Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf het moment dat kinderen op school zijn, wordt hun ontwikkeling op verschillende aspecten nauwkeurig gevolgd. Te denken valt aan cognitieve -, sociaal-emotionele -, motorische en spraak/taal ontwikkeling. Alle relevante gegevens zoals testresultaten, observatieverslagen, gespreksverslagen en notities worden vastgelegd in het administatieysteem Parnassys. Het verzamelen van toets gegevens vindt plaats volgens de methode gebonden toetsen en de niet methode gebonden toetsen. Met ingang van schooljaar 2020-2021 werken we met het leerlingvolgsysteem van Iep. Twee keer per jaar wordt er een rapport uitgegeven namelijk in februari en juli.
Met de intern begeleider (IB) worden de vorderingen van de groep 3 x per jaar doorgesproken. Met de leerkracht wordt dan bekeken waar de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht, van de groep en de individuele leerling ligt. Mocht in de schoolloopbaan blijken dat een leerling niet de einddoelen gaat halen van groep 8, dan wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. In een OPP wordt de te verwachte uitstroom beschreven op de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. De verwachte uitstroom kan per vakgebied verschillen. Per vakgebied en schooljaar wordt er een doelstelling bepaald. Aan het einde van het schooljaar wordt geëvalueerd of dat doel behaald is. Het opstellen van een OPP gaat in samenspraak met ouders.
Van de middelbare scholen krijgen wij teruggekoppeld dat onze adviezen passend zijn. Na gemiddeld drie jaar op de middelbare school presteren de meeste leerlingen op het niveau zoals wij dat hebben geadviseerd.
Het kopje onbekend heeft te maken met leerlingen die zijn uitgestroomd naar een Internationale Schakelklas.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode gelukkig en sociaal aanvaard voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect. Teamleden moeten zich tijdens hun werk veilig voelen. Zij moeten zonder enige vorm van drang en dwang hun werk kunnen doen. Het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid is dat nooit wordt toegegeven aan agressie en geweld. Dit hebben wij vastgelegd in ons omgangsprotocol en sociaal veiligheidsbeleid. We hebben vastgelegd hoe we omgaan met klein en groot probleemgedrag.
De Valkenheuvel is een open school met een zeer gemêleerde samenstelling. In die zin bieden wij de kinderen een ideale voedingsbodem om te leren als maatschappelijke geengageerde, verdraagzame, respectvolle burgers de pluriforme samenleving met een 'open mind' tegemoet te treden en daarin te participeren.
De Valkenheuvel heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. De kwaliteitszorg op school is sinds het vorige inspectiebezoek sterk verbeterd.