Wat is de klachtenregeling?
Overal gaan wel eens dingen verkeerd of ontstaan misverstanden. Als u een klacht heeft, is het van belang dat deze professioneel wordt behandeld. Atlant Basisonderwijs heeft daarom een klachtenregeling. De regeling is bestemd voor alle betrokkenen bij Atlant Basisonderwijs. Dat zijn ouders/verzorgers van leerlingen, vrijwilligers, (ex)-leerlingen, personeel, directie en het schoolbestuur.
Voor het bespreken van een klacht zijn op school de volgende afspraken gemaakt:
- Als u een klacht heeft, die betrekking heeft op uw kind, dan bespreekt u die eerst met de groepsleerkracht
- Voor klachten van algemene aard kunt u een afspraak maken met de directie of een melding maken bij een contactpersoon
- Met klachten over beleidszaken, inrichting van het onderwijs, etc. kunt u ook terecht bij de medezeggenschapsraad (mr.toermalijn@atlantbo.nl) en het College van Bestuur (info@atlantbo.nl)
In praktijk komt men veelal tot een goede oplossing. Een klacht dient binnen een jaar na de gedraging of beslissing te worden ingediend, tenzij de klachtencommissie anders beslist. Is uw klacht niet naar tevredenheid behandeld, dan kunt u zich wenden tot het bestuur van de school. Op de site van het bestuur kunt u ook de volledige klachtenregeling lezen (https://atlantbasisonderwijs.nl/).
Onderwijsgeschillencommissie
Onderwijsgeschillen staat naast de klachtencommissie. Onderwijsgeschillen bundelt de diverse geschillencommissies die op grond van de wet en/of de cao's verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. Bundeling van expertise, professionaliteit en efficiënt werken zijn belangrijke uitgangspunten voor Onderwijsgeschillen. Het werkterrein van de organisatie strekt zich uit van het primair tot en met het wetenschappelijk onderwijs, zowel bijzonder (confessioneel en niet-confessioneel) als openbaar. U kunt via de mail contact opnemen met de onderwijsgeschillencommissie (info@onderwijsgeschillen.nl).
Geschillencommissie Passend Onderwijs
Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt dat georganiseerd volgens de regels van het samenwerkingsverband. Vaak gaat dat in goed overleg. Soms hebben betrokkenen verschillende inzichten over wat er moet gebeuren. De volgende site helpt u om verschillende belangen goed te hanteren en geschillen goed op te lossen: www.geschillenpassendonderwijs.nl/procedures.