Kindcentrum Drieborg

Geert Topelenstraat 9 9688 RN Drieborg

  • Schoolfoto van Kindcentrum Drieborg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Drieborg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Drieborg

Het team

Toelichting van de school

Kindcentrum Drieborg heeft een ervaren team met deskundige leerkrachten. Er werken in totaal 8 personeelsleden op de school. De leeftijdsopbouw is divers. Er is een goede verdeling tussen de jongere en oudere collega's. De collega's hebben zich gespecialiseerd in verschillende vakgebieden zoals rekenen, taal, lezen en het jonge kind. Daarnaast is er een conciërge aanwezig.  De conciërge wordt gedeeld met KC Houwingaham in Bad Nieuweschans.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er wordt gebruikt gemaakt van pluspoolers, dit zijn leerkrachten die een contract hebben bij de Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen hebben. Als deze pluspoolleerkrachten reeds zijn ingezet,  wordt er gebruik gemaakt van een invalpool waarin diverse leerkrachten zijn ingeschreven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

ln onze school werken we met combinatiegroepen. Het komend schooljaar werken we met een 1/2- combinatie, een 3/4-combinatie een 5/6- combinatie en een groep 7/8- combinatie. Op vrijdag is de indeling iets anders. Dan is er een 1/2-combinatie, een 3/4/5- combinatie en een groep 6/7/8-combinatie. Elk jaar kijken we hoe we het beste tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Op een aantal dagen in de week is er iemand extra beschikbaar die zal worden ingezet ter ondersteuning van de leerlingen in de verschillende groepen. Deze ondersteuning wordt ingezet voor de kinderen die extra zorg nodig hebben, maar ook voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Deze leerlingen krijgen extra oefenstof en uitdagende opdrachten. Het niveau van de leerlingen kan behoorlijk verschillen. Er wordt rekening gehouden met goede, gemiddelde en zwakke leerlingen.

Ons zorgsysteem is zo opgezet dat we planmatige ondersteuning kunnen bieden. De specifieke ondersteuning voor kinderen die andere lesstof nodig hebben of dit op een andere manier aangeboden moeten krijgen, wordt zoveel mogelijk in de klas uitgevoerd, maar kan ook buiten de groep worden gedaan. Hierbij is ondersteuning en expertise van andere leerkrachten en de intern begeleider van essentieel belang. Soms is het nodig om extra maatregelen te nemen om bijv. door middel van onderzoek meer inzicht te krijgen in de aard van het probleem. 

Het komend schooljaar ziet de groepsindeling op onze school er als volgt uit:

Groep 1/2: Suzanne Heikamp (ma, di), Heleen Buntjer (wo t/m vr)

Groep 3/4:  Marloes Koolhof (ma.) en Erna Meijer (di. t/m vr.)

Groep 5/6: Anneke Kliphuis (ma, do,vr.) en Marloes Koolhof (di, wo). 

Groep 7/8: Edwin Nijlunsing (ma. wo., do.), Fokje de Groot (di.) Anneke Kliphuis (vr.)

Op vrijdag is er dus een groep 1/2 (Heleen Buntjer), een groep 3/4/5 (Erna Meijer) en een groep 6/7/8 (Anneke Kliphuis). Op de andere dagen zijn er combinaties van 2 groepen (1/2, 3/4, 5/6 en 7/8).

Edwin Nijlunsing is de intern begeleider van onze school. Hij heeft op dinsdag geen groep vanwege zijn IB-werkzaamheden.

Op woensdag is Fokje de Groot uitgeroosterd en zij zal verschillende kinderen extra ondersteuning bieden. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderwijsbehoeften van de kinderen.

Tijdens verschillende activiteiten wordt er regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt bijv. rekenen, creatieve workshops, tutorlezen van leerlingen van groep 8 met leerlingen van groep 3, kussentjeslezen, activiteiten met kerst, sinterklaas, Pasen e.d.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school


*De speel-/werkles en het werken met ontwikkelingsmateriaal is een combinatie van oefenen van taal-, reken-, (fijn)motorische en sociaal-emotionele vaardigheden.

De kinderen in de groepen 1 en 2 hebben andere schooltijden dan de kinderen in de groepen 3 t/m 8.

De groepen 1 en 2 zijn op maandagmiddag en vrijdagmiddag om 12.00 uur vrij van school. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De vakken technisch en begrijpend lezen, taal/spelling en rekenen vinden we erg belangrijk. Aan deze vakken wordt een groot deel van de onderwijstijd besteed.

