Jan Campertschool

Driehuizerkerkweg 34 1985 EL Driehuis NH

  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool
  • Schoolfoto van Jan Campertschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van de Cito eindtoets geven een indicatie van de resultaten over de gehele basisschoolloopbaan, waarbij het kind wordt vergeleken met een landelijke norm. Wij gaan ervan uit dat ieder kind uniek is en zich ontwikkelt in eigen tempo, naar eigen behoeften en mogelijkheden. 

De afgelopen jaren hebben de resultaten onder druk gestaan. Daarom is de school een verandertraject ingegaan. De resultaten van de eindtoets in 2023-2024 passen bij de school en liggen ruim boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om uw kind goed te kunnen volgen in zijn of haar ontwikkeling werken wij planmatig. 

Twee keer per jaar, in januari en in mei/juni, nemen wij voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen en begrijpend luisteren CITO toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode die wij per vakgebied gebruiken. De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. De leerlingen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze Citotoetsen. In groep 8 wordt er in februari afgesloten met de landelijke doorstroomtoets van CITO (eindtoets groep 8).

In groep 4 nemen wij ook de NSCCT test (niet-schoolse cognitieve capaciteiten test) en in groep 7 de NIO (Nederlandse intelligentie test voor onderwijsniveau) test af.

Vanaf groep 3 worden na elk lesstofblok methodetoetsen afgenomen. In groep 1-2 volgen we de ontwikkeling van kinderen volgens de leerlijnen van mijnkleutergroep.nl. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling.

De CITO resultaten en de methodetoetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. Twee keer per jaar worden alle leerlingen besproken met de intern begeleider. De leerkrachten beschrijven in het groepsplan de aanpak in de klas.  Kinderen waarover de leerkracht zich zorgen maakt, worden tijdens een leerlingbespreking met de intern begeleider besproken.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De eindtoets, de doorstroomtoets

Met ingang van schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.




Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zien een veilig, positief en stimulerend leef-en werkklimaat als voorwaarde voor plezier in presteren, waarin wordt tegemoetgekomen aan de drie basisbehoeften van een kind:

Relatie (ik word gezien, gehoord en ik hoor erbij)

Autonomie (ik kan het zelf en soms heb ik hulp nodig)

Competentie (vertrouwen in eigen kunnen)

De klas is een weerspiegeling van de maatschappij en daarbij komt ieder kind zijn of haar uitdagingen tegen. Kinderen krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een zelfstandige bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2023 heeft een kwaliteitsonderzoek op de school plaatsgevonden. De school is als zeer zwak beoordeeld. 

Het bestuur en de directie van de school herkennen het beeld dat de inspectie heeft geschetst. De indicatoren zicht op ontwikkeling en het aanbod afstemmen op niveau waren niet in voldoende mate op orde. Dit heeft geleid tot tegenvallende eindresultaten van groep 8 in 2020-2021 en 2021-2022. Door de vele directiewisselingen in een relatief korte tijd is in voorgaande jaren de kwaliteit op de Jan Campertschool in het gedrang geraakt.

De school is daarom gestart met een verbeterplan in samenwerking met specialisten van de PO-Raad (Raad voor primair onderwijs) in lijn met het plan dat al eerder is opgesteld. De doelen voor het schooljaar 2023-2024 zijn:

1. Verbeteren van de basisvaardigheden taal, rekenen, begrijpend lezen.

2. Het geven van kwalitatief goede instructie door de leerkrachten volgend het EDI (expliciete directe instructie) model.

3. Verstevigen van de zicht op ontwikkeling op de leerresultaten door het borgen van de HGW cyclus (handelings gericht werken) en de eenduidige analyse van de Cito-resultaten.

4. Uitbreiden van het onderwijsaanbod aan leerlingen die meer aan kunnen op het gebied van rekenen, taal en creatief denken.

5. Verdiepen van de visie op het jonge kind.

6. Vastleggen van de kwaliteitscyclus, het veiligheidsplan en het beleid burgerschapsonderwijs.

De resultaten van de eindtoets in het schooljaar 2022-2023 zijn sterk verbeterd en passend bij de school.

Terug naar boven