Kindcentrum Drieborg

Geert Topelenstraat 9 9688 RN Drieborg

  • Schoolfoto van Kindcentrum Drieborg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Drieborg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Drieborg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op kindcentrum Drieborg wordt elk jaar in april de Cito eindtoets afgenomen. 

De school heeft met een gemiddelde eindtoetsscore van 534,3 net onder het landelijk gemiddelde van 534,9 gescoord (schooljaar 2022-2023). De referentieniveaus zijn gemiddeld wel behaald. We scoren boven de signaleringswaarde.

Dit jaar heeft een kleine groep 8 van 4 kinderen de eindtoets gemaakt. Op het gebied van lezen en taalverzorging hebben we op 1F 100% gescoord en 75% op 2F. Wat betreft rekenen hebben we 100% op 1F gehaald en 50% op 1S. Volgend schooljaar gaan we extra inzetten op rekenen en begrijpend lezen. We kiezen bij rekenen voor een mix van papier en digitaal. Op deze wijze willen we het percentage op 1S proberen te verhogen.

KC Drieborg scoort op 1F (gemiddelde van 3 jaar): 22-23: 96,7% 

KC Drieborg scoort op 1S (gemiddelde van 3 jaar): 22-23: 57,8%

De school scoort hiermee boven de ondergrens en scoort hierdoor groen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken met WMK Parnassys (WMK = werken met kwaliteit). Er worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen, nl. in januari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Daarnaast wordt elk jaar in groep 4,6 en 8 de NSCCT afgenomen. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Dit is een screening om onderpresteren op te sporen. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Ouders/verzorgers geven expliciet toestemming voor het afnemen van de NSCCT, bij voorkeur schriftelijk. Wanneer duidelijk wordt aangegeven in welke groepen de NSCCT wordt afgenomen, hoeft de school niet jaarlijks toestemming van ouders/verzorgers te vragen. Ouders/verzorgers moeten te allen tijde in de gelegenheid worden gesteld bezwaar te maken tegen het deelnemen van de leerling aan het groepsonderzoek. Mede op basis van de NSCCT bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Dit leggen we vast in groepsplannen. Daarnaast volgen we dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en methodetoetsen. 

Er vinden meerdere keren per jaar individuele leerlingbesprekingen plaats. Twee keer per jaar zijn er groepsbesprekingen aan de hand van de Citotoetsen die in februari en juni worden afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er vinden twee keer per jaar Citotoetsen plaats (M(midden) en E(eind)- toetsen in de groepen 3 t/m 8. Op deze wijze kunnen we de leerlingen goed volgen, begeleiden en ondersteunen. Vanaf groep 6 wordt er gebruik gemaakt van een plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit de leerlingvolgsysteem van Cito.

Met de Plaatsingswijzer wordt de advisering naar het vervolgonderwijs gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:

- Begrijpend Lezen

- Rekenen & Wiskunde

- Technisch Lezen

- Spelling

De schooladviezen worden in overleg gezamenlijk met de leerkracht, de ouders en het kind besproken aan de hand van de plaatsingswijzer die vanaf groep 6 wordt gehanteerd. De plaatsingswijzer geeft een goede indicatie voor de juiste vervolgschool. Mocht het nodig zijn, dan kan er na het afnemen van de Cito eindtoets een heroverweging plaatsvinden.


Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kinderen komen naar onze school om te leren. Goed en gemotiveerd leren kan alleen in een veilige, prettige sfeer. We proberen deze sfeer te creëren door: Kinderen en leerkrachten op een prettige manier te leren omgaan met elkaar op basis van wederzijds respect. Kinderen positieve ervaringen te laten opdoen, waardoor ze zelfvertrouwen krijgen. We werken met behulp van het programma KiVa en zijn sinds februari 2020 een gecertificeerde KiVa school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elk kind is uniek
  • open en ongedwongen sfeer
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven