Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
Het gehele jaar door worden er door de school groepen en/of groepjes gemaakt die er voor moeten zorgen dat kinderen nog beter tot hun recht komen. Hierbij staat bij ons het: thuis laten voelen centraal.
Samenwerkingsvormen, het leren werken met anderen is een vaardigheid die we belangrijk vinden.
Instructie groepen op basis van leerbehoefte geeft kinderen een heel fijn gevoel.
Door de Kernconcepten weten kinderen het verschil tussen goed met iemand kunnen spelen en goed met iemand kunnen werken.
Maar ook bij allerlei activiteiten. We laten kinderen hierin meedenken. Op schoolniveau betrekken we hier de leerlingenraad bij en in de groepen worden de kinderen betrokken bij het proces.
En...soms beslissen wij.
Wij maken ook gebruik van de expertise in het Tech lokaal te Beneden Leeuwen en op het gebied van sport, spel en bewegen maken we gebruik van Actief Maas en Waal.
Toelichting van de school
Bij het jonge kind wordt doelgericht gewerkt binnen thema's. Deze thema's worden gekozen vanuit de Kernconcepten.
bijvoorbeeld: bij het kernconcept Communicatie is bij het jonge kind gekozen dit te vertalen naar het thema Sprookjes
De onderwijsdoelen zijn gericht op de brede ontwikkeling van het jonge kind.
Vanaf dit schooljaar gaan we de brede ontwikkeling van het jonge kind volgen met de leerlijnen van Parnassys.
Toelichting van de school
Kijkend naar onze ambitie dan staan in de ochtend de instructies rekenen, lezen en spelling centraal en in de middag de Kernconcepten.
Tijdens de lessen Kernconcepten staan de zaakvakken, creativiteit en natuur en techniek centraal. Dit zal in de toekomst verder worden uitgebreid.
Kijkend naar de behoeften van een groep kan de onderwijstijd bij een bepaald vak verschillen. De leerkrachten op de unit kijken voortdurend
naar de balans binnen de onderwijstijd en de diverse vakken en onderdelen.
Schoolbreed maken we dit jaar extra tijd vrij voor het technisch leesproces en woordenschatontwikkeling.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
De Oversteek is een dorpsschool waar elk kind welkom is. Wel kijken we bij aanmelding of wij de juiste school zijn en of wij de passende zorg kunnen bieden. Soms kiezen wij er voor om een verlengde intake toe te passen. Vooral voor kinderen en gezinnen met een niet Nederlandse achtergrond en cultuur kan dit zeer helpend zijn om een mooie start te maken.
We werken nauw samen met het samenwerkingsverband Stromenland. Wanneer onze basiszorg in de groep ontoereikend is schakelen wij de hulp van Stromenland in.