Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Dit schooljaar hebben we 5 groepen op de Wegwijzer.
We hebben 2 enkele groepen en drie combinatiegroepen. Waar mogelijk worden groepen gesplitst of ondersteund, zodat elk kind de hulp en begeleiding krijgt, die hij of zij nodig heeft.
Binnen ons kleine team worden de meeste lessen door de groepsleerkrachten gegeven. De gymlessen worden door een vakdocent gegeven en om de week krijgen alle groepen les van een muziekdocent. Incidenteel is er een gastdocent voor bepaalde vakken of thema's.
In groep 1 en 2 is nog veel ruimte om te spelen. Spelen is bij jonge kinderen niet alleen ontspanning, maar ook een groot leerproces. Kinderen ontwikkelen door te spelen namelijk hun motoriek, sociale vaardigheden en hun taal.
In groep 1 en 2 wordt spelen afgewisseld met kringmomenten en werklessen. Bij die werklessen leren de kinderen een opdracht uit te voeren. Het draagt bij aan hun concentratie en taakgerichtheid.
In de kringmomenten is aandacht voor (voorbereidend) rekenen en taal. Er wordt gewerkt aan rijmen, klanken, letters en woordenschat, maar ook aan tellen, vergelijken en ruimtelijke opdrachten.
Op de Wegwijzer worden de zogeheten RTL-vakken (Rekenen, Taal en Lezen) doorgaans in de ochtend uitgevoerd. In de middag is er ruimte voor wereldoriëntatie en creatieve vakken.
Er wordt dagelijks gebeden en regelmatig worden Bijbelverhalen gelezen of verteld. Ook zingen we moderne christelijke liedjes met de kinderen. De grote christelijke feestdagen vieren we met de klas of de hele school.
Voor rekenen gebruiken we de methode Wereld in Getallen. In groep 3, 4 en 5 werken we op papier. In groep 6,7 en 8 is de instructie op papier en verwerken de kinderen daarna adaptief op hun chromebook.
Taal doen we met Taal Actief, vanaf groep 5 via Snappet.
Bij Begrijpend lezen gebruiken we Leeslink en bij Spelling Taal Actief Spelling. Deze vakken bieden we bewust op papier aan, zodat de kinderen ook nog schrijven met de hand.
Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode Faqta. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij kennis aan vaardigheden wordt gekoppeld.
Kriebels in je buik is een digitale methode die op school ingezet wordt om les te geven over seksuele en relationele vorming.
Op De Wegwijzer werken we met een schoolondersteuningsprofiel, waarin duidelijk vermeld staat hoe we de leerlingen ondersteunen. Dit document is te vinden op onze website en is op te vragen bij de directie.
We laten het onderwijs zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Tijdens de instructie houdt de leerkracht rekening met de verschillende niveaus, zodat ieder kind tot leren komt. Kinderen die moeite hebben met de lesstof krijgen verlengde instructie en kinderen die meer aankunnen worden extra uitgedaagd.
Wanneer een kind extra zorg of ondersteuning nodig heeft zoekt onze interne begeleider (IB'er) samen met de leerkracht en ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind passender te maken. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, wordt een handelingsplan opgesteld. Wanneer er meer ondersteuning nodig is, wordt er in samenwerking met ouders een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, waarin staat hoe de leerlingen op een eigen leerlijn gaan werken. Het onderwijs ondersteunend personeel kan binnen of buiten de klas extra hulp geven aan kinderen die dat nodig hebben. Ook zetten we specialisten in om kinderen extra begeleiding te bieden. Voor meer- en hoogbegaafden hebben we de Flexklas waarbij de focus ligt op het aanleren van vaardigheden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een leerkracht is opgeleid tot Talentenbouwer. Ze heeft daarbij geleerd hoe zij achter het gedrag van kinderen kan kijken en hoe we talentgedreven onderwijs in de school kunnen integreren. Dit schooljaar gaat zij deze kennis een plek in de school geven.
De school heeft een goede overdracht met de peuterspeelzaal, die in hetzelfde gebouw zit.
De Wegwijzer is geen specifieke VVE-school, wel wordt twee maal per week extra taalonderwijs (vooral woordenschat) aangeboden aan leerlingen met een taalachterstand. Hiervoor wordt een ervaren ouder ingezet. We gebruiken hiervoor de methode Ik&Co en oefenen met woordenschat rondom de thema’s uit de klas.
In de groep zelf wordt gebruik gemaakt van diverse taalmappen voor het aanbod op gebied van taal. Voor rekenen wordt daarnaast ook gebruik gemaakt van de methode 'Met sprongen vooruit'. Ook wordt regelmatig gewerkt met een thema van www.kleuteruniversiteit.nl
De kinderen worden in groep 1 en 2 gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem van Mijn Kleutergroep. Kinderen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben, zijn zo goed in beeld en zij krijgen in kleine kringen of van de onderwijsassistent extra aanbod.