Basisschool De Uilenburcht

Jagersdreef 145 3972 XD Driebergen-Rijsenburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Uilenburcht
  • Schoolfoto van Basisschool De Uilenburcht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van De Uilenburcht liggen veelal boven het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit de methodeonafhankelijke toetsen die we twee keer per jaar in alle groepen afnemen en de Cito-eindtoets in groep 8. De gemiddelde toetsscores van de laatste vijf afgenomen jaren liggen ruim boven het landelijk gemiddelde. In het schooljaar 2019 – 2020 is er geen eindtoets afgenomen vanwege de corona crisis. In 2020-2021 is de toets wel afgenomen, maar is de gemiddelde toetsscore niet door de inspectie meegeteld. In 2021-2022 is de eindtoets afgenomen en haalde De Uilenburcht een score van 539,1. Het landelijk gemiddelde lag op 534,8.  Om iets te kunnen zeggen over de resultaten van een school kijken we tegenwoordig vooral naar de percentages 1F- en 1S/2F-scores, afgezet wat er volgens de overheid van onze schoolpopulatie mag worden verwacht. 1F staat voor fundamentele kwaliteit. Dit niveau beschrijft wat een leerling aan het einde van de basisschool zou moeten kennen en kunnen om met 16 jaar aan 2F te voldoen en zich zo te kunnen redden en mee te kunnen doen in de Nederlandse maatschappij. Het referentieniveau streefkwaliteit, aangeduid met 1S (of 2F), beschrijft wat een leerling minimaal zou moeten kennen en kunnen om uiteindelijk soepel door te stromen naar de theoretische leerweg van het VMBO of hoger vervolgonderwijs. Op De Uilenburcht hoort minimaal 85% van de leerlingen minimaal een 1F-referentieniveau te halen. In de afgelopen schooljaren behaalden 97,5 van onze leerlingen dit. Op onze school mag het percentage 1S-opbrengsten niet onder de 50,6% liggen. De afgelopen drie schooljaren lagen de opbrengsten op 66,7%.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van leerlingen (zowel cognitief als sociaal- emotioneel) volgen we zowel op individueel als op groepsniveau. Dit doen we systematisch. Zo houden we de vinger aan de pols en gaan we met u als ouders proactief in gesprek als hiertoe aanleiding is.

Vanaf het begin willen we onze leerlingen goed volgen, zodat we goed kunnen aansluiten bij hun ontwikkeling en daarmee goed onderwijs kunnen bieden. We volgen de inzet, de motivatie en de prestaties van uw kind dan ook continu. In de groepen 1 en 2 werken we met het ParnasSys-leerlijnenpakket voor het jonge kind. Dit geeft ons de gelegenheid de leerlingen specifiek te volgen, gerelateerd aan wat we de leerlingen vanuit de leerlijnen taal, rekenen, motoriek en gedrag meegeven. Hier passen we ons aanbod voor de hele groep, voor groepjes leerlingen of individuele leerlingen op aan.

Vanaf groep 3 toetsen we de vorderingen op het gebied van taal, lezen en rekenen met landelijke genormeerde Cito LOVS-toetsen. Zo kunnen we de ontwikkelingen van de kinderen vergelijken met die van andere kinderen in Nederland. Ook krijgen wij zo goed zicht op het ontwikkelingsniveau en het leerproces van uw kind en op het onderwijsniveau van onze school. De volgende LOVS-toetsen worden in de groepen 3 tot en met 8, in januari en juni afgenomen:• Groep 3 - Leestoetsen Veilig Leren Lezen• AVI / DMT leestoetsen• Begrijpend lezen• Spelling• Rekenen en wiskunde• Sociaal-emotionele ontwikkeling• Eindtoets (groep 8)We verwerken de toetsgegevens van alle leerlingen in leerlingvolgsysteem ParnasSys.

Per individuele leerling werken we met een leerlingdossier. Die gegevens gebruiken we ook bij de beslissing over de overgang naar de volgende groep en bij de advisering naar het voortgezet onderwijs. Daarnaast kunnen toetsgegevens aanleiding zijn om nog eens stil te staan bij de manier van lesgeven en/of de kwaliteit van de lesmethode en –materialen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Toelichting niet nodig. Vanwege Corona zijn de CITO Eindtoetsgegevens niet representatief en tellen derhalve niet mee voor de beoordeling van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Al langere tijd werken we met de methode de ‘Vreedzame school’. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas en in de school. Zo doen zij allerlei vaardigheden op, die ze straks als burger in de samenleving nodig hebben. Hierbij werken we dus niet alleen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, maar ook aan burgerschap en sociale integratie.

We vinden het erg belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten prettig met elkaar kunnen werken en leren. Daarom hebben we een aantal algemene schoolregels geformuleerd, die u hieronder kunt lezen.

  •  Wij zorgen ervoor dat iedereen goed kan spelen, werken en leren.
  • Wij hebben respect voor elkaar.
  • Wij werken eraan dat ieder zich veilig voelt.
  • Wij spreken met respect over God en over de manier waarop een ander gelooft.
  • Wij zorgen goed voor de spullen van onszelf, de ander en de school.
  • Wij hebben aandacht voor elkaar.
  • Wij zorgen goed voor alles wat groeit en bloeit.

Op groepsniveau stellen de kinderen zelf met de leerkracht de regels vast die gelden binnen de groep. Alle kinderen van de groep zetten daar hun handtekening onder en bespreken regelmatig met elkaar hoe een en ander verloopt .In de midden- en bovenbouw werken we met mediatoren. Dat zijn leerlingen die kunnen bemiddelen bij conflictsituaties, onder andere in de pauzes, wanneer kinderen er onderling niet uitkomen. Het is mooi om te zien hoe positief de resultaten hiervan zijn. We werken aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid bij de kinderen. De kinderen leren (kleine) problemen zelf op te lossen, hulp te vragen aan anderen, zodat ze ontdekken dat ze niet altijd volwassenen nodig hebben. Ook leren ze om te gaan met uitgestelde aandacht, te werken met dag- en weektaken en eigen keuzes te maken. Dit gebeurt onder begeleiding van een leerkracht en de resultaten worden vaak klassikaal besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gastvrij
  • Gericht
  • Gehacht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie concludeerde in februari 2015 dat de kwaliteit van het onderwijs op CBS De Uilenburcht op de onderzochte onderdelen grotendeels op orde is. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden nauwelijks tekortkomingen kent. In het voorjaar van 2021 heeft de inspectie een deelonderzoek uitgevoerd en is tot de conclusie gekomen dat het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd kan blijven.

Terug naar boven