De kinderen in groep 3/4 hebben op de vrijdagmiddag geen les. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum Drieborg is  een effectieve school waar uit kinderen gehaald wordt, wat er in zit. Er heerst een open en ongedwongen sfeer waar ruimte is voor het individuele kind om zich maximaal te ontplooien. Het onderwijs bestaat niet alleen uit het verwerven van kennis. Het is ook gericht op de ontwikkeling van de creativiteit, van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.  De kernvakken taal, lezen en rekenen vormen de kern. Hoge prestaties zijn alleen mogelijk door hoge eisen te durven stellen, rekening houdend met de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van het kind. Dit gaat vooral door nauw samen te werken met de ouders. We bieden een veilige, gestructureerde omgeving waarbinnen het kind zich maximaal kan ontwikkelen.

We zijn het afgelopen schooljaar aan de slag geweest met het leren anders te organiseren. Daarnaast zetten we in op het geven van effectieve feedback en het stimuleren van een groeimindset bij de kinderen. Hiervoor hebben we als team een scholing van Bazalt gevolgd. We blijven ons hierin steeds verder ontwikkelen. Het schooljaar 2023/2024 blijven we inzetten op het vergroten van ons vakmanschap (Expliciete directe instructie (EDI-model, de effectieve rekenles e.d.)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op KC Drieborg willen we o.a. door het leren anders te organiseren leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter kunnen begeleiden. We werken daarbij doelgericht en mocht het nodig zijn, dan kan het kind op een eigen leerlijn gaan werken. Dit is alleen mogelijk als het kind redelijk zelfstandig aan de slag kan en geen gedragsmoeilijkheden heeft. Daarnaast werken we ook met externe instanties samen om zo goed mogelijk aan de onderwijsbehoefte van de kinderen tegemoet te kunnen komen, bijv. Cedin, Molendrift. Voor sommige vakken wordt er ook groepsoverstijgend gewerkt bijv. voor rekenen en lezen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een kinderopvang in de buurt, namelijk Kinderopvang Gisela. Daarnaast zijn Peuterspeelzaal Leutje Lichtjes en BSO de witte tovertuin bij ons in het gebouw gevestigd.  

Met de peuterspeelzaal Leutje Lichtje wordt regelmatig samengewerkt. Zo worden er soms gezamenlijke activiteiten of projecten gedaan. Ook spelen de peuter- en de kleutergroep één dag per week samen buiten op het plein. Daarnaast heeft de leerkracht contact met de peuterspeelzaalleidster voor de (warme) overdracht van leerlingen als het kind 4 jaar wordt, zodat de beginsituatie van elke leerling goed in kaart wordt gebracht. Hierdoor wordt de doorgaande lijn bevorderd en zorgen we ervoor dat ] kinderen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken  

Op zowel peuterspeelzaal Leutje Lichtje als in de kleutergroepen (groep 1 en 2) wordt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aangeboden. Dit houdt in dat op een speelse manier de verschillende ontwikkelingsgebieden extra gestimuleerd worden. In zowel de peuter- als de kleutergroep wordt een aantal weken gewerkt aan een bepaald thema, bijv. kleur en vorm, lente, kleding, verkeer etc. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Het werken aan een thema gaat uiteraard spelenderwijs. De kinderen kunnen zich uitleven in verschillende hoeken zoals de huishoek, de lees/boekenhoek, de bouwhoek etc. Daarbij is aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden. Deze manier van werken wordt voor alle kinderen gebruikt, maar is ook zeer geschikt voor kinderen die naast het basisaanbod extra ondersteuning nodig hebben. De activiteiten worden gedifferentieerd aangeboden. Dit houdt in dat er rekening wordt gehouden met verschillen tussen de kinderen.  

Het volgen van de ontwikkeling van de peuter of de kleuter staat centraal bij de activiteiten, zodat kan worden aangesloten bij het ontwikkelingsniveau van het kind. Vanuit de peuterspeelzaal wordt gebruik gemaakt van Konnect, wat een mooie doorgaande lijn is richting de basisschool waar de kinderen worden gevolgd met de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind in ParnasSys. Op deze manier kunnen stoornissen in de ontwikkeling van het kind in een vroeg stadium ontdekt worden. De kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zullen individueel of in kleine groepjes geholpen worden.  

Aan de zogenoemde doelgroep kinderen (peuters met een VVE idicatie) zal extra opvangtijd worden geboden op de peuterspeelzaal. Deze peuters mogen 16 uur (4 dagdelen) i.p.v. 8 uur (2 dagdelen) per week komen spelen. Ook in de kleutergroepen krijgen deze kinderen extra begeleiding en instructie. De aanpak is afhankelijk van de ontwikkeling van het kind. Gedacht kan worden aan (extra) inzet van ontwikkelingsmateriaal, begeleid spel, woordenschatmap, herhaald voorlezen, maken van een mindmap en/of verteltafel bij een prentenboek. Deze activiteiten gebeuren uiteraard altijd spelenderwijs binnen het onderwijsaanbod.  

Terug naar boven