De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Stichting De Vier Windstreken, waar basisschool De Wegwijzer onderdeel van uitmaakt, hecht veel waarde aan een sterk pedagogisch leer- en leefklimaat, waarin zowel leerlingen als personeel een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Dit draagt immers bij aan een positieve ontwikkeling, functioneren en prestaties van alle betrokkenen.
Bij leefklimaat wordt de fysieke schoolomgeving beoogd. Hier wordt verantwoord toezicht georganiseerd, zonder de toenemende zelfstandigheid van de leerlingen in de weg te zitten.
Het beleidsplan ‘sociale veiligheid’ is onderdeel van het meer algemene integrale sociaal veiligheidsplan van De Vier Windstreken. In het beleidsplan veiligheid staan duidelijke richtlijnen waarlangs alle scholen gericht beleid voeren op het terrein van fysieke en sociale veiligheid.
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, professionals en ouders. Een leef- en leerklimaat waarin ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen.
De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Met behulp van leerling-, leerkracht- en ouderenquêtes volgen we de veiligheidsbeleving van kinderen en hoe ouders en leerkrachten dit zien. Uit deze vragenlijsten halen we verbeterpunten voor in het schoolplan en jaarplan. Wanneer er, los van deze vragenlijsten, signalen zijn van huiselijk geweld, verwaarlozing of mishandeling, volgen wij de Landelijke Meldcode. Deze is terug te lezen op onze website.
Educatie op het gebied van sociale emotionele ontwikkeling
Hoewel ieder mens uniek is en aanwijsbare culturele, sociale of fysieke verschillen kan ervaren, zijn er per ontwikkelingsfase gemeenschappelijke elementen herkenbaar. Met deze gemeenschappelijke kenmerken als basis leren kinderen omgaan met zichzelf en anderen, hebben we als doel om een positieve kijk op seksualiteit mee te geven en waarden en normen met elkaar te vormen, zodat zij (later) verantwoorde keuzes maken in de omgang met anderen. Door gebruik te maken van een erkende methode willen wij deze doelen behalen en borgen. Dit doen wij door gebruik te maken van de methode KANJERTRAINING.
Deze methode richt zich op: educatie, houding/meningsvorming, de school en haar sociale omgeving. Naast het methodisch lesgeven, is het onderwerp sociale veiligheid ook in het dagelijks handelen van de leerkracht verweven. Naast deze manier van werken hanteren we onze eigen gedrags- en schoolregels. Het verbieden van gedrag is niet constructief. Daarom zijn onze regels zo opgesteld dat gewenst gedrag wordt weergegeven. Binnen de aanpak voor sociale veiligheid krijgen de gedrags-, omgangs- en schoolregels aandacht. Hieronder zijn de gedrags- en omgangsregels van de school opgenomen:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
- We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen.
- Binnen is wandelgebied, buiten hoeft dit lekker niet.
- Er is er maar één die praat, zodat het luisteren beter gaat.
In de eerste periode van het schooljaar zijn de Gouden Weken, waarin wij extra aandacht besteden een groepsvorming en een goede sfeer. Elke groepsleerkracht stelt daarbij in overleg met de kinderen de klassenregels vast.