Basisschool De Wegwijzer

Meidoornlaan 17 3465 TK Driebruggen

  • Een fijne dorpsschool waar we oog hebben voor ieder kind.
  • Op De Wegwijzer is samenwerken een sleutelwoord.
  • De leerkrachten zorgen voor betrokken kinderen in hun lessen!
  • Regelmatig organiseren de leerkrachten lessen waarbij de kinderen bewegend kunnen leren, binnen èn buiten!
  • GERICHT OP JOUW TOEKOMST

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit een mooie mix van ervaren en jonge mensen.

Jaarlijks neemt er wel een collega afscheid en komen er nieuwe mensen bij. Een gezonde ontwikkeling en vernieuwing.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is of verlof heeft, wordt er in eerste instantie een leerkracht uit de invalpool benaderd.

Door het huidige lerarentekort lukt dit niet altijd. In dat geval proberen we het intern op te lossen: door een collega uit het team extra te laten werken, een onderwijsassistent te laten invallen of door een ervaren stagiaire te laten lesgeven.

Als dit niet mogelijk is, bekijken we of de kinderen uit de betreffende groep verdeeld kunnen worden over andere groepen met een pakketje werk. Dit kan alleen als het om één (halve) dag gaat.

In het uiterste geval moeten we een klas kinderen 'naar huis sturen'. Hierover wordt dan zo vroeg als mogelijk gecommuniceerd met de ouders via e-mail en Social Schools. Wanneer ouders geen opvang voor hun kind kunnen regelen, zal de school hiervoor zorgen.

Gelukkig is het de afgelopen jaren slechts sporadisch voorgekomen dat we een groep kinderen 'naar huis moesten sturen'.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar hebben we 5 groepen op de Wegwijzer.

We hebben 2 enkele groepen en drie combinatiegroepen. Waar mogelijk worden groepen gesplitst of ondersteund, zodat elk kind de hulp en begeleiding krijgt, die hij of zij nodig heeft.

Binnen ons kleine team worden de meeste lessen door de groepsleerkrachten gegeven. De gymlessen worden door een vakdocent gegeven en om de week krijgen alle groepen les van een muziekdocent. Incidenteel is er een gastdocent voor bepaalde vakken of thema's.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 is nog veel ruimte om te spelen. Spelen is bij jonge kinderen niet alleen ontspanning, maar ook een groot leerproces. Kinderen ontwikkelen door te spelen namelijk hun motoriek, sociale vaardigheden en hun taal.

In groep 1 en 2 wordt spelen afgewisseld met kringmomenten en werklessen. Bij die werklessen leren de kinderen een opdracht uit te voeren. Het draagt bij aan hun concentratie en taakgerichtheid.

In de kringmomenten is aandacht voor (voorbereidend) rekenen en taal. Er wordt gewerkt aan rijmen, klanken, letters en woordenschat, maar ook aan tellen, vergelijken en ruimtelijke opdrachten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Wegwijzer worden de zogeheten RTL-vakken (Rekenen, Taal en Lezen) doorgaans in de ochtend uitgevoerd. In de middag is er ruimte voor wereldoriëntatie en creatieve vakken.

Er wordt dagelijks gebeden en regelmatig worden Bijbelverhalen gelezen of verteld. Ook zingen we moderne christelijke liedjes met de kinderen. De grote christelijke feestdagen vieren we met de klas of de hele school.

Voor rekenen gebruiken we de methode Wereld in Getallen. In groep 3, 4 en 5 werken we op papier. In groep 6,7 en 8 is de instructie op papier en verwerken de kinderen daarna adaptief op hun chromebook.

Taal doen we met Taal Actief, vanaf groep 5 via Snappet.

Bij Begrijpend lezen gebruiken we Leeslink en bij Spelling Taal Actief Spelling. Deze vakken bieden we bewust op papier aan, zodat de kinderen ook nog schrijven met de hand.

Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode Faqta. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij kennis aan vaardigheden wordt gekoppeld.

Kriebels in je buik is een digitale methode die op school ingezet wordt om les te geven over seksuele en relationele vorming. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Wegwijzer werken we met een schoolondersteuningsprofiel, waarin duidelijk vermeld staat hoe we de leerlingen ondersteunen. Dit document is te vinden op onze website en is op te vragen bij de directie.

We laten het onderwijs zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Tijdens de instructie houdt de leerkracht rekening met de verschillende niveaus, zodat ieder kind tot leren komt. Kinderen die moeite hebben met de lesstof krijgen verlengde instructie en kinderen die meer aankunnen worden extra uitgedaagd.

Wanneer een kind extra zorg of ondersteuning nodig heeft zoekt onze interne begeleider (IB'er) samen met de leerkracht en ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind passender te maken. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, wordt een handelingsplan opgesteld. Wanneer er meer ondersteuning nodig is, wordt er in samenwerking met ouders een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, waarin staat hoe de leerlingen op een eigen leerlijn gaan werken. Het onderwijs ondersteunend personeel kan binnen of buiten de klas extra hulp geven aan kinderen die dat nodig hebben. Ook zetten we specialisten in om kinderen extra begeleiding te bieden. Voor meer- en hoogbegaafden hebben we de Flexklas waarbij de focus ligt op het aanleren van vaardigheden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een leerkracht is opgeleid tot Talentenbouwer. Ze heeft daarbij geleerd hoe zij achter het gedrag van kinderen kan kijken en hoe we talentgedreven onderwijs in de school kunnen integreren. Dit schooljaar gaat zij deze kennis een plek in de school geven. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school heeft een goede overdracht met de peuterspeelzaal, die in hetzelfde gebouw zit.

De Wegwijzer is geen specifieke VVE-school, wel wordt twee maal per week extra taalonderwijs (vooral woordenschat) aangeboden aan leerlingen met een taalachterstand. Hiervoor wordt een ervaren ouder ingezet. We gebruiken hiervoor de methode Ik&Co en oefenen met woordenschat rondom de thema’s uit de klas. 

In de groep zelf wordt gebruik gemaakt van diverse taalmappen voor het aanbod op gebied van taal. Voor rekenen wordt daarnaast ook gebruik gemaakt van de methode 'Met sprongen vooruit'. Ook wordt regelmatig gewerkt met een thema van www.kleuteruniversiteit.nl

De kinderen worden in groep 1 en 2 gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem van Mijn Kleutergroep. Kinderen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben, zijn zo goed in beeld en zij krijgen in kleine kringen of van de onderwijsassistent extra aanbod.

Terug naar boven