Klachten
Het is voor de school belangrijk dat de kinderen en de ouders/verzorgers tevreden zijn over de kwaliteit van het onderwijs. Toch komt het ook op onze school voor dat je als ouder/verzorger niet tevreden bent over de begeleiding van je kind of van jezelf. Lukt het niet om in het overleg met de groepsleerkracht en/of de schoolleider en/of de directeur jouw probleem op te lossen of te bespreken, dan kan je een klacht indienen.
Klachtenregeling
WereldKidz heeft een klachtenregeling voor ouders en personeel. Hierin staat hoe de school met klachten omgaat. Scholen proberen klachten zo veel mogelijk zelf op te lossen. Je vindt de klachtenregeling op de website van de school en op www.wereldkidz.nl. Ook kun je de schoolleiding om een exemplaar vragen.
Bespreek jouw klacht altijd eerst met degene die er direct bij is betrokken. Vraag de schoolleiding van de school eventueel om te bemiddelen. Ook kan je het schoolbestuur inschakelen. Biedt dit geen oplossing, dan kan je een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie of bij het schoolbestuur.
Contactpersoon
De school heeft een interne contactpersoon, dat is: Hilma Hartog. Zij is bereikbaar op [email protected]. Zij kan je informeren over de procedure. Daarbij kan zij je adviseren en verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon
Vertrouwenspersoon
Het college van bestuur heeft een onafhankelijke vertrouwenspersoon aangewezen. Zij is deskundig en kan helpen en adviseren rondom het indienen van een eventuele klacht. De vertrouwenspersoon is mevrouw Yvonne Kamsma. Zij is telefonisch bereikbaar op 088 093 1888 en op e-mail: [email protected].
Klachtencommissie
Ouders, leerlingen en personeelsleden van een school kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. WereldKidz is daarvoor aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. De commissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Het adres van de klachtencommissie:
Onderwijsgeschillen Postbus 85191, 3508 AD Utrecht;
Mailadres: [email protected]
Website: https://onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur Inspectie van het Onderwijs
Bij een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs kun je terecht met een klacht over:
- seksueel misbruik en seksuele intimidatie;
- discriminatie en radicalisering;
- ernstig fysiek geweld;
- grove pesterijen.
De vertrouwensinspecteur behandelt de klacht niet zelf. Hij geeft advies en begeleidt je als je een klacht wilt indienen of aangifte wilt doen. Hij onderneemt geen actie zonder jouw instemming. De klacht dien je in bij de klachtencommissie van de school. Bij (een vermoeden van) seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur.