ter voorbereiding voor groep 3. U kunt hierbij denken aan rijmoefeningen, spelletjes waarbij de kinderen de klanken onderscheiden, telversjes en gezelschapsspelletjes met een dobbelsteen.In de groepen 1/2 maken wij gebruik van VierKeerWijzer (alle ontwikkelingsgebieden), Vreedzame School (sociaal-emotionele ontwikkeling), digikeuzebord (alle ontwikkelingsgebieden), Join In (Engels), Trefwoord (levensbeschouwing) en Met Sprongen Vooruit (rekenontwikkeling).
Wij werken volgens het GIP-model. Voor ons reken-, spellings- en leesonderwijs wordt er in homogene groepen gedifferentieerde instructie gegeven in drie groepen. In combinatiegroepen is dat in twee groepen. De kinderen worden ingedeeld in drie groepen:
- instructie-onafhankelijke kinderen
- instructie-gevoelige kinderen
- instructie-afhankelijke kinderen
Bij het geven van het onderwijs wordt er rekening gehouden met de actuele zaken die in onze samenleving plaatsvinden. Het belangrijkste deel van de leerstof ligt echter vast in de lesmethoden die op De Toermalijn worden gebruikt.
Taal- en leesonderwijs
- Veilig Leren Lezen
- Staal taal
- Staal spelling
- Estafette
- Close Reading
- Nieuwsbegrip
- Join In
- Bieb op School
Rekenonderwijs
- Wereld in Getallen
- Met Sprongen Vooruit
- Bareka
Wereldoriëntatie
- VierKeerWijzer
- Let's Go
- Trefwoord
- Moestuinen
Muziekonderwijs
- 123Zing
- BijKoel
- Team Talento
- Dansles
Schrijfonderwijs
- Pennenstreken
Burgerschapsonderwijs
- We laten kinderen kennismaken met de wereld om hen heen, bijvoorbeeld door een bezoek te brengen aan belangrijke plekken die horen bij een democratisch land.
- We laten kinderen oefenen met kennis over het democratische systeem door bijvoorbeeld schaduwverkiezingen te houden.
- Kinderen leren zelfstandig en onderbouwd hun mening te vormen over verschillende onderwerpen, zoals: diversiteit, discriminatie, vluchtelingen en mensenrechten.
- De kinderen leren om uit te gaan van het principe 'niemand buitensluiten' en hen autonoom te maken over hun eigen gedrag, handelen en omgang met anderen.
- Tijdens speciale momenten in het jaar doen kinderen iets voor een ander, zoals: kaartjes schrijven voor ouderen, activiteiten begeleiden bij jongere kinderen of iets doen voor een zieke klasgenoot.
Binnen Atlant gebruiken wij Perspectief op School om het ondersteuningsprofiel van scholen op te stellen. Het Perspectief op School (POS) van De Toermalijn is te vinden op onze website.
Sommige kinderen volgen een eigen leerlijn op bijvoorbeeld reken- of taalgebied, hetzij omdat ze zich de basisstof niet in de gestelde tijd eigen kunnen maken, of omdat ze juist sneller leren. We beschikken over een aantal goede, prikkelende (uitdagende en remediërende) programma’s waarmee en waaruit met goed gevolg wordt gewerkt. Als het nodig is om hulp in te roepen van deskundigen helpt de school de ouders daar waar mogelijk om het betreffende kind zo goed mogelijk te ondersteunen.
Workshops Micado
Op school worden middels workshops extra aandacht besteed aan leren leren, leren leven en leren denken. De workshops duren over het algemeen 6 tot 8 weken. Per workshop wordt gekeken welke kinderen dit aanbod een waardevolle aanvulling op het reguliere lesaanbod kan zijn.De verwijsindex
Soms heeft uw kind ondersteuning nodig tijdens het opgroeien. Dan kan het gebeuren dat meerdere professionals tegelijkertijd bij uw kind betrokken zijn of ondersteuning bieden. Het is belangrijk dat zij dit van elkaar weten, zodat zij met elkaar kunnen samenwerken om u en uw kind op de juiste manier te ondersteunen of te begeleiden. De professionals die bij uw kind betrokken zijn, maken daarom gebruik van de Verwijsindex.Meer informatie over de verwijsindex kunt u vinden op de volgende site: https://www.multisignaal.nl/voor-ouders/.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het POS (Perspectief op School) van De Toermalijn staat exact beschreven hoe wij zorg vormgeven. Deze is te vinden op onze website.
In onze school is peutercentrum ‘t Heuveltje gevestigd. Deze peuterspeelzaal heeft een eigen buitenspeelplaats en maakt gebruik van de speelzaal van school. Het peutercentrum ’t Heuveltje is op maandag tot en met vrijdag geopend van 8:20 tot 12:20.